Reed Elsevier: strategie is cyclisch

Logotype Totaljobs Group Is het niet prachtig? Vorig jaar deed Reed Elsevier krampachtige pogingen om Reed Business Information (RBI) van de hand te doen, tegen elk aannemelijk bod. De reden? De cycliciteit van de advertentie business.

En toen sloeg in de 2e helft van het jaar die cycliciteit in volle kracht toe. Wat ervoor zorgde dat er alleen nog maar onaannemelijke biedingen binnen kwamen. Reed Elsevier besloot, gedwongen door de slechte markt, voorlopig geen afscheid te nemen van RBI.

Dat liet onverlet dat Reed Elsevier van haar cyclische business unit af wilde; maar niet tegen elke prijs. En die prijs was veel te laag geworden, volgens Sir Crispin Davies (CEO Reed Elsevier):

We believe the business has significantly more value to our shareholders than could be realised in a transaction at this time

Reed Elsevier | Ian Smith Ondertussen heeft Davies Reed Elsevier verlaten en heeft de nieuwe CEO (Ian Smith) de stoel gevuld. En wat lees ik tot mijn stomme verbazing in het FD van vanochtend:

We zijn niet van plan om RBI te koop te zetten als de markt is aangetrokken.

De reden?:

Nederlandse abonnees blijken trouwer dan die uit Groot-Brittannie of de VS

Dat is natuurlijk volstrekte onzin. Alsof die paar Nederlandse tijdschriften de dalende advertentie inkomsten binnen heel RBI goed kunnen maken.

Nee, het punt is dat Reed Elsevier veel grotere problemen heeft. En dat onder de huidige economische omstandigheden er onderdelen zijn die veel slechter presteren dan dat cyclische RBI deel.

Dus van lelijk eendje is RBI ineens een prachtige zwaan geworden. Althans, volgens Smith, die zelfs van plan  is weer in RBI te gaan investeren! En wat denk je van deze uitspraak van Smith:

Sommige onderdelen van RBI groeien erg snel

Schiet mij maar lek…

Je vraagt je toch af of de dames en heren van Reed Elsevier grondig over de verkoop van RBI hebben nagedacht. Of dat ze slechts dachten lekker te kunnen cashen door dat onderdeel van de hand te doen.

De cycliciteit van de advertentie business heeft zich in de huidige recessie maximaal bewezen. En het is onwaarschijnlijk dat advertentie inkomsten in print ooit nog tot een fatsoenlijk niveau terugveren als de recessie voorbij is.

Desondanks houdt Reed Elsevier RBI in het nest. Want sommige onderdelen van RBI groeien erg snel… Verbijsterend. Zou die groei zich niet ook al in 2008 hebben getoond? En is er desondanks gekozen voor een verkoop van dit onderdeel?

Wat in dit verband interessant is de hoeveelheid geld die is verbrand bij de pogingen om RBI te verkopen. Want zo’n verkoop is niet gratis; de begeleiding door financiele experts kost klauwen met geld. Op het verkoopbedrag van $ 2 miljard zou het me niets verbazen als Reed Elsevier zo’n $ 50 miljoen heeft verkwanseld.

‘Vergissingen’ aan de top zijn duur. Misschien wordt het daar wel mee afgedaan. Hopelijk kan de ‘snelle groei’ van die onderdelen van RBI dat wel weer compenseren. Ik denk overigens niet dat Totaljobs bij die door Smith genoemde onderdelen zit…

Geef een reactie

1 Comment