Monsterboard = W&S bureau?

search Zouden nieuwe bezems zo snel vegen? Onder de eufemistische en nogal cryptische naam Assisted Search service met Pre-screening biedt Monsterboard sinds kort werving & selectie diensten aan.

Jawel, Monsterboard gaat de concurrentie aan met een significant deel van haar eigen klanten! En dat is toch wel een heel bijzondere actie. Een signaal van hoge nood, of een teken dat de (dalende) omzet van de bureau’s niet langer op prijs wordt gesteld?

Hoe dan ook, Monsterboard gaat search diensten bieden aan bedrijven die geen tijd hebben om geschikte profielen voor hun eigen vacatures te vinden. O ja, natuurlijk wordt alleen gezocht in de CV database van Monsterboard.

Dit is hoe de dienst door Monsterboard wordt omschreven:

Monsterboard | Dienstverlening Assisted Search met Pre-screening

De prijs? EUR 3.500 op basis van no cure – no pay. Waarbij Monsterboard overigens kan weigeren een opdracht aan te nemen. De motivatie voor weigering? we willen geen onterechte verwachtingen creeren. De echte reden? We willen die EUR 3.500 altijd incasseren.

En het is me nog onduidelijk wat die no cure – no pay voorstelt. Want dit is wat Monsterboard over deze nieuwe dienst zegt: Wij gaan geen inschatting maken van bv. iemands talenkennis. Wij gaan dit niet testen. Het enige wat we doen is noteren hoe de kandidaat zichzelf inschat.

Die pre-screening kan je dus schrappen, want dat stelt niets voor.

Voor EUR 3.500 per vacature denk ik dat er talloze W&S bureaus staan te springen om hierbij te helpen. Met een abonnement op de CV database van Monsterboard (en andere databases…). En met de nodige ervaring in het spreken met kandidaten. Waardoor die pre-screening wel wat voor kan stellen.

Waarom doet Monsterboard dit?
Dat is de vraag die bij mij knaagt. Mogelijk is het antwoord heel erg simpel: de negatieve omzetontwikkeling van Monsterboard heeft Diana Krieger de kop gekost. En haar opvolger, Warren Hammond, wil niet graag hetzelfde lot ondergaan.

Dus probeert hij omzet uit alle hoeken en gaten te peuren. Ook als dat ten koste gaat van een deel van de bestaande klantenkring. Zeker omdat dit deel aanzienlijk minder omzet in het laatje brengt in vergelijking met voorgaande jaren. En dus minder ‘waardevol’ is…

Het aantal abonnementen op de CV database zal ongetwijfeld in elkaar zijn gestort bij de vernieuwingsronde eind 2009. En dit is de manier, volgens Monsterboard, om die omzet te gaan herstellen.

Conclusie
Monsterboard gaat een grote groep klanten van zich vervreemden. Klanten die weliswaar in het afgelopen jaren relatief weinig omzet hebben gemaakt, maar in economisch betere tijden een fijne omzetgenerator voor de vacaturesite is.

En dat gooit Monsterboard nu overboord, inclusief de relatie met de W&S bureaus. Heel bijzonder… Je vraagt je af hoe lang Hammond het vol gaat houden.

Onderstaand is de volledige tekst van de nieuwe dienst. Let op de rommelige structuur, taalfouten en het vaak tenenkrommende Nederlands. Een teken van de nieuwe meester of gewoon slechte voorbereiding?

image

Geef een reactie

74 Comments
  • Umut Yasar
    says:

    Ik denk dat Monsterboard beter bij haar core-business kan blijven en daarmee met de markt mee moet bewegen. Het businessmodel is niet laagdrempelig en ik denk dat daar juist de bottleneck zit. Het is geen verkeerde gedachte om ook W&S te doen, maar dan zou ik een dochteronderneming opstarten met een duidelijke gelinkte naam naar Monsterboard.
    Zelf heb ik meerdere jaren ervaring binnen de recruitmentbranche en ik heb sindskort mijn eigen bedrijf hierin. Wil je het goed doen, dan moet je jezelf gaan specialiseren in een bepaalde markt en daar een netwerk in hebben. Deze actie van Monsterboard komt bij mij over alsof het om quick wins gaat. Dat is mijn perceptie als een buitenstaander, dus ik kan er ook naast zitten. In ieder geval ben ik benieuwd wat voor vervolg dit gaat krijgen.

  • Marc Drees
    says:

    @Pim,
    Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk, want hoe kan Monsterboard aan de klant aannemelijk maken dat de kandidaat op basis van de bemiddeling van Monsterboard heeft gesolliciteerd? In verband met die e-mail? Die kan ook niet door de kandidaat gelezen zijn.
     
    En verder zal geen werkgever bereid zijn EUR 3.500 uit te geven voor een robot (6Sense?) die mailtjes stuurt naar matchende kandidaten. En dat zou heel snel uitkomen als Monsterboard bewijstlast moet overleggen dat bepaalde kandidaten hebben gesolliciteerd dankzij hun “Assisted Search” inspanningen.

  • Pim
    says:

    Ze vertellen nergens hoe ze de kandidaat benaderen: dat kan dus ook per e-mail. Uiteindelijk moet de kandidaat toch zelf solliciteren, dat is de kern van het Assisted Search concept. MB zoekt kandidaten en benaderd ze met de vraag of ze interesse hebben in een bepaalde functie. Vervolgens kan de kandidaat zijn cv met een druk op de knop naar de werkgever sturen. En in essentie maakt het niet uit of de kandidaat telefonisch of per e-mail wordt benaderd.

  • Marc Drees
    says:

    @Pim,
    Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar de brief vraagt de kandidaat om op de vacature te reageren, er is geen sprake van telefonisch contact met de kandidaat. En dat klinkt dus als een andere service dan Assisted Search.

  • Pim
    says:

    @ Marc
    Ik ben benieuwd waarom je zo zeker weet dat de mail die Sidney in zijn posting laat zien geen onderdeel is van Assisted search. Ze geven aan dat ze gepreselecteerde kandidaten benaderen. Dit hoeft niet per telefoon maar kan gewoon met een standaard mail zijn. Volgens mij is de mail die sideny liet zien wel degelijk onderdeel van de Assisted search service.

  • Marc
    says:

    door Rene, 21 januari 2010 om 14:02

    @thomas het schijnt dat ze hier ook al mee experimenteren in Belgie, volgens mij niet world wide

    door Marc Drees, 21 januari 2010 om 14:07

    @Thomas, Rene:
    Gezien het taalgebruik zou het me niets verbazen als het oorspronkelijke idee uit Belgie afkomstig is.

     
    @Marc, Thomas, Rene:
    Dat zou bést wel eens kunnen 😉
    Morgen even bellen?
     
    https://bit.ly/cqwaZB
    You do not have the time to search for candidates?

    Then our Assisted Search Service is want you need.More information on how to recruit efficiently? Call our free number 0800 77 421.

  • HaHa
    says:

    wat een onzin deze site zeikt eerst de ene en dan de andere af  het is nooit goed hier. Drees heeft zelf met zijn bedrijven nooit succes gehad! de kangarooster groeten !

  • Rene
    says:

    @Marc, @Mark en @Marcel Om nog maar te zwijgen hoe Monsterboard dan meetbaar wil maken dat deze kandidaat is aangenomen naar aanleiding van de Assisted Search activiteiten … om een factuur van € 3.500 te kunnen sturen.
    Ik verheug me op de eerste fee-discussies met klanten die een vacatureplaatsing hebben gekocht, een abonnement hebben op de cv-databank, en assisted search inzetten …

  • Marc Drees
    says:

    @Marcel:
    Dit wordt zeker een Trovix mini, en als het goed is meer gerichte promotie van vacatures aan geschikte en potentieel geinteresseerde kandidaten binnen de Monster CV database. Overigens zou Monster dit zonder al teveel moeite natuurlijk ook kunnen uitbreiden naar kandidaten in andere CV databases, maar dat terzijde.
     
    Het is echter geen Assisted Search en als Monsterboard er al een bedrag voor vraagt zal dit aanzienlijk lager liggen dan EUR 3.500.

  • Mark
    says:

    @Marc: als je kijkt naar de werkmethode in de brief van MB past dit prima binnen de assisted search;
    1. Selecteren van kandidaten die aan de zoekcriteria voldoen door de recruitment specialist (ofwel intikken zoekcriteria en kijken welke profielen hier uitrollen = preselectie)
    2. De kandidaten die hier uitrollen allemaal een mail sturen (benaderen gepreselecteerde kandidaten)
    3. Controleren van de interesse van de kandidaat zal bestaan uit het kijken wie daadwerkelijk reageert op de vacature nav de mail.
    4. Uit alle geïnteresseerden zou nog een handmatige selectie gemaakt kunnen worden, maar waarschijnlijk worden de beste x matches doorgestuurd.
    Betreffende het aanbevelingsrapport denk ik meer aan de matchratio’s . Wanneer je nu zoekt wordt al aangegeven hoe ‘hoog’ de kandidaten scoren op de zoekcriteria.

  • Marc Drees
    says:

    @Sidney:
    Klopt, maar dit is niet de Assisted Search waar Monsterboard over spreekt.  Dit is een ander type dienst; feitelijk het activeren van de eigen database om een zo hoog mogelijke conversie voor klanten te krijgen. Mogelijk dat klanten hier zelfs extra voor betalen, maar dat weet ik niet.

  • Marcel van der Meer
    says:

    @Marc ik denk dat dit ook zeker de “service” van monsterboard is. Trovix mini en dan inderdaad 3.5K opstrijken. Je zou als klant gek zijn om dit te betalen. In onze RPO propositie vragen we een bedrag per succes wat net hoger ligt dan dit. Maar daar doen we wel heeeel veeeel meer voor.

  • Sidney Hiele
    says:

    @Marc
    Nou ja de eerste zin van de mail is toch vrij duidelijk: Een werkgever heeft ons gevraagd………… Maar goed zeker weten doe ik het niet. Maar feit blijft dat dit een mailtje is dat Monster heeft gestuurd naar iemand uit hun eigen CV bank.

  • Marc Drees
    says:

    @Sidney:
    Laten we er maar vanuit gaan dat dit niet de Assisted Search voor bedrijven is… Anders zou Monsterboard haar nieuwe klanten behoorlijk voorliegen. En wel heel makkelijk EUR 3.500 toucheren.

  • Sidney Hiele
    says:

    Onderstaand een mail zoals Monster dat naar kandidaten stuurt. Als dit het resultaat is van Monsters New Business, dan heeft zelfs het slechtste bureau er niets van te vrezen. Dit is meer iets voor “lachen met recruiters”.

    Beste xxxxx,
    Een werkgever heeft ons gevraagd om op zoek te gaan naar een geschikte kandidaat voor deze vacature. Op basis van een aantal opgegeven criteria hebben wij onze CV Database doorzocht en kwamen op basis hiervan jouw CV tegen. Mogelijk sluit de functie aan bij jouw kwaliteiten en interesse. Vandaar dat we je deze e-mail sturen.

    Mocht je geïnteresseerd zijn in de vacature, dan kun je rechtstreeks reageren door te klikken op de button Solliciteer. Je kunt zo heel eenvoudig je CV toevoegen en eventueel een sollicitatiebrief. Indien deze button niet is opgenomen in de vacature, staat de methode om te reageren in de vacaturetekst vermeld.

    Met vriendelijke groet,
    Monsterboard.nl

  • Goud Eerlijk
    says:

    Met alle respect, maar Hammond is niet veel meer dan een goede verkoper die zich slim omhoog heeft weten te presteren binnen de organisatie. Een echte “new business man”, zoals ze dat zo mooi zeggen.
    En los van het feit dat CV-schuivers het nu helemaal moeilijk gaan krijgen ( die ontwikkeling was DANKZIJ de crisis al gaande) en ik dat een positief gevolg vind, Monsterboard verlaat hiermee zijn core business en wil dat gaan doen waar haar eigen klanten goed in zijn. En dat is mijns inziens een kortzichtige new business gedachte. Het zal ongetwijfeld het HQ in de states tijdelijk blij maken, want dit gaat leiden tot extra deals en omzet, maar op de lange termijn graaft Monster hiermee haar eigen graf. Daar ben ik van overtuigd.

  • Leo
    says:

    Ik denk dat er wel degelijk iets mis is. De database is groot geworden door de eindgebruikers die er elk jaar weer een vermogen voor moeten betalen. Nu is voor iedereen de markt slechter geworden en MB gaat op deze wijze zijn  nog overgebleven) klanten belonen. Het kul argument dat er al een plan 3 jaar op de plank ligt a la Duitsland gaat niet op want daar bestond uitzenden toen niet zoals wij dat gewend zijn. Het aantal klanten betrof dus veel meer eindgebruikers en geen intermediairs.
    Ik moet er niet aan denken om te betalen voor een dienst die niet 100% betrouwbaar is. Met z’n allen overstappen naar een andere landelijke vacaturebank moet je zien hoe snel ze terugkeren op hun schreden. Marketing acties gericht op meer cv’s worden in eerste instantie voor MB zelf uitgevoerd maar wij moeten deze acties betalen. Onmiddellijk stoppen met dit monster!!

  • Dries
    says:

    Een concurrent voor de “CV-schuivers” is geboren. Ze doen hun best maar de vraag is of het verstandig is voor de core-business van Monster.
    Ach: Werving & selectie is toch echt een vak waarbij het niet volstaat de “grote stappen gauw thuis” benadering te hanteren. Het blijft een arbeidsintensief en fijnmazig proces, kortom mensenwerk.

  • John
    says:

    Hier waren al plannen over 3 jaar geleden onder Marc de Vries, vanwege goede ervaringen in Duitsland. Gaat dus om margeverbetering, meer value uit je database halen.
    Niks mis mee, alleen (te) laat uitgevoerd..

  • jos
    says:

    Hmmm….ik heb gesproken met Monster HQ. De persoon die het toch echt had moeten weten/zou weten of uberhaupt deze activiteiten plaats gaan vinden wist in ieder geval van niets.
    ” But, Jos…I’ll check to be sure with some other folks as well and will give you a call tomorrow”
    And now we wait 🙂

  • B.
    says:

    Leon slaat de spreekwoordelijke spijker op de kop.. 

    Jammer dat dit zo’n negatieve discussie oproept, dit hoeft het natuurlijk helemaal niet te zijn.. Ik ben er van overtuigd dat er vele werkgevers zijn die dit als een geweldige oplossing zien om hun kostbare tijd te besparen. En wat W&S bureaus betreft…Ik geloof zeker niet dat dit concurentie hoeft te zijn.. Idd erg vervelend voor de cv-schuiver, dat wel..

  • B.
    says:

    Leon slaat de spreekwoordelijke spijker op de kop.. 

    Jammer dat dit zo’n negatieve discussie oproept, dit hoeft het natuurlijk helemaal niet te zijn.. Ik ben er van overtuigd dat er vele werkgevers zijn die dit als een geweldige oplossing zien om hun kostbare tijd te besparen. En wat W&S bureaus betreft…Ik geloof zeker niet dat dit concurentie hoeft te zijn.. Idd erg vervelend voor de cv-schuiver, dat wel.

  • kuch
    says:

    Monster is de uitzendbureaus zat en probeert ze zo weg te jagen. Dit gevoel is in de branche overigens geheel wederzijds. Zie het als een extra zetje om de echtscheiding definitef te maken.

  • Hans
    says:

    Logische stap van Monsterboard. Dit is waar klanten om vragen en het past ook heel goed in RPO. Verschil met goede werving en selectie-bureaus lijkt me niet zo moeilijk uit te leggen aan klanten, als dat wel moeilijk is dan heb je als bureaus echt te weinig toegevoegd de afgelopen jaren en ben je hoe dan ook de pineut.

  • B. Jansen
    says:

    @ everybody.
    Sorry hoor.. waar zijn we nou mee bezig…….
    Ik vind dat Leon gewoonweg gelijk heeft, het is mooie manier om die gladde bureau’s te kielhalen en dat de echte bureau’s naar voren komen. Want laten we eerlijk zijn, mensen kiezen uiteindelijk voor vertrouwen, goede services voor een eerlijke prijs.

    Althans mijn klanten.
     

  • Jochem
    says:

    omdat ik steeds vaker onvrede lees over de groote vacaturesites en daarnaast veel lees dat Linkedin steeds belangrijker gaat worden, heb ik deze week een nieuwe L.I. groep opgezet met de naam: “Beschikbare kandidaten stellen zich voor”. Het is nog redelijk nieuw maar omdat ik hier veel ervaringsdeskundigen lees ben ik erg benieuwd of jullie daar ook toegevoegde waarde in zien?
    (zonder commerciële bedoelingen hier een linkje: https://www.linkedin.com/e/vgh/2682481/)

  • Jochem
    says:

    omdat ik steeds vaker onvrede lees over de groote vacaturesites en daarnaast veel lees dat Linkedin steeds belangrijker gaat worden, heb ik deze week een nieuwe L.I. groep opgezet met de naam: “Beschikbare kandidaten stellen zich voor”. Het is nog redelijk nieuw maar omdat ik hier veel ervaringsdeskundige lees ben ik erg benieuwd of jullie daar ook toegevoegde waarde in zien?
    (zonder commerciële bedoelingen hier een linkje: https://www.linkedin.com/e/vgh/2682481/)

  • Marc Drees
    says:

    @Leon:
    Disintermediation is  leuk, maar in dit geval probeert Monsterboard van twee wallen te eten. CV database abonnementen zullen niet omlaag gaan, maar tegelijkertijd gaat Monsterboard diezelfde database uitnutten met een direct concurrerende activiteit als waarvoor andere bedrijven top dollar betalen. Daarmee zet je je als een onbetrouwbare bronleverancier neer. In mijn optiek een onverstandige en onfatsoenlijke keuze.
     
    Dat laat onverlet dat platte CV schuivers ongetwijfeld op een uitstervend pad zitten. Maar de wijze waarop Monsterboard dit uitsterven denkt te kunnen versnellen heeft een buitengewoon laag fatsoensgehalte.

  • Rene
    says:

    Ik vraag me wel af wat er gebeurt als klanten uit dezelfde branche dit product afnemen om dezelfde doelgroep te werven.  Zou Monsterboard bepalen welke klant de cv’s krijgt? Zouden de cv’s bij alle partijen worden neergelegd? Zou Monsterboard de kandidaten bij contact advies geven? Lastig om dan de objectiviteit te bewaren. Of zou de best betalende klant de voorkeur genieten ….

  • Leon Willemsens
    says:

    @basw
    Ik was nog niet helemaal klaar 😉
    @marc @maarten
    Ik begrijp jullie standpunt natuurlijk ook wel, maar let’s face it: we zitten hier in een competitieve en snel veranderende markt waar Darwin verlekkerd naar had gekeken.
    Ik heb nog nooit gehoord van een bedrijf dat opschoof in de waardeketen en vooraf toestemming vroeg aan al haar relaties. Sommigen vinden dat ronduit vervelend. Dat kan ik me voorstellen.
    Tegelijkertijd kan ik me ook voorstellen dat corporates en kwaliteitsspelers het helemaal niet zo erg vinden dat hiermee de wind uit de zeilen wordt genomen van de hit-and-run bureaus. De goede bureaus doen het al jaren, de zwakke broeders krijgen het nog lastiger.
    Ik vind het eigenlijk ook allemaal wel amusant en wat ik al eerder schreef, zelfs een beetje laat. Monster(board) is nog steeds een krachtig merk op de arbeidsmarkt en trekt nog hele volksstammen aan die hun CV daar plaatsen. Waarom zou je niet meerdere vruchten mogen plukken van je eigen werk / merk? Ik wed dat de andere resterende boards / kranten het ook zullen gaan doen. Dat is nu eenmaal het (biologische) recht van de sterkste partij. En als je niet sterk bent, moet je slim zijn.

  • Marc Drees
    says:

    @Leon:
    Het gaat er in dit verband natuurlijk om dat Monsterboard zich als een onbetrouwbare partij opstelt. Niet of een CV database search een zeer platte dienst is; want dat staat als een paal boven water. Als je eenmaal een zeer belangrijk kanaal voor intermediairs bent geworden dan is het merkwaardig als je vervolgens een deel van die intermediairs in de hand gaat bijten. En niet bepaald fatsoenlijk. En daarmee toont Monsterboard aan een onbetrouwbare partij te zijn die op een willekeurig moment kan besluiten de diensten van haar belangrijkste klantengroep te kopieren en zelf aan te bieden. Dat is in mijn optiek de essentie.

  • Maarten de Cock
    says:

    @ Leon; Ik begrijp je standpunt en daar ben ik het ook wel deels mee eens. Feit is echter dat MB natuurlijk op deze manier zeer makkelijk de markt kan benaderen. Of je nu intermediar bent of cv’s schuift, echt prettig is het niet als ze je klanten gaan benaderen.
    Hierbij komt ook nog eens dat de mentaliteit van Monsterboard, laat ik het op z’n Engels noemen, niet in ons voordeel is. Veel van onze klanten zullen er niet in trappen en je kan ze deels ‘opvoeden’, maar je weet maar nooit waar iemand in deze tijd gevoelig voor is…

  • Leon Willemsens
    says:

    Iedereen die moord & brand schreeuwt, zou zich achter zijn oren moeten krabben. Wat voeg je dan eigenlijk toe in de totale waardeketen als je de searchers van Monsterboard als concurrent ziet? Dan ben je helaas een eenvoudige CV-schuiver die op een makkelijke manier geld heeft verdiend.  Dan komt de boodschap wel even hard aan. Maar alle bureaus / recruiters die écht waarde toevoegen (kennis hebben van de markt, gestructureerd interviewen, psychologische tests or whatsoever)  liggen hier naar mijn idee niet wakker van. Op het moment dat de eindklant ook die toegevoegde waarde ziet, zal deze daar ook gebruik van blijven maken. Met andere woorden: het gaat niet om 76% van de intermediairsmarkt, maar om de CV-schuivers in dat segment. Persoonlijk vind ik het vreemd dat Monster (en anderen) niet eerder met dit initiatief zijn gestart in de Nederlandse markt. Ik mag in dit kader graag verwijzen naar een soortgelijk initiatief van een uitgever in de UK. Sterker nog, ik vermoed dat de andere uitgevers / carrieresites nu ook heel snel met soortgelijke initiatieven komen.

  • Marc Drees
    says:

    @Kuch:
    Helemaal waar natuurlijk; de kortingen zijn soms zeer aantrekkelijk… Maar het volume aan vacatures dat hiermee gemoeid is, is natuurlijk wel zeer omvangrijk. En daarmee loopt Monsterboard het risico zich in 1 klap te reduceren van een top 3 speler tot een aardige middenmoter. Ik durf te wedden dat Iannuzzi dan persoonlijk poolshoogte komt nemen.

  • Marc Drees
    says:

    Ik heb nog even een kort controle uitgevoerd in JobFeed. Met het volgende resultaat over de afgelopen 24 weken:

    67.304 nieuwe vacatures, waarvan:
    50.912 nieuwe vacatures via intermediairs

    Met andere woorden; bijna 76% van alle vacatures op Monsterboard is afkomstig van intermediairs. Nu zijn intermediairs grofweg te verdelen in W&S bureau’s en uitzenders. En laatsgenoemden hebben natuurlijk de meeste vacatures. Maar de meeste uitzenders hebben ook nog eens een werving & selectietak. Oftewel, Monsterboard lijkt meer dan de helft van haar vacaturevolume op het spel te zetten voor deze nieuwe dienst.
     
    Over kannibalisatie gesproken…

  • jolande de Ruyte
    says:

    Ik vraag me af waar Marc deze info vandaan heeft? Was het soms een persbericht? Ik kan in elk geval niks op de site vinden; het is goed verstopt. Zelfs met Google krijg ik niets tevoorschijn (behalve de resultaten van dit weblog …

    Vragen die bij mij opkomen:
    Ik lees dat de consultants van MB kandidaten gaan benaderen..ik denk dat het anders is: MB gaat kandidaten matchen (trovix misschien?) en aan de hand van scores zullen de kandidaten met de hoogste scores een ïnteressebericht”krijgen: de vacaturetekst met een uitnodiging om te reageren. ..

    Kandidaten die reageren, zullen een vragenlijst te zien krijgen (de pre-screening questions) waarbij ongeschikte kandidaten mbv knckout-quesitons meteen afgewezen worden, en waarbij kandidaten met de hoogste score wellicht voorgesteld worden…

    Ik kan uit de tekst niet opmaken,hoeveel kandidaten MB minimaal gaat presenteren voor die 3500 euro. Ik geloof niet dat hier ook maar 1 consultant aan te pas komt: hooguit iemand die de vragenlijsten gaat maken en uit de scores de meest geschikte kandidaten filtert. Een kip met gouden eieren dus.

  • Michel Rijnders
    says:

    @Marc kijk jij snapt hem. Als de technologie er nog niet is om echt te matchen dan moet je er mensen tussen gooien. Het is natuurlijk de vraag of Monsterboard hier zo over nagedacht heeft, maar het onaantrekkelijk maken voor de Werving en Selectiebureaus zou een slimme strategische zet zijn van Monster. Ze verdienen er het meest aan, maar niemand zit er op te wachten. Wil Monsterboard een beetje gaan overleven op de langere termijn dan moet je van al die W&S vacatures af en terug naar de werkgevers. Ik ben benieuwd of ze dat nu bewust zo inzetten of dat ze terugkrabbelen omdat die W&S bureaus beginnen te roepen.

  • Marc Drees
    says:

    @Michel:
    Goed punt en zeker eentje om langer bij stil te staan. E-search in de eigen database is natuurlijk een heel simpele dienst (in dit geval dan wel met een krankzinnig hoog prijskaartje, maar dat terzijde). En simpele diensten worden commodities, commodities worden op enig moment weg geautomatiseerd (hoor ik daar iemand matching zegggen?).
     
    Het feit blijft bestaan dat Monsterboard zichzelf bepaald niet aantrekkelijk maakt voor een belangrijk deel van de eigen klantenkring. Kannibaliseren is soms onvermijdelijk, maar kannibaliseren tijdens een diepe recessie is wel heel apart… En tegelijkertijd stelt Monsterboard zich als een volstrekt onbetrouwbare partner op voor al haar klanten. Want wat is de volgende actie? Uitzenden?
     
    Dit initiatief heeft voor mij alle kenmerken van een paniekreactie die veel te snel in elkaar is geflanst. En dan zijn er twee belangrijke overwegingen die Monsterboard heeft vergeten:

    Angst is een slechte raadgever
    Als je haast hebt moet je stilstaan

    Genoeg wijze raad.

  • Michel Rijnders
    says:

    Vanuit Monsterboard is dit wel een slimme zet. Jobboards moeten nu eenmaal toegevoegde waarde gaan leveren om op langere termijn te gaan overleven en dat doet Monsterboard op deze manier naar de werkgevers. Het zal nog niet heel veel toegevoegde waarde zijn, want Monsterboard zoekt alleen in de eigen CV database.
    De Werving en Selectiebureaus die hier daadwerkelijk een gevaar in zien voor hun business hebben volgens mij echt te lang stil gezeten. Mooie trigger om eens in beweging te komen 🙂

  • Sandor
    says:

    Niet alleen bureaus zullen niet blij zijn ook corporates die de search functionaliteit nog gebruiken willen niet in een gekannibaliseerde database searchen. Onbegrijpelijke actie tenzij jobboards actieve euthanasie op zichzelf willen plegen.

  • Marcel van der Meer
    says:

    Ook wij werden in de onderhandelinge over verlenging van het CV database contract met dit voorstel gecommuniceerd. Ik deel de mening van Sidney niet helemaal wij zien juist een verschuiving van IT talent naar nicheboards. Zeker als zij ook nog eens door monsterboard zelf worden benaderd en het CV gevraagd (of ongevraagd) bij allerlei klanten komt te liggen?

    Wij hebben er voor gekozen om monsterboard maar eens vaarwel te zeggen en het bedrag vol te gebruiken voor nicheboards, social  en SEO / SEM.

  • Sidney Hiele
    says:

    Ik draai het om! Wie wil er een abonnement op onze database? Global IT, altijd onderhouden door middel van persoonlijk contact. Zeer waardevol. Wij houden wel het recht kandidaten als eerste te benaderen 🙂

  • Marc Drees
    says:

    @Sidney:
    Hier raak je aan een erg relevant punt; worden alle nieuwe CV’s wel direct zichtbaar in de CV database van Monsterboard…
    Ik moet ineens denken aan Reed Online, hoewel niet direct vergelijkbaar. Reed (niet Reed Elsevier) was een intermediair die iedereen gratis vacatures op hun site liet plaatsen. Waar andere intermediairs gretig gebruik van maakten. Maar waar zeker ook de consultenten van Reed veel plezier van hadden, op basis van de reacties van werkzoekers…

  • Twan
    says:

    Dit zou wel eens de directe ondergang van Monsterboard kunnen zijn.

    @ Sidney: Wij zitten met precies hetzelfde geval, maar vergeet het maar, als dit doorgaat kunnen ze het schudden.

    Ik kan het gewoon bijna niet geloven, zo extreem vreemd dit. Ik zou het wel weten als ik consultant zou zijn bij Monster. Lekker alle klanten, zowel direct als inderect, gaan bellen en dat het rechtstreeks net even wat goedkoper kan…

  • Wilco Crone
    says:

    Met deze actie komt Monsterboard in het directe vaarwater van het grootste gedeelte van hun klanten (lees: intermediairs). Indien deze dienst daadwerkelijk  doorgevoerd gaat worden zullen veel klanten afhaken, waaronder wij.

    Vreemde weg die Monster hiermee inslaat!

  • Sidney Hiele
    says:

    Hoe betrouwbaar is de database nog als zij zelf deze diensten aanbieden.  Komen CV’s niet met vertraging online te staan zodat zij eerst zelf kunnen scoren? Gaan wij als bureau nog betalen voor een kaal geplukte database? Dat wordt een mooie discussie.
     

  • Sidney Hiele
    says:

    Interessant Marc. Wij zitten net tegen een eventuele verlenging van ons account aan te hikken. Maar ja om nou de kas  van een concurrent te gaan spekken….
    Daarnaast had ik al een balletje opgegooid wat Monster voor ons kan beteken op het gebied van global recruitment. Je zou denken heel veel, aangezien zij global vertegenwoordigd zijn. Ze kwamen niet veel verder dan een abonnement afsluiten in het land waar je dan zou willen werven. Nou ja….
    Aan de andere kant ervaar ik het op IT gebied in Nederland nog steeds als een waardevolle database.
     

  • kuch
    says:

    Monster heeft haatliefde verhouding met bemiddelaars: groot deel van de omzet, maar niet van de marge. En kandidaten willen liever de vacatures die direct door een werkgever zijn uitgezet. Een duivels dilemma. En het spreekwoord ‘een kat in het nauw’ komt bij me op. 

    @marc: hoe lang geef je dit soort (grote generieke jobsites) nog?