Waar haalt Facebook deze informatie vandaan?

Logotype Facebook Facebook is het grootste online ‘social’ network ter wereld. En dat zal ongetwijfeld lange tijd zo blijven. Maar tegelijkertijd is Facebook de partij die woorden als privacy en fatsoen uit het eigen woordenboek lijkt te hebben geschrapt. En continu pogingen doet om geld te verdienen met data van Facebook gebruikers. Op welke manier dan ook.

Ik werd aan dit volslagen ontbreken van normen en waarden bij Facebook herinnerd toen ik een uitnodiging kreeg van een collega blogger; Han Mesters. Hij stuurde mij een uitnodiging via Facebook om te linken, maar nadat ik had aangegeven Facebook als het kwaad van Internet te zien, kreeg ik deze reactie: Moet tot mijn schaamte bekennen dat ik met Facebook ergens ja tegen heb gezegd wat ik niet goed gezien had, nl dat al mijn email contacten benaderd worden voor Facebook uitnodiging

Het zou me niets verbazen als hier sprake is geweest van een actieve opt-out, in plaats van een actieve opt-in om aan te geven of je andere mensen uit wil nodigen. Nare streken; helaas niet bepaald ongebruikelijk. Maar het gaat me om iets heel anders. De uitnodiging bevatte namelijk ook een serie namen van personen die ik misschien ook op Facebook zou kennen. En daarbij viel ik van mijn stoel:

Facebook uitnodiging

Want hoe kan Facebook weten dat ik deze mensen vrijwel zonder uitzondering ken? Geen van die personen heeft iets met Han Mesters te maken. Waar haalt Facebook dit vandaan? Ik heb al zeer lang geleden mijn Facebook account opgezegd, hoewel ze de gegevens van een account ook niet schijnen te verwijderen. Nog zo’n stukje onfastsoen. Maar zou dat de achtergrond zijn voor deze lijst aan personen? Ik vraag het me ernstig af.

Blijft de vraag: Waar haalt Facebook deze informatie vandaan?  En zou ik ze aan kunnen klagen voor deze zoveelste onfatsoenlijke actie? En in geheel Amerikaanse stijl een paar miljard dollar claimen? Gewoon, voor de lol…

Geef een antwoord

8 Comments
  • gijs bos
    says:

    Leuk Marc, nu sta ik er op. En nog wel met mijn “coole” foto 😉 Nog leuker is dit boek , interessante kost over o.a. social media en delen van informatie (schreef hij op een blog dat binnen minuten door Google voor de eeuwigheid gecached wordt).

    • Marc Drees
      says:

      Ach Gijs, als je zo weinig aan je privacy of het misbruik van jouw gegevens hecht door op Facebook te staan, dan valt dit allemaal best wel mee. En inderdaad, het is jouw ‘coole’ foto. Ik ben jaloers!

  • Chris Stapper
    says:

    Dus geen facebook ‘like’ knop op RM?
    Ik ben ook een beetje huiverig geworden voor facebook en gebruik het alleen nog om al bestaande dingen te delen met vrienden en om mensen op de hoogte te houden. Foto’s van andere mensen upload ik niet meer – dat vind ik onverantwoordelijk.
    Ik ben wel benieuwd wat ze in de toekomst gaan doen.
    Toevallig schreef ik hier kort geleden ook een stukje over, met dank aan marketingfacts. De twee stukken die ik aanhaal zijn erg goed, vooral het stuk van Jarvis waarin hij stelt dat facebook nog niet heeft gedefinieerd wat ‘evil’ is. Hij denkt dat facebook het goed bedoelt, daar ben ik het zeker niet mee eens. Maar, met gebruikers!, afspreken wat ‘evil’ is om te doen als een facebook zou ze sieren. Helaas zit dat er niet in.

  • Jeroen Ooms
    says:

    Als gebruiker van Facebook kun je adresboeken van verschillende mailpakketten importeren. Facebook gaat dan kijken welk e-mailadres wel of niet is aangemeld bij Facebook.
    Wat ik denk is het volgende:
    Een groot aantal van deze mensen heeft ooit zijn adresboek gematched met Facebook, Facebook bewaart ook de e-mail adressen van mensen die niet lid zijn, doet hier verder niets mee. Maar zodra iemand je dus uitnodigd heeft Facebook al wel informatie over je.
    De informatie is de namen van mensen die eerder hebben gecontroleerd of je al op Facebook zit. Of natuurlijk mensen die meerdere vrienden hebben die dit hebben gedaan (2e graads) (volg je me nog?).

    • Marc Drees
      says:

      @Jeroen:
      Ik volg je, maar het zou betekenen dat de contacten die door de ene gebruiker worden opgevoerd worden gematched met alle andere mailcontacten van andere Facebook gebruikers waar dezelfde persoon in voorkomt? Daar kunnen angstig nauwkeurige degrees of separation mee worden bepaald; zeker in combinatie met andere gegevens die gebruikers in Facebook achterlaten. Ik word steeds minder enthousiast over ‘sociale’ netwerken. En al helemaal over Facebook.

      • Jeroen Ooms
        says:

        Klopt, ik zie het zelf toch meer als een vriendelijk gebaar van Facebook. Het zijn slechts suggesties namelijk, en het wordt alleen toegepast als er een match is of de kans erg groot is dat je elkaar kent.

    • Hans
      says:

      @Jeroen,
      Ik denk dat je gelijk hebt.
      Ik ontving een tijd geleden eenzelfde Facebook uitnodiging  van iemand die ik niet ken (waarschijnlijk ook iemand die “ergens ja tegen heeft gezegd”).
      Ik had toen nog geen Facebook account en in de uitnodiging  stonden  alleen maar profielen van mensen die ik (goed) ken. Het viel mij ook op dat dit geen mensen hoeven te zijn uit mijn persoonlijk Linked in netwerk (ten tijde van de uitnodiging het enige sociale netwerk waar ik lid van was).
      @Marc,
      Dan krijgt Facebook het druk 🙂 In Canada is eerder deze maand een class action lawsuit gestart met als inzet een schadevergoeding voor alle Canadese Facebook gebruikers ter hoogte van de totale winst van Facebook door kwaadwillig en weloverwogen gebruik te maken van persoonlijke informatie.

  • Daniël
    says:

    Volgens mij koppelt Facebook de adressen uit het mailadres dat je ooit hebt opgegeven? Zoals LinkedIn dat ook doet, maar dan niet ongevraagd?