Straks worden we allemaal ontslagen/bedrogen via Facebook!

Charlie Barrow was een medewerker van Goldman Sachs die volgens het bedrijf iets teveel tijd besteedde aan zijn Facebook-profiel. Hij raakte zijn baan kwijt. Kimberly Swann gebeurde hetzelfde. De 16-jarige ‘office administrator’ etaleerde haar totale desinteresse in haar baantje net iets te vaak middels haar status-updates.

De reactie van het bedrijf? “Following your comments made on Facebook about your job and the company we feel it is better that, as you are not happy and do not enjoy your work we end your employment with Ivell Marketing & Logistics with immediate effect.”

Ik vraag me af hoeveel mensen on the verge of ontslag zijn, door foto’s van het afgelopen weekend. En bijbehorende ziektemeldingen op maandag.

Meer afwijzingen op Facebook: een 21-jarig model ontdekte dat haar vriend niet zo netjes was als ze dacht. Ze zocht naar profielen van andere modellen, om meerdere poses onder de knie te krijgen. Ze kreeg de schrik van haar leven: op een profiel van een onbekende vrouw zag ze een foto van ‘haar’ vriend in haar armen. De overspelige vriend in kwestie is, na een door het bedrogen model opgestarte groep ‘Jason Jennings-Brown: My ex cheating scum!!!’, gedumpt door beide dames.

Facebook (sinds 2004) kent meer dan 200 miljoen gebruikers. Dat betekent dat ongeveer 3% van de totale wereldbevolking een Facebook-pagina heeft. Mocht Facebook een land zijn, zou het over Brazilië springen en het vijfde grootste land worden. Is dit dan ons aller vooruitzicht? Worden we straks allemaal gedumpt op Facebook? Ik ga mijn profiel nogmaals proberen te verwijderen!

Deze blog verscheen eerder vandaag op ikki.nl.

Laat een antwoord achter aan Floor Drees Reactie annuleren

11 Comments
  • Kim Willems
    says:

    Ook ik heb onlangs gemerkt dat, hoe voorzichtig je ook bent, soms toch dingen zichtbaar zijn voor bepaalde personen waarvan je liever niet hebt dat zij dit zien. Meteen aangepakt uiteraard. Je kan dus niet voorzichtig genoeg doen.

    Naamsverwarring.. Alleen al op hyves zijn er maar liefst 47 Kim Willems-en geregistreerd. Als je mij googled is het nog erger, van Mongolie express tot geweldige student communicatie. Mijn ouders hadden de rol van naamsbekendheid op internet niet echt voorspeld toen ze mij een naam gaven….

    Oh, en Susan Boyle is echt waanzinnig! 

  • Floor Drees
    says:

    Grappig, Bas! Kon hij het niet in zijn voordeel gebruiken? Leuke elevator ptch: “ik maak op basis van ervaring en experiment keuzes die ik vervolgens met de hele wereld wil delen.”

  • Bas van de Haterd
    says:

    Inderdaad is personeelsverwarring erg problematisch in deze tijden. Met name recruiters die niet genoeg checken. En hoewel elke recruiter zegt dat die dat doet heb ik in alle trainingen die ik gegeven heb (best veel inmiddels) nog nooit één niet door de mand zien vallen.

    In het boekje over personal branding dat wij geschreven hebben staat dit ook. Bedenk goed wat je publiek en privé zet. Er is geen goed of fout, maar realiseer je wat je doet. Dat was eigenlijk de hele aanleiding van het boek. Bewustwording.

    Voor hen die overigens bij de launch waren, heel grappig, de jongen die al zijn veroveringen geblogt had heeft inmiddels contact met me opgenomen. Niet dat ik de foto’s niet meer mag gebruiken (dit bleken de zeer nette te zijn en de lijst was véél langer), maar hij had ze wel allemaal offline gehaald toen hij ging solliciteren. Toch wel over nagedacht blijkbaar 🙂

  • Cees
    says:

    @Floor en @Marosta,
    alleen is het ook goed mogelijk dat iemand zijn naam genoem wordt in blogs, artikelen, andere posts op b.v. hyves zonder een directe link naar iemand zijn profiel en dus geen mogelijkheid tot het plaatsen van een foto.

    En in sommige gevallen (bv mvr. Boyle) is het maar de vraag hoe voordelig het is om een gelijkende foto te plaatsen. Dit kan namelijk ook snel tot vooroordelen leiden.

  • marosta
    says:

    @Cees Goed punt, daarom is het belangrijk om zelf in controle te zijn wat je communiceert, en hoe. Claim je naam met gelijkende foto op zoveel mogelijk sociale sites. En voorkom zo de verwarring.

  • Cees
    says:

    Ik ben benieuwd hoe vaak er persoonsverwarring optreedt in dit soort zaken. Aangezien niet alle ouders even creatief zijn kan het nogal eens voorkomen dat namen dubbel bestaan.

    Het zou toch wel sneu zijn als jij ziek op bed ontslagen wordt omdat een naamgenoot uit zijn bol aan het gaan is op een of ander feest.

  • marosta
    says:

    Ik denk dat een hoop gebruikers zich (nog steeds) niet realiseren dat alles wat je achterlaat op het internet te zien is. En niet alleen voor je (vertrouwde) vrienden die het cool vinden dat je je zuipende foto’s en diepste gedachten etaleert. In alles wat je publiekelijk doet, facebook, twitter, hyves, etc dien je jezelf af te vragen of je werkgever dit wel mag zien. Suggestie 1); maak een scheiding tussen publiekelijk en prive. Scherm de twee af van elkaar en laat alleen mensen tot de prive sfeer toe die je vertrouwt. Zou je in de realiteit ook niet anders doen. Suggestie 2); probeer na te denken wat je publiekelijk wilt communiceren, met in het achterhoofd je huidige of toekomstige werkgever. Met een mooi woord heet dat personal branding. En als laatste suggestie; ben niet naief over wie meeleest.