Monster krijgt zware klappen

Logo Monster De beursbengels in Amerika lijken langzamerhand door te krijgen dat de economie niet in de lift zit. Na een ralley van 3 maanden is de Dow Jones eindelijk een beetje naar beneden bijgesteld, met maar liefst 2,5%. Nog lang niet voldoende, maar het is een begin.

In dat negatieve sentiment ging Monster met 12,4% onderuit. Waarmee $ 255 miljoen van haar marktwaarde verdampt is. Net iets meer dan de aankoopsom van HotJobs ($ 225 miljoen)…

Met andere woorden: de markt niet blij is met de berichten die Monster woensdag nabeurs heeft gemeld. Zowel de resultaten van het 4e kwartaal als de aankoop van HotJobs worden hiermee afgestraft.

Monster is een cyclisch bedrijf, eentje die meedeint op de golven van de economie. En als de verwachtingen van de economie slechter worden zijn bedrijven als Monster de eerste die hier onder lijden. Net als uitzenders.

Het is bijzonder om te zien hoe snel sentiment kan omslaan, en daarmee de ‘adviezen’ van financieel analisten. Begin oktober 2009 was er deze overweging van Monica DiCenso, een analist van JP Morgan:

While we still expect soft results for the next few quarters, we are becoming increasingly confident in improvements made to Monster’s product offering and competitive positioning, which we believes bodes well for the company as the economy improves

Following years of what we view as under-investment in its products and sales team, Monster has made numerous improvements during the past year to enhance its services for both job seekers and employers, and channel checks that we’ve performed indicate that these improvements have begun to take hold.

Deze ronkende aanbeveling volgde kort na een advertorial in Barron’s waar Monster de hemel in werd geprezen in wat als een serieus tijdschrift te boek staat.

We zijn ondertussen een paar maanden verder en een andere analist, Jeetil Patel van Deutsche Bank heeft nu een volledig tegengestelde mening:

Monster operates in a greater number of markets and geographies, the operations have grown increasingly complex and the cost base is further spread out. When the economy comes back, we therefore suspect that this is no longer the high teens to low 20 percent margin business that it once was

Patel denkt dus dat Monster zal minder snel groeien dan de markt. Verderr verwacht hij dat Monster in 2010 verliesgevend zal blijven, en een te hoog kostenniveau zal hebben, mede als gevolg van de te hoge aanschafprijs voor HotJobs.

Dat is sterk tegengesteld aan de voorspelbaar positieve boodschap van Sal Iannuzzi (CEO Monster); die bij de presentatie van de resultaten nog het volgende zei:

We ended the year with a strong sales quarter as our major geographic markets showed signs of continued stability and improvement.  We are excited about our progress in building Monster as we enter 2010 and are confident we are well positioned to capture additional market share as the global economy recovers

De financiele resultaten en de aanschaf van HotJobs hebben de financiele markten niet kunnen bekoren. Als daar ook nog eens een slecht eerste kwartaal op volgt zie ik het einde van Iannuzzi met rasse schreden naderen. Tot op heden heeft hij vooral heel, heel veel geld uitgegeven. In een tijd dat de omzetten alleen maar zijn gekrompen. Ik ben benieuwd hoelang aandeelhouders dat nog prettig blijven vinden…

Geef een antwoord

3 Comments