Wie dit leest is gek!

Jij beschikt over informatie waar maar weinig anderen over beschikken. Jij bent innovatief, maar je hebt blijkbaar ook meer tijd dan je collega’s. Gefeliciteerd, het feit dat je dit leest maakt je bijzonder.

Onderzoek wijst namelijk uit dat de gemiddelde recruiter nauwelijks blogs leest. En in tegenstelling tot wat de bij Marc poplaire stelling “print-is-dead” doet vermoeden leest de gemiddelde recruiter liever vakbladen voor zijn of haar kennis. Men is nog wel bereid om de sites achter bladen IntermediairPW en  PenOActueel te bezoeken maar geen van de ondervraagden is in staat het adres van een vakinhoudelijk blog te noemen. Ook niet die van het blog waar jij niet meer zonder kan!

Nu is een beetje blogger nogal ijdel en kan slecht tegen de gedachte dat hij een schreeuwende in de woestijn is. Ervan uitgaande dat 38% van de organisaties in nederland minimaal 1 recruiter in dienst hebben ligt er nog een flinke lezers potentie voor recruitmentmatters en al die andere slimme blogs in recruitmentland.

Hoe zorg ik er nou voor dat al die recruiters mijn stukjes ook lezen??

Laat een antwoord achter aan Marcel Rietveld Reactie annuleren

15 Comments
  • Marco Hendrikse
    says:

    Een goeie nuancering van Michel. Toch is ook mijn persoonlijke ervaring dat recruiters vaak geen blogs (of andere vakinformatie) lezen. En dus ook geen blogs of equivalenten daarvan kunnen noemen.

    Wat sociale media en recruitment betreft, en het is al veel vaker gezegd, is er echt nog een wereld te winnen!

  • Bas van de Haterd
    says:

    Eens met Michel dat het onderzoek een behoorlijk vertekend beeld gaf. En als het waar is dat niemand het leest zouden we niet zoveel bezoekers kunnen hebben.

    Reageren is andere issue, inderdaad veel minder mensen, zeker in deze branche ook. Dat is jammer, maar met de vele lezers is het onmogelijk dat niemand het leest 🙂 Analytics spreken weer een onderzoek van IG tegen 🙂

    Ik denk dat je meer moet kijken naar het type mensen dat lid is van Panelclix (waar IG zijn respondenten vandaan haalt) en moet bedenken dat er nauwelijks voorlopers in hun database zitten. Die zijn daar bijna allemaal al jaren geleden mee gestopt. Je hebt dus per definitie een vertekend beeld bij dergelijke onderzoekspanels.

  • Peer Goudsmit
    says:

    Ik durf te stellen dat (de meeste) recruiters geen lezers en studenten zijn. Het zijn doeners, die resultaten willen zien en meestal door gebrekkig time-management tijd te kort komen.
    HR mensen lezen beduidend meer, willen op de hoogte blijven, studeren zeker, denken na en filosoferen over mooie zaken. Echter recruitment staat nog steeds niet altijd hoog op de agenda. Zeker nu niet.

  • Michel Rijnders
    says:

    @Thomas 1% van de bezoekers reageert op weblogs en dat beeld vertekent dan ook al snel. Maar deels is het misschien ook de klantenhoek waar ik vanuit werk in zit. Heb het idee dat daar de bekendheid van de blogs wel vrij hoog is.

    Hoe dan ook, er zijn er nog heel veel die er niet bekend mee zijn!

  • martijn betgem
    says:

    @ Thomas, het klopt. Je komt overal dezelfde figuren tegen. Lekker familiair, maar ook weer zonde. Maar..! Misschien leest men gewoon en heeft men niet de behoefte te reageren? Binnen mijn doelgroep – accountants en fiscalisten – wordt er veel gelezen, maar vrijwel niet gereageerd. Ook zal je ze niet betrappen op het posten.

  • Thomas Waldman
    says:

    @Michel tuurlijk is zo’n onderzoek niet helemaal te vertrouwen. Maar kijk eens naar de bezoekers van congressen en workshops die de laatste tijd zijn georganiseerd. Of de mensen die op HRlog, Rectec, hier en al die andere blogs reageren. Het zijn toch allemaal een beetje de usual suspects die ik zie.

    Als ik de markt in ga om mijn trainingen aan de man te brengen spreek ik toch vaker mensen die niet mee lezen dan wel. Nou ben ik daar natuurlijk vanuit sales perspectief erg blij mee, maar tegelijkertijd vind ik het jammer. Jammer want we kunnen nog zo veel van elkaar leren!

  • Michel Rijnders
    says:

    @Marc ik zie wel een mooie offline kruistocht in het verschiet! Een mooie pagina in Intermediair en natuurlijk met analytics het resultaat meten om te zien of print nu echt door is of niet 🙂 

  • Michel Rijnders
    says:

    Hoe zorg ik er nou voor dat al die recruiters mijn stukjes ook lezen??

    a. door niet blind op dit soort onderzoeken te vertrouwen waarbij recruiters en P&O-ers op 1 hoop gegooid worden 😉
    b. te vertrouwen op de eigen beleving waaruit blijkt dat veel recruiters weblogs/website zoals recruitmentmatters en hrlog wel kennen, maar 
    c. niet weten dat dat een blog genoemd wordt of de naam/url niet spontaan noemen.
    en d. beseffen dat er inderdaad veel recruiters zijn die zich uberhaupt niet met echt online recruitment bezighouden en zich daarin ook niet verdiepen. 

    Voor die laatste groep is je vraag inderdaad interessant! Die zullen eerst geinteresseerd moeten raken in online en nieuwe media voordat ze zich daar verder in gaan verdiepen. 

  • Marcel Rietveld
    says:

    Beste Thomas,

    Laat ik nou wel bij de groep Recruiters horen die wel zinvolle (lees: o.a. recruitmentmatters.nl) blogs leest.

    ” Hoe zorg ik er nou voor dat al die recruiters mijn stukjes ook lezen??”  Ik zal “jouw stuk” in ieder geval plaatsen op mijn Ning pagina: https://registerrecruiters.ning.com/ 

    Recruiters moeten idd meer gebruik maken van relevante blogs.