Mijn voorspellingen voor 2010, 3

puzzled Dit derde en laatste deel van mijn voorspellingen over 2010 heeft een wat meer technisch karakter. In deel 1 van mijn voorspellingen keek ik vooral naar de traditionele spelers binnen online recruitment, in deel 2 naar de grote ‘nieuwe’ bedreiging: sociale media.

In dit derde en laatste deel komt mobiel aan de beurt samen met een aantal meer technische zaken die in de komende jaren hun rol gaan spelen.

Naast/met sociale media is mobiele technologie een tweede ‘ontwrichtende’ ontwikkeling. En daarmee bedoel ik vooral dat het de potentie heeft om niet alleen onze manier van communiceren drastisch te veranderen. Maar ook ons dagelijke leven.

Als voorbeeld voor de impact van mobiele technologie wil ik heel kort stilstaan bij de specificaties van het gemiddelde (!) mobieltje in Japan:

  • image 7.2 Mbps 3G
  • 10 megapixel camera
  • tweede camera voor videoconferencing
  • 3,3” (480 * 854 dots) touch screen
  • TV ontvangst
  • GPS
  • Credit card

In Japan kan je dus met je mobiele telefoon direct betalen, en inchecken bij vliegvelden. En alles wat je maar kan bedenken. Met een ‘simpele’ telefoon.

Wij lopen zo’n vier jaar achter op onze Japanse medemens. Dat is mooi omdat we dus tijd hebben om te kijken en te leren en het op onze manier te doen. En het is vervelend, want we hebben ondertussen al heel wat jaar verspeeld. Dus wordt 2010 het jaar waarop mobiel in het Westen een inhaalslag moet gaan maken:

Morgan Stanley: 3G penetration (2002 – 2013) Morgan Stanley: 3G penetration (2002 – 2013)

Mobiel Internet? Begin het te omarmen
Als we willen weten wat de impact van mobiele technologie zal zijn dan is het dus zaak de blik naar het Oosten te richten. Howard Rheingold zei dit al in 2002, met de publicatie van zijn boek Smart mobs. Het boek heeft een indrukwekkende subtitel, die feitelijk alles zeg: The next social revolution. Transforming cultures and communities in the age of instant access

Rheingold heeft gelijk gekregen. Zoveel is ondertussen wel duidelijk. Maar tot dusver heeft deze revolutie zich in Japan afgespeeld. Maar deze revolutie is aanzienlijk besmettelijker dan de Mexicaanse griep. En komt ook onze kant op.

We hebben goedbedoelde pogingen gezien van Nationale Vacaturebank en Tempo-Team. We hebben Layar, die ondanks de recente problemen een dimensie aan onze beleving weet toe te voegen. En zelfs een huwelijk van Nationale Vacaturebank en Layar. En wie weet komt in 2010 ook eindelijk Lokloq met haar applicatie die reeds zes maanden geleden is aangekondigd…

Hoe het ook zij, ook online recruitment zal zich deze ontwikkeling eigen moeten maken. De voor- en nadelen, de (on)mogelijkheden en daarmee de kansen voor uitzenders, recruiters, corporates en vacaturesites.

Laten we eens kijken hoe onze verschillende spelers het er vanaf zouden brengen: 

  • Uitzenders. Heeft gemiddeld een jongere doelgroep en is daarmee de tak van sport die mobiel als eerste zou moeten omarmen. Helaas is het ook een tak van sport met een lage innovatie potentie. Eerlijk gezegd verwacht ik niet veel van uitzenders. Het zijn vooral trendvolgers. Ondanks het feit dat ze daardoor steeds opnieuw keihard geraakt worden door de golven van de economie.
  • Recruiters dan? Nee! Notoir zuinig en zeker op technologisch gebied nog verder achter in vergelijking met uitzenders.
  • Uitgevers/vacaturesites? Een kleine kans. Maar wel een laatste kans; voor de uitgevers wel te verstaan. Misschien dat er daarom vanuit deze hoek enige innovatie op mobiel gebied mag worden verwacht.
  • Sociale media? Vette, vette kans! Die zijn nog redelijk nieuw, jong en dynamisch. En hebben natuurlijk een grote aanhang onder de jongere leeftijdsgroepen.

2010 wordt het jaar van de doorbraak van mobiele innovaties die ook hun weg naar online recruitment zullen vinden. Nadat 2009 die paar eenvoudige vingeroefeningen heeft laten zien komt in 2010 de mobiele revolutie echt op gang.

Of je nu corporate of intermediair bent; ga met mobiel aan de slag. Je doelgroep gebruikt het, dus moet jij weten hoe ze het gebruiken om ze optimaal te kunnen bereiken. Want mobiel blijft vooral een manier om te communiceren. Alleen de manieren waarop we met elkaar kunnen communiceren wordt groter en rijker.

De markt voor ATS’en krimpt en consolideert
De wereld, en ook Nederland barst van de applicant tracking systemen(ATS). Van gratis (CATSone, SmartRecruiters) via goedkoop (Otys) naar duur (Taleo).

Gartner’s Magic Quadrant voor eRecruitment is overvol en hier staat maar een kleine subset van het totaal aan dit soort systemen in:

imageGartner: Magic Quadrant eRecruitment leveranciers 

Deze fragmentatie van deze markt is niet in het belang van de afnemer; interfacing met andere systemen is een klein drama. Dit zal moeten leiden tot een sanering die mede wordt ingegeven door de economische ontwikkeling.

Een koude sanering is zeer waarschijnlijk als de  recessie doorzet.  ATS leveranciers die vooral aan intermediairs (uitzenders en recruiters) leveren, leggen hierbij als eerste het loodje.

Een warmere sanering zal vooral tussen de grotere bedrijven waarschijnlijk zijn; ook als de economie slecht blijft. Alleen niche spelers met een duidelijke USP zullen dit kunnen overleven. De rest wordt gemarginaliseerd.

Specialisten als Taleo zullen zeker overleven, daarnaast zijn leveranciers als Oracle en SAP natuurlijke keuzes voor corporates. Olifanten doen het tenslotte met olifanten. Alles in het segment van niche spelers is feitelijk overnamekandidaat.

Verder zou het mij niets verbazen als Springer in 2010 zal aankondigen dat ze de eRecruitment oplossing van StepStoen verkoopt.

Oh ja, en alles wat niet op Saas is gebaseerd kan beter een grafje uitzoeken. Want als er geen Software as a Service op staat dan kan heeft de applicatie geen enkele kans binnen HR.

Matching wordt in 2010 belangrijker
image Grote uitzenders gebruiken matching. De arbeidsbureau’s van een groot aantal westerse landen gebruikt matching. Matching wordt aangeboden in meerdere ATS’en. JobFox, itzBig (alweer overleden)  en tegenwoordig ook Monster (Trovix) gebruiken matching.

Maar waarom wordt matching zelden of nooit op de goede manier gebruikt? Matching is een complexe machine met een enorm potentieel voor online recruitment. Maar dat potentieel kan pas worden benut als er aan twee voorwaarden wordt voldaan:

  1. Verstop de technologie zo ver mogelijk voor de gebruiker. Geef gebruikers de voordelen van matching zonder ze op enige manier te belasten met de complexiteit of de eigenaardigheden ervan.
  2. Veel, heel veel data. Hoe meer gegevens er van zowel een vacature als een kandidaat bekend zijn, hoe beter een matchresultaat is in vergelijking met een zoekresultaat

Deze twee voorwaarden heb ik nog nooit in samenhang ingevuld gezien. Overigens is dit voor een groot deel te wijten aan de leveranciers van deze trechnologie. Die ook nog eens de implementatie en inrichting van de machine veel makkelijker dienen te maken.

Zijn al deze aspecten teveel van het goede? Is matching niet gewoon te ingewikkeld? Nee, dat is het zeker niet. Matching zal uiteindelijk een in integraal onderdeel van ‘zoeken’ worden. Maar de weg is onnodig lang en pijnlijk gebleken.

Sociale media maken de grootste kans om matching wel goed in te zetten. Waarbij met name LinkedIn een incentive heeft. Tenslotte probeert dit netwerk haar CV database zodanig te exploiteren dat gebruikers niet weglopen en tegelijkertijd recruiters geld in het LinkedIn laatje brengen.

Matching gaat in 2010 eindelijk goed worden ingezet en de eersten die dit gaan doen zijn de sociale media. Wat een volgende nagel in de doodskist van de vacaturesites is. Die zich diep moeten schamen dat ze nog altijd matching niet hebben omarmd.

User experience krijgt meer aandacht
Steve Krug: Don't make me think Eindelijk gaan bedrijven niet alleen zeggen dat de klant centraal staat, ze gaan het ook laten zien. En dat betekent binnen online recruitment dat de werkzoeker centraal staat. En wat telt het meest als je de werkzoeker centraal zet? Juist: user experience.

Oftewel, denken vanuit de werkzoeker en ervoor zorgen dat die werkzoeker zijn/haar doelen eenvoudig, efficient en als het even kan op een prettige manier kan realiseren.

2010 wordt het jaar dat we bij vacaturesites, sites van uitzenders en zelfs bij corporate wervingssites gaan zien dat het online wervingsproces eindelijk volwassen begint te worden. Tegelijkertijd gaan we nog heel, heel veel fouten zien.  Van beide situaties zal ik natuurlijk heel 2010 verslag doen…

E-readers worden populair
E-reader Nook (Barnes & Nobles) Het meest verkochte artikel deze Kerst op Amazon was de Kindle, de e-reader van Amazon. Afgebeeld is overigens de Nook van Barnes & Nobles. Een schoonheid van een E-reader.

E-readers worden dus in hoog tempo populair, en het is mijn verwachting dat in Nederland de doorbraak in 2010 komt. Ik zal in ieder geval een early adopter zijn. Heerlijk in bed lezen met een e-reader. Ik kan niet wachten.

Maar dit is niet slechts een persoonlijke voorspelling. Elk nieuw format levert nieuwe mogelijkheden en bedreigingen op. In dit geval is er dus weer een format bijgekomen waar vacatures kunnen worden getoond. De e-reader zou wel eens de redder voor kranten kunnen worden. En dan wil je toch ook vacatures kunnen tonen!

 

Nou, ik ben wel zo’n beetje klaar met mijn voorspellingen. Wat mij betreft mag 2010 komen. En dat wordt dus weer een jaar nagels bijten. Heb ik uit mijn nek zitten lullen, of komt er van mijn voorspellingen het een en ander uit?

Eind 2010 zal ik in ieder geval weer een evaluatieronde inlassen. En kijken of er iets van terecht is gekomen. Tot dan!

Laat een antwoord achter aan Marcel Rietveld Reactie annuleren

9 Comments