VNU Media stapt in vertical search

Logotype Banen.nl VNU Media gaat de strijd aan met vertical search engines als Jobrapido, Indeed en SimplyHired. En komt via een revamping van Banen.nl met haar eigen vertical search engine.

En dat is bijzonder. Bij mijn weten is VNU hiermee de enige partij die zowel grote vacaturesites (Nationale Vacaturebank, Intermediair) als een vertical search engine uitbaat.

De homepage
Dit is de vernieuwde homepage van Banen.nl:

Banen.nl | Homepage

Ik zal binnenkort de site als kritische werkzoeker een bezoekje brengen.

Wat is Banen.nl?
Banen.nl bestond natuurlijk al enige tijd, maar was niet meer dan een aggregaat van Intermediair, Computable en Nationale Vacaturebank.

Maar vanaf vandaag zitten in Banen.nl de vacatures van zo’n 100 sites. Waarbij de focus ligt op vacatures die van werkgevers en intermediairs. En dat is volgens Quintin Schevernels (COO VNU Media) nog maar het begin. Want deze combinatie levert natuurlijk niet al teveel banen op; zeker in vergelijking met de ‘grote’ vertical search engines.

Maar VNU wil volgens Schevernels bouwen aan een combinatie van kwantiteit en kwaliteit. Waar men de tijd voor zal nemen. En waarbij de functionaliteit in de komende maanden in een aantal releases uitgebreid gaat worden, mede op basis van feedback van gebruikers.

Vooral interessant vind ik de mogelijjkheid dat partijen zich ook zelf kunnen aanmelden om vervolgens door VNU gespiderd te gaan worden. Naar goed Gronings gebruik zal dit gratis zijn. VNU denkt hiermee op termijn met Banen.nl een additioneel wervingskanaal voor werkgevers te bieden.

Wat zijn de gevolgen?
En dat betekent dus een potentiele kannibalisering van de huidige, eigen vacaturesites. Dat zal in Groningen tot interessante discussies hebben geleid. Met als onvermijdelijke uitkomst: als wij het niet doen, doet iemand anders het voor ons! Oftewel, wil je de controle houden dan zal je het zelf moeten doen. Want tegenhouden, dat gaat natuurlijk niet lukken.

Hoe dan ook, met een dergelijke beweging zet de online recruitment markt weer een stap in de richting van gratis vacatureplaatsingen. Natuurlijk zal Banen.nl minder functionaliteit hebben dan een Nationale Vacaturebank of Intermediair, maar als je als werkgever zelf een wervingssite hebt dan zal je dat worst wezen. Hat gaat uitsluitend om trafffic.

Overigens laat Banen.nl ook toe dat vacaturesites zich voor spidering gaan aanmelden. En dat vind ik nou jammer. Want hoewel je hiermee wel het streven naar kwantiteit invult kan je de kwaliteit alleen maar naar beneden halen. Met allerlei ellende als doublures, verouderde vacatures, etc. tot gevolg. Waardoor de user experience zeker gaat kraken.

Conclusie
Een zeer interessante ontwikkeling. Waar in de VS gastheer en parasiet in schijnbare harmonie naast elkaar leven, lanceert in ons polderende landje de gastheer zijn eigen parasiteit. Voor zover ik weet een unicum. Maar met deze lichaamseigen parasiet verwacht VNU voldoende weerstand op te bouwen ten opzichte van die andere parasieten. Nou maar hopen dat de vacaturesites niet allergisch zijn!

En dan is er nog de volgende vraag: Gaan andere vacaturesites het voorbeeld van VNU Media volgen? Het wordt een interessante tijd!

Laat een antwoord achter aan Ruben @ Freep Reactie annuleren

11 Comments
  • Dirk Goossens
    says:

    @Marc: helemaal mee eens. Een bekende kannibaal is makkelijker bij de neusring te nemen.

    Maar goed, ik had het over afsnoepen van klanten. Het kannibalisme zit er toch in dat gratis plaatsing op het eerste oog minder oplevert dan betaalde plaatsing.

    Een Jobboard gaat het echter niet per se moeilijk krijgen als het gratis plaatsing combineert met spidertechnieken.

    Als het niet succesvol wordt dan behouden ze hun betalende klanten. Als het wel succesvol wordt dan openen ze een nieuwe markt.

    Veel meer werkgevers in het lagere segment zullen er dan toe besluiten hun vacatures digitaal te ontsluiten. Werk.nl laat dat zien.
    Hierdoor neemt het totaal aantal geplaatste vacatures toe. Al die kleine kruideniers willen voor een dubbeltje op de eerste rang en tien dubbeltjes is weer een euro.

    De vacaturesite die zijn pricing weet te differentiëren, die niets meer rekent voor iets simpels als het plaatsen van een vacature, maar die voor iedere beurs mogelijkheden creëert voor relatieve exclusiviteit, in combinatie met een volledig aanbod en nuttige arbeidsmarktinstrumenten voor werkzoekers, die zal ons allemaal zonder problemen leeg blijven schudden.

    Mijn ideaalbeeld bij dit alles is dat deze vacaturesite toegankelijk wordt voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Het aantal mensen dat nu niet in staat is vacatures te vinden op internet is groot. Als deze mensen op één plek die gelegenheid wel zien dan worden ze als groep commercieel interessant. Ze laten zich namelijk makkelijk binden.

    Als VNU dit voor elkaar krijgt dan krijgen ze van mij een compliment naar keuze.

  • Marc Drees
    says:

    @Dirk:
    Het gaat er niet om of Banen.nl meer of minder banen afsnoept; het gaat er om dat met Banen.nl VNU Media probeert weer in control te komen. Oftewel een bekende kannibaal is beter dan een onbekende kannibaal.
     
    En VNU heeft duidelijk aangegeven feedback van gebruikers in haar nieuwe releases te betrekken dus is het zeker waardevol om wensen te spuien!
     

  • Dirk Goossens
    says:

    @Marc: Waarom zou banen.nl meer klanten van intermediair/nvb afsnoepen dan indeed en consorten? Dus wat is precies het gevaar van kannibalisme?
    Volgens mij lukt dat alleen als ze beter zijn dan andere verticals.  Ik lees dat ze zich gaan onderscheiden op kwaliteit. Is het al duidelijk hoe ze dat gaan doen? Welke kwalitatieve kenmerken zouden we graag zien?
    Nu is de tijd om ons aller wensen op tafel te leggen.
    Wie vult aan?

    selecteren op bedrijfstype (zodat je alleen directe vacatures ziet)
    contextualisatie (koppelen met opleidingen, competenties etc.)
    netwerkontsluiting/narrowcasting

     
     
     
     

  • Patrick
    says:

    hahaa jammer dat banen.com  internationaal niet heel lekker klinkt.. alhoewel Rendstet er destijds ook mee weggekomen …

    Volgens mij is de URL nog beschikbaar tenminste: dit is de homepage

    Hello World banencom

  • Marc Drees
    says:

    Ik vind het een zeer moedige en interessante stap van VNU. En in internationaal verband zijn ze volgens mij de eerste die op een dergelijke manier de strijd aangaan met de huidige generatie vertical search engine. Waarin een klein landje groot kan zijn…
    En de eerste feedback hebben ze dus al te pakken, de zoekfunctie moet blijkbaar serieus onder handen genomen worden! Ik hoop later vandaag met het resultaat van mijn eigen verkenning te komen.

  • Patrick
    says:

    Prachtig! Iemand die het aandurft, gelukkig is het een beta want er valt nog veel te verbeteren/vereenvoudigen !! Dit zou best een enorme impact kunnen gaan hebben. Denk wel dat ze een behoorlijk budget moeten hebben voor het optimaliseren van hun algoritme wil dit voor succes gaan zorgen.
    We zullen het zien!!

  • Jeroen
    says:

    Aangename verassing van de vrienden van VNU. Vraag me oprecht af of beide proposities vredig naast elkaar zullen (blijven) bestaan? Gratis je vacatures laten scrapen of betaald je vacatures plaatsen… Verticale zoekmachines zijn bij ons (Jobrapido & Indeed) al goed voor kwantiteit. Kwaliteit blijft achter. Al eerder opgemerkt door Ruben, maar wanneer de zoekresultaten niet zuiver zijn zal dit zeker gevolgen hebben voor de clickpaden.

  • Ruben @ Freep
    says:

    Super stoer van VNU…nu moeten ze alleen heel snel de zoekresultaten op orde krijgen anders lopen de bezoekers gillend weg en komen nooit meer terug. Ik vrees alleen dat ze wat ‘verkeerde’ technische keuzes hebben gemaakt en dat die redelijk onherstelbaar zijn. We shall see!!!