Waanzinnige weboplossingen voor muzikanten!

Na weken van weerstand heeft mijn vriend zich een Twitteraccount aangemeten. Ik moest naast hem zitten om tweetdeck uit te leggen en zijn updates in de WieWatWaar van zijn Hyves te laten verschijnen, maar dat had ik graag voor hem over. Want ik ben er heilig van overtuigd dat hij als singer-songwriter iets aan nieuwe media heeft. En een MySpace-profiel is daarbij echt niet meer afdoende.

Tegenwoordig hebben we Legal Download en Sellaband. En Josh Freese (drummer van talloze bands).

Legaal Downloaden
legaldownloadAls artiest kun je tegenwoordig je eigen muziek verkopen en promoten via Legaldownload. “Bij Legaldownload kun je als artiest/ label gratis een downloadshop aanmaken en je muziek als MP3 downloads verkopen en promoten. Zo maken we het voor veel artiesten mogelijk om laagdrempelig hun muziek op een professionele manier online aan te bieden. Ook voor de muziekliefhebber is het een leuke site om nieuwe muziek te vinden”, vertelt Teun Bontrop van Legaldownload tegen de dienstdoende redacteur op Frankwatching.com. Waarom? Wel: “Er wordt maar weinig geïnvesteerd in nieuw talent. (…) Je ziet de laatste tijd veel leuke artiesten en bands stoppen, en dat is jammer.”

Een artiest heeft een eigen admin panel en kan zelf zijn of haar muziek uploaden, prijzen bepalen en de verkopen volgen. De downloadshop kan ook eenvoudig worden geïmplementeerd in de eigen website en bijvoorbeeld MySpace. Er zijn 11.300 artiesten aangesloten en 1.034 labels en Legaldownload, overigens meertalig, is inmiddels ruim 4 jaar online.

Sellaband
sellabandSellaband.com is opgericht door Pim Betist en moet artiesten en fans bij elkaar brengen. Zonder wurgcontracten. Met investeringen. Want met Sellaband is het mogelijk om in je favoriete artiest te investeren en met hem of haar te verdienen aan de verkochte platen. Hoe? Wel, maak een profiel aan op sellaband.com en begin!

Als een fan (of Believer in Sellaband-termen) kan een aandeel (of meerdere!) van jouw favoriete artiest op Sellaband kopen. Het aandeel (part) kost $10,-. Wanneer de artiest $50.000,- bij elkaar “spaart” zorgt Sellaband dat de artiest een professionele plaat in een studio mag opnemen. Wanneer de artiest dan zijn of haar cd’s gaat verkopen deel je de inkomsten samen met de artiest. En met Sellaband. Op de profielen van de artiesten worden advertenties weergegeven de inkomsten daarvan worden ook eerlijk verdeelt tussen de artiest, Believer en Sellaband.

Josh Freese
Josh Freese bracht een plaat uit. En niet zonder reuring. Op zijn site verkoopt hij de cd in packages. Zo krijg je voor 250 dollar: de cd (7 dollar) en dvd (mét handtekening), een t-shirt, gesigneerde drum head en drumsticks en een lunch met de drummer zelf bij PF Changs of The Cheesecake Factory. Voor 2500 dollar krijg je: de cd, dvd (mét handtekening), een digitale download, een t-shirt, drumles (of voor de niet drummers: een rug en voetmassage), een lunchbuffet met Freese en één van de Vandels, een gesigneerde DW snare drum, 3 items uit de kast van Freese en ga maar zo door.

Freese over deze ‘prank’: “I’m not expecting to sell any of those ridiculously priced packages but I sure did get a lot of good press and attention to the fact that I’m putting out a record because of it! Mission accomplished. We’ll see what happens.” Bijna alle pakketen zijn uitverkocht.

Prince zegt het. De Groningse I.N.C. The Poet, oftewel Sven Eylander, zegt het. Het moet dus wel waar zijn: bazen en sub-bazen van platenlabels zijn zakenmensen, geen muzikanten. Daar valt niet mee te praten. Doe het dus op jouw manier. Zelf. Nu kunnen we niet allemaal een driedubbelcd in eigen beheer uitgeven (Prince), maar gelukkig is daar het wereldwijde web, met allerlei fijne oplossingen.

Laat een antwoord achter aan Jacco Valkenburg Reactie annuleren

28 Comments
  • Martin Brown
    says:

    @ Floor,

    Het lijkt me niet nodig dat er bedrijfsnamen en personen genoemd worden.

    Verder wel zeer interessante discussie voor wat betreft het out of the box denken

  • Chris Stapper
    says:

    Een woah Gertje reactie lijkt me wel wat. Heb het toevallig dit weekend nog over Samson en Gert gehad.
    Het kan ook een collega zijn natuurlijk. Maar ach.

    Overigens goede post van Michel.

  • Michel Rijnders
    says:

    David, Ferdinand en Jacco: recruitment is marketing en dit zijn uitstekende voorbeelden van marketing. En de shift in Marketing. Muziek zorgt samen met video, porno en dating voor de grootste online innovaties. Haal er uit wat er in zit zou ik zeggen. En als een artikel niet interessant is kun je het skippen 🙂

  • Chris Stapper
    says:

    Hoe dan ook goed dat er op een blog  gepraat kan worden over wat je vindt van het soort postings op het blog, toch?

    Ik lees achter deze post vooral de waarde van blogs, van communities. En van ondernemen.  En natuurlijk leuke informatie voor recruiters van musici en vergelijkbaar artistiek talent.

    Recruitment (2.0) hangt tegenwoordig ook samen met nieuwe media en sociale media. Daarom vind ik artikelen over die onderwerpen niet misstaan op een recruitment blog. Ook als ze niet 100% recruitment zijn, is er zeker een link. Dus nee, niet echt recruitment, maar ja, voor mij als recruiter/HRM’er zeker relevant.
    Verder ben ik blij dat niet iedereen meesurft op deze ontwikkelingen want kritische stemmen zijn net zo hard nodig.

    @Floor
    Goed stuk. Staat nu ook in mijn favorieten voor mn scriptie. Misschien is legaldownload relevant voor een van de onderdelen.

  • jos
    says:

    @Floor
    Het zal wellicht een saaie opmerking van me zijn. Ik, met al mijn beperkingen, zie in deze post ook echt niet de link met recruitment of HRM in brede zin.

    @ruben@Freep
    Zo kan je alle verhalen wel neer plempen onder het mom van “out of the box thinking”. Wellicht heb jij een heeeel hoog abstractie niveau in je hersenpan waar de gemiddelde RM lezer niet aan kan tippen.

  • David de Groot
    says:

    Bedankt voor je nuttige input, kijk dit zegt toch iets over de kwaliteit van de site. Ik probeer hier een nuttige discussie op te zetten, krijg je dit soort reacties.

  • Floor Drees
    says:

    Goed idee, Ruben 😉

    Zonder dollen. Het gaat er om dat muzikanten (maar je kunt dit voor elk vakgebied onderzoeken) zich daar verzamelen waar de handige tools zijn. Daar kan je hen dus ook vinden. Voor een toffe jingle onder je commercial bijvoorbeeld. Of een budget bandje voor je borrel. Of als muzikaal genie voor je filmcrew.
    Bovendien kun je misschien inspiratie opdoen voor je eigen (werkenbij) site. Sowieso is het handig (en leuk, of is dat mijn mening?) om de nieuwe ontwikkelingen bij te houden.

  • David de Groot
    says:

    Floor kun je mij de koppeling tussen legal download en recruitment uitleggen? Om nog maar niet te beginnen over de plaat die Josh Freese…..

  • Ruben @ Freep
    says:

    Ben het  niet eens met @david en @ferdinand. De genoemde voorbeelden en daarmee vernieuwing binnen de muziekbranche kun je prima koppelen aan innovatie binnen recruitment, je moet alleen zelf een beetje out of the box denken. Wat mij betreft hoeft @floor dit niet helemaal uit te kauwen.   

  • Ferdinand
    says:

    @Floor,

    Ik moet David in deze gelijk geven.. De site pretendeert informatief te zijn over recruitmentzaken. Maar het lijkt steeds meer op een communitie waar iedereen kan delen hoe de wandeling in het park gisteren geweest is.. of dat iemands oma een e-mailadres heeft welke in turbotaal geschreven is….

    Kortom: De kwaliteit van deze website kan worden verhoogd zolang de kritische,  soms ironische ondertoon uitsluitend gebruikt wordt voor recruitment zaken..

    Iets met schoenmaken en leest??

  • Floor Drees
    says:

    Hm. Dus een post over waar grafisch ontwerpers zich verzamelen op het web, of verplegers, of hackers, zouden dus ook totaal niet van toegevoegde waarde zijn voor recruiters? Jammer, ik had er een aantal in de planning staan. Leek me wel grappig om te weten waar je hen kan vinden.

  • David de Groot
    says:

    Wat moet ik zeggen Floor wederom een stuk zonder toegevoegde waarde voor vakmensen die zich bezig houden met arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.  Er is hier in het verleden al eerder door mij en verschillende andere collega’s met dit vakgebied op gereageerd als zijnde zeer storend, maar je hebt je daar blijkbaar niets van aangetrokken.
    Ik citeer jullie eigen beschrijving over recruitmentmatters: ”RecruitmentMatters is hét blog over online recruitment. De ontwikkelingen rondom online solliciteren gaan razendsnel. Die zijn voor recruiters, p&o-functionarissen en hr-managers nauwelijks bij te benen. Daarom brengen wij ze op dit blog met een kritische, soms ironische, ondertoon. Maar altijd informatief én up-to-date.