Bing! wordt echte Google killer?

Op TechCrunch is een buitengewoon interessante posting over de nieuwe search engine van Microsoft: Bing! En dat is een search engine die wel eens een behoorlijk impact kan hebben op Google.

Met andere woorden; het wordt oorlog! Nu heeft Google ongetwijfeld het nodige in de R&D kast zitten, maar die zullen ze volgens mij ook nodig hebben.

Bing! schijnt op basis van de zoektermen het resultaatscherm volledig aan te passen om optimale informatie te bieden voor de gebruiker. Zie de twee onderstaande voorbeelden. Ik ben daarom buitengewoon benieuwd hoe Bing! er uit gaan zien bij een zoekopdracht naar vacatures.

Ik kan in ieder geval bijna niet wachten tot Bing! live gaat. Er wordt gezegd dat het binnenkort is, maar het is Microsoft. Dus dan weet je het nooit zeker.

 

Bing! wordt echte Google killer?

Bing! wordt echte Google killer?

Geef een reactie

11 Comments
  • Thomas Waldman
    says:

    Bing is de witte vlag van Live. De extra features zijn leuk en wellicht best interessant voor hardcore searchers, maar google is niet “kapot”.  Het werkt naar voldoening voor al die surfers die gebruik maken van Google.  De incentive om over te stappen ontbreekt dus.

    Het merk is daarnaast dermate sterk dat geen Bing, Live of Wolfram Alpha die markt kan pakken.

    Leuk dus maar geen killer.

  • Marc Drees
    says:

    Nog een interessant perspectief, dit keer van Charlene Li (een voormalige Forrester rakker):

    Bing’s goal is to improve the search experience, and it does that well overall in an incremental way, but especially in four key categories – shopping, travel, local, and health — by tailoring the experience to specific goals associated with those categories. Why these categories? Well, they are the ones that generate the most concentrated revenues from advertising, the ones where people need to make complex, multi-step decisions every day.

    So Microsoft doesn’t want to beat Google in terms of displacing it from it’s lofty 70% dominant share of US searches. Rather, Microsoft is out to win more users in the most lucrative categories where advertisers want to influence decision making. This is a focused strategy, and a smart one for (distant) #3 player Microsoft to pursue not only against formidable general search players but also vertical leaders like Yelp and Kayak.

    Verder is haar posting zeer de moeite waard om te lezen hoe Bing! verschilt van Google en wat de specifieke voordelen kunnen zijn vanuit het perspectief van de gebruiker.

  • Michiel
    says:

    Dit klinkt wel alsof het consequenties gaat hebben voor bedrijven zoals o.a. Tradetracker.. Je gaat niet van Bing af en dus zal de reclame van de website waar je naar toe gaat minder of zelfs niet te zien zijn..?

  • Chris Stapper
    says:

    Ah, okay, dan heb ik te snel een conclusie getrokken.

    Deze nieuwe benadering van SEO zorgt er voor dat websites kunnen mikken op een specifiekere niche. En dat lijkt me voordelig. Je wil nu de #1 Britney Spears muzieksite zijn, of de #1 Britney Spears evenementen site, etc. Als je tenminste iets van Britney Spears wilt zijn.

  • Marc Drees
    says:

    Update: Bing! gaat live op 3 juni

    En wat betekent Bing!? Hier een stuk van Forrester. Interessant leesvoer:

    What does Bing mean for interactive marketers?

    More, quality search inventory. Today most advertisers buy search ads just with Google and Yahoo because Microsoft has a measly 8% share of searches — not enough reach to make buying search ads with MS worth the trouble.  Forrester expects Bing to change that.  We expect Bing to appeal to the savvy searcher seeking more relevant search results.

    A new approach to SEO.
    Instead of Bing showing all sites that match the search engine’s algorithm, it will show just three results for a given “subcategory” related to a search.  For example, a search for “Britney Spears” may organize by the subcategories “biography,” “videos,” “music” and “concert information.”  This means SEO strategies will adjust in order to optimize Web content for select sub categories, rather than select keywords only.
    Search engines will become information portals. Search engines have long been used as gateways to Web content.  But as a decisioning engine, Bing introduces a search engine that actually delivers Web content without sending users away to other destination sites.  A search for “airfare to Denver” shows avaiiable fares, pricing trends, a buy or wait recommendation, and a link to purchase.  Since we expect other search engines to follow Bing’s lead, this means marketers should expect increased costs for search and display ads.  We also expect online media planners to adjust the sites where they buy.  We expect consumers to frequent Bing (and other similar search engines in its wake) instead of other portals (Yahoo) and preferred destination sites.