ABU: uitzenders krabbelen nauwelijks verder op

Logotype ABU Vandaag kwam de ABU met het resultaat van de uitzenduren over periode 6 (week 21 – 24) van 2010. En het is voor de tweede keer een stijging:

In periode 6 (week 21 – 24) groeide het aantal uren met 5% en de uitzendomzet nam toe met 4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar

En dat valt dus enorm tegen. Tenslotte was in de voorgaande periode het aantal uitzenduren met  9% gegroeid. En dat was voor het eerst in tijden. Maar dan hoop je toch op nog betere cijfers in de daarop volgende periode; wat helaas niet is gelukt. Er is sprake van een sterk tegenvallende groei.

In onderstaande grafiek is de procentuele toe- of afname over de 13 periodes van de jaren 2008 t/m 2010 weergegeven:

Volume aan uitzenduren Nederland: 2008 t/m 2010  

Volume aan uitzenduren Nederland: 2008 t/m 2010

Het is fraai om te zien dat in de afgelopen periode (periode 5) de procentuele groei vooral zo hoog was omdat in dezelfde periode van 2009 juist de daling van het percentage uitzenduren zo extreem was (-28%). En is het niet opvallend om te zien dat periode 6 van 2009 een krimp van ‘slechts’ 24% wordt gevolgd door een kleine groei van 5% in periode 6 van dit jaar. Oftewel, zonder een inzicht in de ontwikkeling van dezelfde periode vorig jaar is de ontwikkeling in het huidige jaar niet goed te beoordelen.

De trend is nog altijd negatief; hoewel het dieptepunt al enige tijd achter ons ligt. Ten opzichte van het dieptepunt op basis van het gemiddelde over 2009 zijn we nu ruim 10% verbeterd: 

Voortschrijdend jaargemiddelde uitzendvolume  (2007 – 2010) 

Voortschrijdend jaargemiddelde uitzendvolume  (2007 – 2010)

De grootste ellende ligt nu duidelijk achter ons; de weg omhoog is duidelijk ingeslagen. Maar we zijn natuurlijk nog een enorm eind verwijderd van de situatie van voor de financiele crisis. Maar ja, als je blijft stijgen gaat dat vanzelf een keer komen. Nou dus vooral maar hopen dat die stijging door blijft gaan.

Ontwikkelingen per sector
Ook in deze periode is de industriële sector de grootste groeier met een groei van 19% in het volume aan uitzenduren. Dat is knap, maar steekt schril af tegen de 26% van de vorige periode. Maar ook hier ligt de oorzaak van dit verschil vooral in de overeenkomstige periode van 2009.

De sector Industrie steekt nu wel met kop en schouders boven de andere sectoren uit; zoals in onderstaande figuur goed kan worden gezien:

Voortschrijdend jaargemiddelde uitzendvolume (2007 – 2010) per sector 

Voortschrijdend jaargemiddelde uitzendvolume (2007 – 2010) per sector

Van de overige sectoren laat alleen de sector Techniek een groei zien (8%). De sector Medisch zakt met 11% in terwijl de sector Administratief met 9% daalt. En dat geeft een nogal gemixed beeld in de trendlijnen voor de verschillende sectoren. Medisch en adminstratief laten een onduidelijk beeld zien waarbij het nog alle kanten op kan gaan; krimp of groei. Tegelijkertijd zijn Industrie en Techniek duidelijk op de weg terug.

Geef een reactie

4 Comments
  • valeri berns
    says:

    Ja het blijft bikkelen in Nederland. Maar zo somber als het hierboven beschreven wordt, zie ik het niet.
    YER had deze maand beste omzet sinds april 2009. Wij ervaren dat de recessie echt achter ons ligt. Met nog steeds ca 125 consultants in Nederland actief zijn wij toch een redelijke graadmeter, lijkt me. Ook bij klanten hoor ik positievere geluiden. Internationaal zien we ook dat de arbeidsmarktontwikkelingen er goed uitzien. Onze buitenlandse vestigingen hadden zeer goede omzetten.

    De cijfers van MP van afgelopen kwartaal laten dit beeld tevens zien.
    At constant rates of exchange:
    · France (16% of the Group) higher by 26% in Q2 (7% higher than Q1 2010)
    · Germany (5% of the Group) higher by 17% in Q2 (3% higher than Q1 2010)
    · Netherlands (4% of the Group) fell by 27% in Q2 (2% lower than Q1 2010)
    · Italy (4% of the Group) higher by 46% in Q2 (14% higher than Q1 2010)
    · Spain (3% of the Group) higher by 27% in Q2 (3% higher than Q1 2010)

    · Austria, Belgium, Ireland, Luxembourg, Poland, Portugal, Russia, South Africa, Sweden, Switzerland, Turkey, U.A.E. (10% of the Group) higher by 66% in Q2 (16% higher than Q1 2010)
    Nederland is naar mijn idee te klein om zich te onttrekken aan dit brede herstel.
    Maar ook als het herstel in Nederland niet verder doorzet, valt er met dit aanvraagvolume en de toegenomen arbeidsmarktmobiliteit weer een prima boterham te verdienen in recruitmentland. Gewoon hard werken en veel bij je klant zitten;-). We zoeken nog wat (goede) consultants…dus wie interesse heeft, mailt of belt me maar!
     
     

    • Marc Drees
      says:

      De cijfers hebben uitsluitend betrekking op Nederland, en daar valt bepaald niet over naar huis te schrijven. Er is groei, maar het is wel zeer mager. En al helemaal als je dat afzet tegen die prachtige exportcijfers…
      En geloof me Valeri, we leven op dit moment op een sugar high. De suiker is van de overheid en die wordt binnenkort ingenomen. Na het zoet komt het zuur. En dat terwijl we nog nauwelijks aan het zoet hebben mogen ruiken. Kijk even om je heen naar de Club Med landen in onze Eurozone: Spanje, Italie, Portugal en Griekenland. Die verdomde Spanjaarden hebben dan wel de wereldbeker gewonnen, maar het zou wel eens hun laatste wapenfeit kunnen zijn (hoewel, Contador ligt ook aardig op schema). Deze landen gaan om verschillende redenen economisch als een blok aan ons been hangen. En kijk morgen even naar de retailcijfers uit Amerika. Maar eerst even op een stoel gaan zitten…
      Ik ben blij om te horen dat in de W&S hoek er weer enig leven in de brouwerij zit, maar ik zou nog niet teveel goede consultants aannemen (en wie wil er eigenlijk slechte consultants?). Tenzij je gek ben op de boom-bust cyclus, want in dat geval zou ik nu als een gek gaan inhuren. Voor minder ADHD-achtige types zou ik echter aanraden om de zomer af te wachten en de signalen uit Amerika en Azie met aandacht voor detail te volgen. Er is namelijk storm op komst.