DPA en WR bundelen hun krimpende krachten

Logotype DPA Detacheerder DPA doet een acquisitie. Het beursgenoteerde bedrijf koopt concurrent WR Leading in Finance voor 7,34 miljoen aandelen en EUR 11,4 miljoen van directeur/eigenaar Maarten de Ruiter. De Ruiter wordt in ruil daarvoor lid van de raad van bestuur en krijgt een belang van 30 procent in het fusiebedrijf.

Niet dat DPA ineens zoveel te besteden had om op overnamepad te gaan. Het bedrijf zag zijn omzet afgelopen jaar dalen van ruim EUR 70 miljoen naar EUR 51 miljoen – een daling van 27 procent. Op die gedaalde omzet maakte het bedrijf een verlies van EUR 4,6 miljoen. Nee, de overname heeft meer weg van een reddingspoging. Van beide partijen.

Tekort op tekort
DPA is immers sinds de crisis losbarstte op zoek naar geld. Vorig jaar zomer deed het daarvoor een emissie die EUR 2,2 miljoen opbracht. In het najaar kreeg het bedrijf nog eens EUR 3 miljoen aan achtergestelde lening van enkele grootaandeelhouders. En al die tijd bleef het bedrijf verliezen maken. En dus meer geld zoeken.

Al met al rapporteerde DPA in 2005 voor het laatst een winst van slechts enkele tonnen. Het jaar 2008 was het absolute rampjaar voor DPA, dat toen in conflict raakte met de eigen oprichter Peter Smit.

Dat was het jaar dat Maarten de Ruiter zich inkocht. Voor grofweg EUR 2,5 miljoen van de eigen spaarrekening kocht De Ruiter aandelen DPA, in maart 2008. Nog datzelfde jaar moest hij emissies en dus verwateringen van zijn belang aanzien: in 2008 tien procent, vorig jaar nog eens tien procent. Op zijn investering verloor hij dankzij een dalende koers grofweg EUR 1 miljoen en als DPA niet opnieuw aandelen had uitgegeven, was hij wellicht zijn complete investering kwijt geweest.

Dilemma
Dat zal een van de dilemma’s geweest zijn voor De Ruiter, die nu zijn eigen bedrijf WR Leading in Finance bij het beursfonds DPA onderbrengt. Dat bedrijf is een veel kleinere financieel detacheerder met eigen problemen. Zo daalde de omzet afgelopen jaar nog sneller dan die van DPA – EUR 19,5 miljoen, tegen EUR 44 miljoen een jaar eerder. Dat komt neer op een daling van 56 procent.

En hoewel WR in het persbericht pocht over de ‘continue hoge winstgevendheid’ van het eigen merk, is de brutomarge van 18 procent niet noemenswaardig hoger dan die van DPA. Het is de vraag of dit samengaan van zwakke broeders de pleister is op de wonde voor de aandeelhouders. Die mogen op 22 april stemmen of ze hun belang voor meer dan honderd procent zullen laten verwateren.

En passant mogen ze ook beslissen over het lot van de raad van commissarissen. Het trio Michel van Hemele, Mienke Schaberg en Ellard Blaauboer stelt de eigen functie ‘ter beschikking om de onderneming de ruimte te geven een nieuwe weg in te slaan’. Financieel directeur Jan van Duijn heeft aangegeven na drie jaar dienst zeker op te stappen. En huidig topman Roland van der Hoek zal voortaan De Ruiter naast zich dulden in een volgens het persbericht ‘collegiaal bestuur’. Over de precieze taakverdeling van beide kapiteins wil De Ruiter niets kwijt.

Geef een reactie

17 Comments
  • exmedewerkerster DPA
    says:

    Die Peter Smit is een alleen bezig met vrouwen. Gaat gemiddeld 10 keer per jaar vreemd. Nee en zgt hij in een artikel dat hij altijd met beide benen op de grond is blijven staan. Aan de rand van zijn bed zeker toen hij HET weer had gedaan. Loser. Met zijn rare loopje. Altijd die gore glimlach zo van “jou ga ik lekker pakken”.
    Nare vent.

  • ex accountmanager
    says:

    Beste Accountant,
    Uiteraard weet ik dat WR onder naam van wb43 belt.  Het concept ” de markt maximaal benaderen” werkte goed in de hoogconjunctuur, kijk naar de cijfers. Tijden van crisis waarin de klant het voor het zeggen heeft werkt deze benadering niet meer.
    Naast de lelijke dingen  die WR gedaan heeft en nog doet, doen ze m.i. ook veel dingen goed.  Zo bied heer de Ruiter al snel een salesgeoriënteerde kandidaat een mogelijkheid om accountmanager te worden. Dit bied voor de “zure” accountmanagers toch een toekomstperspectief die sommige HBO’ers niet binnenhandbereik krijgen. Ook krijgen financials de mogelijkheid om snel bij veel bedrijven aangeboden te worden. Ondanks de ontevreden medewerkers zijn er m.i. ook veel tevreden medewerkers, het blijft maat/ mensenwerk.
    Opzich is voor het verloop een goed verklaarbare reden. WR geeft als snel mensen een kans. Door de massale aanpak maakt WR dit voor de onzekere financial mogelijk.  Op het moment dat ze niet uit de verf komen door eigen incompetente vermogen reageren ze dit graag af. Logisch ook zij willen gevoelens ventileren. Bij andere clubs krijgen ze geen kans. De echte goede mensen zijn zodanig zelfkritisch en slim dat ze hun vorig werkgever niet af zouden vallen. M.i. zeggen die negatieve berichten veel over het intellect van de berichtgevers.
    Doel van mij reactie, zie het objectief. Hoe kan iemand die het zo “slecht”toch zo goed presteren? Dan moet je toch ook wat goed doen? Ben benieuwd hoe Maarten het nu aan gaat pakken.
    Als hij slim is, doekt hij WR op, of doopt het om. Als hij een aanpak gaat hanteren die beter op deze conjunctuur past zie ik hem opnieuw de concurrenten passeren. Deze man heeft een geniaal vermogen. Onderschat dat niet.
    Dank voor het gesprek.
    Groet,
     

  • De Accountant
    says:

    Toen DPA een kijkje kwam nemen in de keuken van WR zag het dat WR bestond uit wat losse opdrachtjes op basis van no cure no pay. Geen duurzame meerjaren contracten met grote partijen die te activeren zijn op de balans.
    WR is een simpel bedrijf dat met de dag vooruitkomt. In mijn ogen is de belangrijkste oorzaak hiervoor dat de heer De Ruiter alle touwtjes in handen wil hebben en geen bevoegdheden wil afgeven aan mensen onder hem.
    Delegeer uw decision rights, koppel hier een eerlijk bonussysteem aan en u floreert.
    @Ex accountmanager:
    Praktisch elke account manager of callcenter medewerker (or name it) vertrekt met een erg zure nasmaak. En let op, het personeelsverloop bij WR is extreem hoog!
    WR bouwt hiermee geen goodwill op maar badwill. Voor DPA zou dit betekenen dat zij naast de overnameprijs een nog onzichtbare dure prijs betalen voor de slechte naam van WR.
    Wist u dat WR werkt met WB 43 als callcenternaam?
    Gegroet

  • Ex accountmanager
    says:

    Maarten,
    Waardering heb ik voor de ondernemersgeest die jij hebt. Veel mensen kunnen aan jouw daadkracht een voorbeeld nemen. Zwakke mensen probeer je hun verantwoordelijkheid te laten nemen.
    In het verleden heb je niet altijd ethisch verantwoord gehandeld dit zul je nu moeten accepteren en laten zien dat je het ook op relatiebeheer goed kan. Ik ben benieuwd hoe dit je afgaat. Van harte gun ik jou een succesvolle voortzetting van jouw bedrijf. Ik weet dat je, je best hebt gedaan.

    Pim, twijfel is onzekerheid en zwakte en zal je niet gelukkig maken. Logisch dat je nu je eigen zwakte op WR projecteert. Clubs als Rekenmeester en Yacht voeden graag jouw zwakte omdat ze een klant is koning concept hanteren. Maarten attendeert mensen soms op een wat grove wijze op hun verantwoordelijkheid, maar neemt zijn verantwoordelijkheid wel. WR is nu eenmaal een commercieel bedrijf Rotterdams bedrijf, als je dan wat dwarszit moet je het lef  en de capaciteiten hebben om je punt te maken.  Als je deze capaciteiten hebt, kun je aan WR een prima dienstverlener hebben.
    Als je echt gelukkig wil worden kun je beter je eigen angsten en twijfels zien te overwinnen. Succes.
     

  • Wilbert Geijtenbeek
    says:

    @cncpt
    Over het algemeen komen detacheerders de recessie beter door dan uitzenders. Dat die krimp van WR extreem is, is nog zacht uitgedrukt. Ik heb de vraag bij WR uitstaan. Zodra ik De Ruiter gesproken heb, volgt een followup.

  • @cncpt
    says:

    @ Wilbert
    Waar komt volgens jouw die rapid daling van 56% over 2009 in vergelijking met 2008 vandaan komen. En dan bedoel ik de WR specifieke aspecten ( dus niet economische teruggang etc). Volgens mij is een dergelijke terugval toch behoorlijk extreem te noemen in vergelijk met andere deta-middenmotors of niet?
    Hebben ze een verkeerd winstmodel, slechte marketing, enkel korte termijn relaties, of what’s going on??

  • Pim
    says:

    W+R is een slecht bedrijf, nare cultuur, gaan slecht met klanten om. Praktijkvoorbeelden: nadat je een kandidaat spreekt vraag je om een dag bedenktijd aan je account manager van W+R, die geeft aan dat dit prima is. Dag later is de kandidaat elders geplaatst door collega van de account manager, die dus zijn bonus pakt ten koste van een klant die een dag wil nadenken en dat heeft overlegd. Dit is geen uitzondering, dit is mij 2 keer overkomen, brief geschreven aan directie, reactie was dat dit altijd kan gebeuren. Kansloze club, ik hoor het ook van mensen om me heen. Rekenmeesters (Yacht) hebben veel meer integriteit.

  • Arjan
    says:

    Ha die Maarten,
    Ik heb je altijd een enorme peoplemanager gevonden, heus waar…
    Gun het je!
    Over de taakverdeling in RvB bestaat toch geen enkele twijfel Maarten! Jij blijft gewoon doorgaan met het doen van valse beloftes, het uitknijpen van je financials, het Deta-vast principe een andere dimensie geven..Arbo-artsen veteren,  de sigaar uit eigen doos tovereren en het vernederen van je medewerkers…dan komt alles goed!
    Ach, als het niets wordt, dan zeg je gewoon VRRRROEEEEMM
    Dag fijne vent!
    je Arjan