Amerpoort: succesvol werven via Internet? Nee!

Logo en logotype Amerpoort Amerpoort is de winnaar van de Publiekscursor (voor de meest aansprekende recuritmentsite) volgens de jury van Succesvol werven via Internet. En ik heb gisteren beloofd om Amerpoort eens aan een kort onderzoekje te onderwerpen.

Dat heb ik ondertussen gedaan. Hierbij heb ik uitsluitend naar het zoek- en sollicitatieproces gekeken. En me wederom afgevraagd wat de Gouden Cursor, de Innovatiecursor en de Publiekscursor nou in hemelsnaam met werven te maken hebben.

Maar laat ik eerst even mijn bijzonder pijnlijke ervaringen met dat werven bij Amerpoort beschrijven.

De homepage
Dit is de homepage van de Werken bij site van Amerpoort:

Amerpoort | Homepage Zwart… met een bewoner van Amerpoort als veeleisende ‘werkgever’. Erg leuk gevonden.

Zo, nu maar eens in het laatje (?) Vacatures gekeken:

Amerpoort | Vacatures

Ja, inderdaad een in-screen verticale slider. Usability is niet aan Amerpoort besteed. En wat te denken van de donkergroene hyperlinks op een zwarte achtergrond? Nee, als je enige vorm van kleurenblindheid hebt ben je bij Amerpoort niet welkom.

Ik klik maar eens op de nauwelijks leesbare link Dagbesteding:

Amerpoort | Categorieen vacaturesDat is stom! Ik kom nu in een lijstje met categorieën terecht; waarvan Dagbesteding er een is. Maar daar had ik toch al op geklikt? Nou, dat doen we maar een tweede keer:

image

Oh, blijkbaar staat Dagbesteding voor Activiteitenbegeleiding? Of nee, toch ook weer niet. Want in de tekst staat vervolgens weer: ons overzicht met vacatures dagbesteding. Ja, wat is het nou Amerpoort; wees eens duidelijk!

Ik klik desondanks op de hyperlink: overzicht met vacatures dagbesteding. En nu zie ik een lijst, met twee vacatures. Inderdaad het heeft me vier muisclicks gekost om zover te komen:

Amerpoort | Vacatures Lachen; nu is de titel Vacatures in geselecteerde categorie geworden. Het is ook echt veel te moeilijk om daar dagbesteding neer te zetten. Brrr…

Het kost me dus vijf muisclicks om een vacaturetekst te zien, en wat ik daar zie is werkelijk hemelschreiend:

Amerpoort | Vacaturetekst

Ik riskeer een RSI arm om 1 vacaturetekst te lezen, zoveel moet ik omhoog en omlaag scrollen. Amerpoort is zo gek op haar filmpje met haar bewoner dat hij werkelijk op elke pagina terug komt. Ook als daar helemaal geen reden voor is. Of sterker nog, als het een concreet nadeel voor de werkzoeker oplevert.

Als ik wil solliciteren is het grootste deel van het sollicitatieformulier ook volstrekt onzichtbaar:

Amerpoort | Sollicitatieformulier En verder heeft Amerpoort zeker aandelen Microsoft. Want je kan je CV en Sollicitatiebrief uitsluitend als Word document meesturen…

Na verzending van mijn sollicitatie word ik op het scherm bedankt met de volgende zin: Wij nemen het zo spoedig mogelijk in behandeling en nemen dan contact met je op. Ja, dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over…

De e-mail
En ook de e-mail (met vacaturenummer!!) is van een droefmakend niveau:

Amerpoort | E-mail

Hier schieten woorden te kort…

Conclusie
Ja, succesvol werven begint in het geval van Amerpoort met een filmpje. En eindigt daar ook. De rest is voor Amerpoort blijkbaar volstrekte bijzaak. Het zoeken naar en reageren op een vacature lijkt veel op het populaire spel Werkzoeker pesten. En Amerpoort is daar heel goed in…

Maar wat is succesvol werven via Internet nou eigenlijk?
Er is echter een fundamentele vraag die uit deze en andere ervaringen met de websites van Cursor nominaties en winnaars naar boven borrelt.

Want wat is succesvol werven nou eigenlijk? Zijn dat bewegende plaatjes en leuke teksten? Nee, dat is arbeidscommunicatie 1.0. Je weet wel, een bewegend hoofd vertelt een verhaal. En dan is het klaar. Er is geen interactie, helemaal niets.

Hoe kan een event nou Succesvol werven via Internet heten terwijl het onderwerp werven slechts aan de orde komt in de selectie van de sites die uitsluitend op arbeidscommunicatie worden beoordeeld. Er worden namelijk alleen maar Werken bij sites geselecteerd. Of liever gezegd; er worden wervingssites van grote(re) werkgevers geselecteerd.

Maar de geselecteerde sites worden vervolgens in het geheel niet op het wervingsproces beoordeeld. Er wordt uitsluitend naar beeld en tone of voice gekeken. Dat is alles! Wat betekent dat de organisatoren blijkbaar denken dat Succevol werven uitsluitend met arbeidscommunicatie te maken heeft.

Maar is het niet zo dat werven een proces is waarbij twee partijen middels interactie al dan niet tot elkaar komen? En werven via Internet dus betekent dat die interactie zeer goed moet worden vormgegeven. Dat het wervingsproces eenvoudig, duidelijk en plezierig moet worden ondersteund. En dat je dus het zoeken naar en solliciteren op een vacature net zo mooi, simpel en aantrekkelijk moet maken als het arbeidscommunicatie deel?

Natuurlijk is dat zo. Maar al zes jaar lang speelt dat bij de toekenning van de Cursors geen enkele rol. Wat voor mij duidelijk maakt dat de naam Succesvol werven via Internet de lading in het geheel niet dekt.  Daarom het voorstel om de naam voortaan te wijzigen in Succesvolle arbeidscommunicatie via Internet door wervingssites. Waarbij succesvol overigens onduidelijk is; want wat is in dit geval succesvol; hoe is en wie heeft dat gemeten? Niemand.

Een tweede voorstel dus: Arbeidsmarktcommunicatie via Internet door wervingssites. Yep, dat dekt de lading veel en veel beter. En is hiermee meteen de dringende suggestie voor volgend jaar. Een naamsverandering. Zodat er nooit meer verwarring hoeft te ontstaan.

Geef een antwoord

8 Comments
  • Karin Luidens
    says:

    Dag Marc,

    Vanzelfsprekend ook van onze kant een reactie. Dank voor het kritische kijken naar onze werkenbij site, en ook Lizzy dank voor je reacties.

    Vanzelfsprekend zijn we inderdaad nog steeds erg trots op onze website en campagne, en zoals Lizzy schrijft lopen we daar flink mee voor in onze branche. Dat is met het oog op de toenemende tekorten inderdaad van groot belang. Maar er kunnen inderdaad dingen beter, sterker nog er is een bug, waar we al dagen met meerdere partijen hard aan werken om die opgelost te krijgen. Dat is inderdaad die categorien functie, door een voor ons onduidelijke reden; werkt deze niet zoals het zou moeten en ben je tegen dingen aangelopen, zoals door jou beschreven.

  • lizziewerk
    says:

    @marc: ik vind branding wel degelijk een heel belangrijk onderdeel van arbeids(markt)communicatie. Wat Amerpoort hier doet is zich neerzetten als werkgever met gevoel voor de mensen waar ze voor werken. Ik kan me voorstellen dat dat een onderscheidende propositie is in de gehandicaptenzorg. Vergeet niet dat het juist in de zorg moeilijk is en in de komende periode nog moeilijker wordt om de juiste mensen te vinden.

    Ook wel fijn als zoeker naar aanleiding van een printcampagne niet het gevoel krijgt op een heel andere site terecht te zijn gekomen toch?

  • Marc Drees
    says:

    @Lizziewerk:
    Arbeidscommunicatie is een manier om werkzoekers naar de site te trekken. Maar het doorzetten van arbeidscommunicatie als de werkzoeker al heeft aangegeven die te apprecieren is volstrekt overbodig. Maar het makkelijk voor de werkzoeker!

  • lizziewerk
    says:

    @marc om te beginnen vind ik de campagne van Amerpoort, waar ze al een tijdje in print mee bezig zijn, echt buitengewoon goed. Een geweldig concept om de persoon waar je mee en voor werkt te presenteren als de échte werkgever, in plaats van de manager van de zorginstelling.

    De doorvertaling naar de site is consistent en eerlijk gezegd dynamischer dan wat ik bij de meeste zie! Het zwarte beeld is niet zo maar een beeld maar heel herkenbaar omdat ze dit ook in print gebruiken..  Je moet er ook nog bij vertellen dat er een test over het beeld loopt met relevante issues bij het werken met gehandicapten. Dat is wel degelijk een interactief element.
     
    Het beeld is overigens niet consistent met de homepage (ze zijn er duidelijk nog niet uit qua aansluiting huisstijl en campagne) en ben het wel eens met je commentaar dat de vacature ondergeschikt is en dat de follow up nogal bureaucratisch overkomt. Dat is jammer want de potentie bij deze campagne is groot (door bijvoorbeeld ook een van de bewoners bij het sollicitatiegesprek aanwezig te laten zijn vergoot je de impact nóg meer!)

  • Thanks mate
    says:

    @Marc. Heerlijk. Als ik je verhaal lees is het alsof ik naar een aflevering van House kijk. Je hoeft alleen nog maar een beetje te hinkelen om ’t beeld compleet te maken.