Recruitment & Augmented Reality

Layar is hard op weg Nederlands meest succesvolle ICT uitvinding ooit te worden. Een wereldwijde standaard voor Augmented Reality. In het kort valt dit te omschrijven als het toevoegen van digitale informatie aan ‘real life’ beelden. Samsung heeft al een unieke deal gesloten met Layar voor haar nieuwe toestel Galaxy S. Sinds kort draait Layar ook op de iPhone. Augmented Reality gaat helemaal de bom worden en een kwestie van tijd voordat we hier ook in Recruitment veel van gaan zien. Hier enige voorbeelden..

De Britse uitgevers van tijdschriften Bauer Media en Condé Nast maken een start met de inzet van Augmented reality (AR).  Lezers kunnen de interactieve delen van het tijdschrift bekijken door AR-codes die overal in het blad staan voor een webcam of iPhone te houden. Ook uitgever GQ komt met een eerste AR-reclame. Het betreft een ondersteuning van de lancering van de X Underwear lijn van Calvin Klein. Consumenten kunnen de 3D Calvin Klein filmpjes bekijken door AR-codes voor een webcam of iPhone te houden.  

Stel je winkelt in de Kalverstraat en je wilt een spijkerbroek aanschaffen. Foto van de broek en dankzij deze techniek kan je binnen een straal van een kilometer precies zien waar de broek nog meer wordt verkocht en tegen welke prijs.

Ook in Recruitment verwacht ik hier veel van: Een vacature met een AR code, de iPhone ervoor en je weet precies alles van organisatie & medewerkers. Virtuel jezelf verplaatsen op de stoel van de CEO. Jezelf presenteren aan de vergadertafel. You name it, en alles in 3D ook nog.

Films als Avatar hebben laten zien dat de consument klaar is voor AR. In Nederland is een bedrijf als Companyspot hier al mee bezig. Ook Tempo Team investeert flink in Layar. iPhone voor het WTC en je weet precies wie er zit en wat er gebeurt. Best handig heb ik aan den lijve ondervonden. 

Als er als meer voorbeelden zijn van geslaagde toepassingen dan hoor ik het graag. Hier alvast een ander leuk voorbeeld om in de stemming te komen:

AR

Een toekomstige werknemer die zich dankzij AR volledig kan verplaatsen in een omgeving. Veel leuker dan een saai “man in pak, kom bij ons werken” filmpje. Wie weet gaan we er met RIDE, op 25 november 2010, nog wat mee doen. Recruiters die zich wereldwijd, via AR, kunnen verplaatsen in een kolkend Hotel Arena. Best leuk toch?

Geef een reactie

8 Comments
  • Mayliss Houtzagers
    says:

    Het gaat om een live interactief bilboard op het Rembrandtsplein. Op het moment dat er opnamen worden gemaakt van passerende mensen, zien wie die zelfde beelden life levensgroot op een gigantisch videoscherm. Op het scherm is een eerder opgenomen 2-de laag ingemonteerd. In die laag zie je een ambulance verschijnen. Een groepje hang-jongeren begint het ambulancepersoneel op een agressieve manier lastig te vallen. De omstanders, die onbewust figureren in deze uiting, doen niks waardoor we ze met de neus op de feiten drukken.

  • Jelmer
    says:

    He Theo,

    Leuk dat je het zegt! Companyspot is al een tijdje bezig met het AR beurs concept voor Layar. Een uitbreiding op wat we al hadden. Misschien is het inderdaad eens leuk om hier naar te kijken.

  • Rob van Elburg
    says:

    Boeiende reacties heren. Bedankt!

    AR vind ik vooral interessant omdat het individuele beleving geeft. In de wereld van cliche teksten, brave filmpjes en veel vlakheid geeft het een enorme extra dimensie vooral ook in technisch vernuft & humoristische sferen, items die vooral bij ICT-ers zeer gevoelig liggen. Goed, we gaan het volgen.

  • theo nieveen
    says:

    @ Thomas
    Voorop gesteld dat je helemaal gelijk hebt als het gaat om het persoonlijk contact. Op een beurs kan je je gezicht laten zien, handen schudden, gesprekken voeren, the works. OK -King- gaat misschien wat ver, maar AR kan m.i. letterlijk toegevoegde waarde bieden. Een extra laag om je stand en daarmee een bijdrage leveren aan je bedrijfsimago. Niet iedere branche of werkgever is even sexy of populair. Je zult dus iets moeten doen om de bezoekers van een beurs naar jouw stand te lokken. Ik denk dat AR daarin een rol kan spelen en letterlijk en figuurlijk een verrassend ander beeld kan oproepen bij o.a. bezoekers die anders jouw stand wellicht links zouden laten liggen. Daarna aan de standhouder om het persoonlijk contact aan te gaan.
    Voor mij zegt het: “innovatief”, “open minded”, “early adopter”. Als dat elementen zijn die je aan je bedrijfsimago wilt toevoegen op een beurs, moet dat lukken met AR. Bovendien heb je niet alleen het directe bereik dat toeneemt, maar ook het secundaire bereik van mensen die er (positief) over gaan praten (en wellicht wat free publicity). Voorgaande geldt natuurlijk alleen voor het bedrijf dat er als eerste mee komt. Hoe je het moet invullen is weer een ander verhaal en daar wil ik best over nadenken…

  • Thomas van Beem @ Harvard TP
    says:

    Is het belangrijkste kenmerk van een beurs niet  juist het persoonlijk contact? Hoe zie je een dergelijke applicatie? Als marketinginstrument (voor bedrijven om zich te profileren) of als locatie bepaling zie ik zeker mogelijkheden, maar aan een “King”  hecht ik toch andere kwalificaties.

  • Thomas van Beem @ Harvard TP
    says:

    Dit zijn nog redelijk gadget-achtige applicaties. De mogelijkheden van AR zijn heel breed. Je ziet nu met name ontwikkelingen in marketing maar er zijn verschillende initiatieven in andere toepassingen zoals chirurgie, hulp bij assemblage voor ongeschoolde medewerkers, verkeersinfo op voorruit auto en games. Ik zie overigens niet direct de toegevoegde waarde van AR in recruitment behalve het marketingaspect.
    Een onderzoeker aan het MIT heeft een leuk voorbeeld ontwikkeld wat meer mogelijk is met AR. Hij combineerd TV en mobiele applicaties om een extra dimensie toe te voegen. Kijk maar eens op http://link.brightcove.com/services/player/bcpid36804639001?bctid=76756945001

    Binnen Harvard TP hebben we ook een mooie toepassing op AR ontwikkeld. Dit is een engine om als consument je eigen wereld (bijvoorbeeld huiskamer) te combineren met de virtuele wereld van webshops (bijvoorbeeld een bankstel). Zo kun je vast kijken hoe een nieuw item past in je interieur. zie http://www.experience90909.com