ING blundert bij werkloosheidscijfer(s)

ING komt regelmatig met een economisch maandbericht. In de laatste uitgave presenteert ING nogal tegengestelde signalen als het om de hoogte van de werkloosheid gaat. In de tekst stelt ING namelijk het volgende: Wij verwachten dat de stemming van consumenten weer zal verbeteren als vanaf begin volgend jaar [MD: 2011] de werkloosheid geleidelijk zal afnemen.

Da’s mooi! Maar vervolgens presenteert ING in hetzelfde bericht onderstaand staatje, en dan raak ik plotseling in oppperste verwarring:

image

Want hier zie ik toch echt de werkloosheid stijgen in 2011! Wat is er aan de hand?

Allereerst gaat ING nog uit van de oude cijfers van CBS over 2009. De 4,9% is gebaseerd op de gemiddelde werkloosheid over drie maanden; een methodiek die CBS sinds 9 juli heeft vervangen door maandcijfers. Waardoor de gemiddelde werkloosheid over 2009 iets lager uitkwam; op 4,8%. Maar dat kon ING ten tijde van de publicatie van dit maandbericht nog niet weten.

Maar dan de werkloosheid voor 2010 en 2011. Want daar is wel het een en ander mee aan de hand. Volgens CBS cijfers is de werkloosheid gedurende de periode januari t/m mei van dit jaar gemiddeld 5,8%. En dat getal is dus gelijk aan het gemiddelde werkloosheidscijfer wat ING voor heel 2010 voorziet. Met andere woorden; de resterende maanden van 2010 dienen dus ook rond de 5,8% te schommelen.

Maar hoe kan dan de gemiddelde werkloosheid in 2011 volgens ING dan stijgen naar 6,0% terwijl volgens datzelfde ING vanaf begin volgend jaar de werkloosheid geleidelijk zal afnemen. Antwoord: dat kan natuurlijk helemaal niet. ING heeft een rekenfout gemaakt. En dat is voor een bank natuurlijk een akelige misser…

Volgens CPB zou het werkloosheidspercentage 5¾% voor 2010 en 6% voor 2011 worden. Da’s dus een stijging, maar met het CPB sta je elk kwartaal weer voor een verrassing. De vraag is dus of ING het CPB volgt (stijging werkloosheid in 2011) of juist een tegenovergesteld beeld heeft (daling werkloosheid in 2011). Als het een stijging wordt zal die stemming van die consumenten in ieder geval niet verbeteren…

Geef een antwoord