Echte banktwiljetten

Twitter is er zelf nog niet uit hoe ze geld kunnen verdienen aan hun dienst. Innovatieve marketeers en andere slimme figuren hebben daar wel ideeën over. Voor hun eigen producten, dat is.

banktwiljet

Moonfruit
Zo lees ik op Molblog (‘Moonfruit : Twitterlesje voor marketeers’) over de marketingafdeling van het Britse Moonfruit (een bedrijf dat gratis tools aanbiedt voor het bouwen van websites) een Twitter-campagne bedacht waarbij er tien gratis MacBook Pro’s werden weggegeven. Twitter-gebruikers moesten om zo’n apparaatje te winnen de hashtag #moonfruit in hun tweets plaatsen. En ze moesten het bedrijf op Twitter te gaan volgen (@moontweet).

“De actie was een mega succes en haalde op het hoogtepunt de 250 tweets per/minuut waarmee ze Michael Jackson, Iran en Wimbledon op basis van populariteit wisten te verslaan.” Nu is dit een heel commerciële actie. Maar: het werkt wel!

The Interactive Twitter Music Chart
Een hitlijst gebaseerd op de populariteit van nummers die via Twitter worden verspreid, geniaal in al haar simpelheid. The Hype Machine ontwikkelde een algoritme waarbij het gewicht van de tweets naar de website via Twitter wordt berekend aan de hand van autoriteit van je Twitter account (# Followers/Friends). Voor de liefhebbers (even gestolen van dutchcowboys.nl): round (( 1/3 * (twitter_followers / 10) ^ 0.5 ) * (twitter_followers / twitter_friends) * 10)).

TweetFeel
Op TechCrunch lees ik over ‘TweetFeel: Real-Time Sentiment Search’. TweetFeel is een app van marketing research startup Conversition Strategies. Het combineert ‘real-time search’ met ‘sentiment detection’ algoritmes.
Het idee is simpel. Mensen zoeken dingen, bedrijven en/of celebs op. Tweetfeel, en vooral Conversition Strategies, komt erachter wat de zoeker denkt over het product, bedrijf of de bekende figuur door zijn/haar tweets te volgen tijdens de zoektocht. Woorden als ‘good’, ’sucks’, ‘great’, ’screw’, ‘love’ worden extra in de gaten gehouden.

Geef een reactie