Online referral services in Nederland: de harde cijfers

Vandaag is het weer tijd voor de cijfers van de online referral services in Nederland. Met de cijfers van Spotajob, Zubka en Friendhunter.

De ontwikkelingen in dit segment zijn bepaald niet hoopgevend. En dan heb ik het natuurlijk niet alleen over de recessie; maar ook over het waarschijnlijke overlijden van Zubka.

Logotype Spotajob

Spotajob heeft 202 vacatures (was 99) en EUR 236.500 aan bonussen (was 200.000). Het aantal spotters is onbekend.

Een enorme stijging in het aantal vacatures, slechts een geringe stijging in het bonus bedrag. Gevolg van de recessie? Of heeft Spotajob de vacatures van Zubka overgenomen.

Logotype Zubka Zubka heeft op dit moment 49 vacatures  (was 370) en EUR 49.000 aan bonussen (was 370.000). Een volledige vrije val op beide fronten; maar het is ondertussen wel duidelijk dat Zubka niet langer actief is in Nederland. Logotype Friendhunter

Friendhunter heeft op dit moment 91 vacatures (was 96); 957 netwerkers (was 941) en een bedrag van EUR 95.362 aan bonussen (was 106.152 ).

Een daling in aantal vacatures en dus de bonus, maar een groei in het aantal netwerkers. Ik weet nog steeds niet wat ik van Friendhunter moet vinden. Het aantal vacatures blijft wat mij betreft aan de lage kant. En daar gaat het toch allemaal om?

Conclusie?
Tja, het is een beetje het verhaal van de 10 kleine negertjes… Toen we begonnen hadden we vijf online referral sites. Nu hebben we er nog slechts twee. De vraag is dan; gaan er nog meer afvallen, of is dit het aantal online referral sites waar we het mee gaan doen?

Laat een reactie achter op Jolande de Ruyter Reactie annuleren

6 Comments
  • Marc Drees
    says:

    @Jolande:
    Dat soort onzorgvuldigheden geeft aan dat het niet erg lekker met Spotajob gaat. En paginagrote advertenties voor Spotajob in een Wegener printuitgave geeft ook iets aan over de problemen die de printuitgaves van Wegener hebben met het werven van echte adverteerders. Het klinkt als het nakend verlies van wederom een negertje?

  • Marc Drees
    says:

    @Frans:
    Als ze dat al overwegen (wat ik niet waarschijnlijk acht) dan zal het zeker niet op basis van Zubka zijn. Want oorspronkelijk zou Jobadvisor een Zubka kloon worden.

    En in deze tijd een online referral service starten lijkt me buitengewoon dapper. Of suicidaal. Jij mag kiezen.

  • Jolande de Ruyter
    says:

    Ik zie 1 W&S met 85 vacatures en eentje met zo’n 15 vacatures; beiden geven alleen bonussen van 500 eur. Dus deze 100 vacatures (de helft) is maar goed voor ca. 21% van het bonusbedrag.

    Wegener heeft  in zijn Weekkranten (editie 15 april) wel paginagrote advertenties geplaatst om Spot-a-job onder de aandacht te brengen.  Wellicht heeft dit ook te maken met toename van aantallen. 
    Wat mij opvalt is dat er wel een aantal zaken verandert zijn: Ik zie bijv. geen plaatsingsdatum meer. Maar ook het prijsmodel is veranderd dacht ik :
    Plaatsing van vacatures is nu alleen gratis als de bonus groter is dan 4000 euro; is de bonus kleiner, dan kost plaatsing 150 euro…Dus niet 100% no cure, no pay; zoals Spot-a-job ons minimaal 4x benadrukt.
    Volgens mij zijn ze trouwens vergeten de voorwaarden aan te passen: ik lees nl. dat de minimaal te geven bonus 2000 euro moet zijn terwijl ik op de website informatie zie over andere varianten.

    Jammer dat we nog steeds niets zien over succesvolle matches en uitgekeerde bonussen.

  • Rob van Elburg
    says:

    Hoogopgeleiden staan op Linked In en willen gevonden worden.  Diegene die actief zoeken googlen op vacatures en zetten hun CV op Monsterboard.

    Rest (Twitter, Online Referral etc etc etc)  is allemaal onzin en recruiters prietpraat…

    Zou het echt?