Richtlijnen op het gebied van zakelijke avatars

Ik heb veel (heel veel) contacten op Twitter die trots het logo van hun bedrijf/stichting/partij in hun avatar hebben verwerkt. Zij tweeten deels zakelijk, deels persoonlijk. Leuk, zeg ik. Professioneel is het misschien niet, menselijk wel. En ik zie liever de mensen achter een bedrijf, dan professioneel verantwoord geklets.

avatars1

Gartner is dat vast niet met me eens. Gartner is the world’s leading information technology research and advisory company. En Gartner voorspelt dat 70 procent van de organisaties richtlijnen zullen hebben voor werknemers die online herkenbaar gelinkt zijn aan het bedrijf, aangaande de dresscode en het algehele online gedrag. In 2013, dat is.

Thenextweb.com publiceerde vorige week dé guidelines voor het gebruik van avatars in het zakelijk leven. “Do you ever pause and think about the avatar you use online as the visual representation of you: your persona or alter ego? What it says to others about you and the organization you work for or represent? Avatars are creeping into business environments and will have far reaching implications for enterprises, from policy to dress code, behaviour and computing platform requirements, according to a report from industry analysts Gartner.”

The Next Web zelf geeft een paar bruikbare tips, die niet op censuur lijken (vrij vertaald):
1. Moedig werknemers aan na te denken over hoe hun avatars het ‘doen’ in verschillende culturen.
2. Onderwijs je werknemers in het principe van copyright. Men vindt het vaak niet leuk als hun materiaal hergebruikt wordt. Het is bovendien illegaal.
3. Bied ‘how-to tutorials’ aan, zodat ze avatars kunnen maken en aanpassen die van een vergelijkbare kwaliteit zijn.
4. Stel geen keiharde regels op. Laat ruimte voor discussie!

Succes!

Laat een antwoord achter aan kuch Reactie annuleren

4 Comments