Facebook in cijfers: digitaal flaneren

Mike Schroepfer Facebook is een verzameling voyeurs. Dat is de conclusie de je mag trekken op basis van de cijfers die Mike Schroepfer (VP of Engineering bij Facebook) gisteren op de Web 2.0 Summit presenteerde.

De Italianen hebben er een prachtig woord voor (wat ik ben vergeten…). Maar het beschrijft het paraderen voor het diner op pleinen in je beste outfit. Kijken en bekeken worden. Flaneren. En daar verdient een sociaal netwerk dus geld mee…

Allereerst enkele cijfers:

  • Users spend 8 billion minutes online everyday using Facebook
  • There are some 2 billion pieces of content shared every week on the service
  • Users upload 2 billion photos each month

Ja, dat zijn indrukwekkende getallen. Maar op deze manier zeggen ze mij nog veel te weinig. Daarom heb ik wat rekenwerk verricht. En dan is het toch wel even schrikken:

  • Per dag wordt 15.263 manjaar verstookt op Facebook.  En dan heb ik het dus over 24 uur gedurende 365 dagen per jaar! Zou ik dit omrekenen naar werkbare uren (8 uur per dag gedurende 200 dagen per jaar) dan kom ik op meer dan 83.000 manjaar uit. Oftewel bijna 100.000 manjaar dat per dag wordt verstookt op Facebook. Dat is meer dan het aantal werknemers van de meeste multinationals!
  • Gek genoeg wordt er in al die tijd maar heel weinig content gemaakt. Per uur zijn dat slechts 2 pieces of content. Oftewel, gedurende een uur op Facebook is een gebruiker vooral aan het kijken (en lezen) en nauwelijks iets aan het creëren.
  • En bijna een kwart (23,8%) van alle content die wordt geplaatst zijn foto’s. Laten we eens aannemen dat er dus ook een kwart van de tijd naar foto’s wordt gekeken. Dat betekent dus per dag ruim 20.000 manjaar! Kijken en bekeken worden. Digitaal flaneren.

Onderstaande grafiek geeft een goed beeld van de ontwikkeling va de online tijdsbesteding. En waar Facebook dus de top dog is geworden. In minder dan drie jaar tijd:

Share of Global Oline Time Spent
Facebook en YouTube samen verbranden per dag dus zo’n 150.000 – 200.000 manjaar aan productieve uren.

Ben ik de enige die hiervan schrikt? Of is dit slechts de inherente laksheid van ons bestaan in cijfers gevangen? Onvermijdelijke slack? Die nu gemeten kan worden maar vroeger niet?

Geef een antwoord

5 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    De grote vraag is natuurlijk of je tijd verdoet zoals Marc suggereert of tijd investeert. Recent onderzoek van MIT leverde bijzondere cijfers op:
    40% van onze productiviteit (bij functies die te maken hebben met informatie beroepen, dus kantoorfuncties zeg maar) is direct gerelateerd aan de mate waarin we die informatie kunnen verzamelen en filteren van derden.
    De mensen met de grootste sociale netwerken online waren gemiddeld 7% productiever dan hun collega’s met ‘normale’ sociale online netwerken.

  • Chris Stapper
    says:

    Goed onderwerp dit. Om eens te relativeren: wat zijn we aan het doen?
    Of dit een hoog aantal uren is weet ik niet. Waren we vroeger productiever? Zeg pre-industrialisatie? Toen werkten mensen vooral op een boerderij, deed je in de winter een soort tussenbaantje (bijvoorbeeld bij een bank).
    Ik denk dat farmville en dat mafiaspel (waar ik gelukkig nog van gevrijwaard ben) ook belachelijk veel tijd innemen. Of misschien ken ik gewoon teveel mensen die farmvulle spelen.

  • Marc Drees
    says:

    @Michel:
    Je hebt natuurlijk gelijk, hoewel ik wel heel nieuwsgierig ben naar de tijd die besteed wordt aan plaatjes kijken. Want ik heb het vermoeden dat die wel eens schrikbarend hoog kan zijn. Helaas is deze informatie niet beschikbaar.
    En die analogie met TV klopt natuurlijk niet. Dat zou je moeten splitsen per kanaal, of programma.  En TV wordt niet of nauwelijks onder werktijd genoten.

  • Michel Rijnders
    says:

    Niet zo schrikken, je kunt weer rustig ademhalen: In grote aantallen lijkt het schrikbarend, maar per gebruiker valt het erg mee. Als ik even snel reken dan spendeert de gemiddelde gebruiker 26 minuten per dag op Facebook, plaatst 1 (0,93) item per dag, waarvan 0.22 foto. En je vergeet een van de belangrijkste tijdsbestedingen op Facebook: de applicaties. Daarmee wordt niet gekeken of gecreeerd, maar is men interactief bezig met games, tests en nog veel meer. De aanname dat een gebruiker een kwart van zijn tijd op Facebook aan foto’s kijken spendeert omdat een kwart van de content die geplaatst wordt uit foto’s bestaat zal denk ik niet kloppen. Er gebeurt veel meer op Facebook dan content plaatsen en geplaatste content bekijken.
    Het naar werkbare uren / productieve uren omrekenen dat verloren wordt lijkt in je artikel ook enorm omdat het gebruik van Facebook nu eenmaal enorm is. Facebook wordt natuurlijk niet alleen tijdens werktijd gebruikt. Als je op jouw manier TV kijkgedrag doorrekent dan zal dit waarschijnlijk veel schrikbarendere cijfers opleveren.