Randstad: beter dan USG maar niet best

Logo en logotype Randstad Vanochtend kwam Randstad voorbeurs met de cijfers over het tweede kwartaal. En de uitzender was natuurlijk in opperbeste stemming, want ze kon een groei van maar liefst 16% rapporteren. Ten opzichte van het overeenkomstige (ramp)kwartaal van 2009 wel te verstaan. Want in dat kwartaal donderde Randstad van EUR 4,4 miljard (2008) in elkaar naar EUR 3,0 miljard. Een daling van 33%.

Hoe dan ook, Randstad zit weer duidelijk in de lift, en dat is een goede zaak. Dankzij de drastische kostenreducties is het resultaat natuurlijk veel harder gestegen (EBITA: 127%, netto resultaat: 382%). Maar hoe heeft Randstad het in Nederland gedaan? Niet zo slecht als USG People. Maar daar is meteen ook alles mee gezegd.

Maar eerst eens kijken wat Ben Noteboom (CEO Randstad) over deze resultaten te zeggen heeft:

Some key economies like the USA, Germany and France are clearly growing and our businesses in these countries are taking the lead in stimulating our growth. Similar patterns are emerging now elsewhere in Europe and Asia Pacific. The late cyclical Dutch market traditionally lags a little, but the trends are positive here as well.

Nou, dat is alleen maar gejuich! Maar Nederland lags a little is natuurlijk een ongekend understatement, aangezien hier de omzet maar liefst 6% is gekrompen. Met andere woorden, Randstad heeft het nauwelijks beter gedaan dan USG People. En volstrekt tegen de trend van het volume aan uitzenduren in die door de ABU iedere periode wordt gerapporteerd. Je begint je af te vragen of de cijfers van de ABU wel kloppen; tenslotte gaat het hier om de resultaten van de grootste uitzenders in Nederland waar Randstad natuurlijk een dominante invloed op heeft.

Intermezzo
Er zijn drie verklaringen mogelijk. Of de ABU cijfers kloppen van geen kant, of de uitzenders zijn uitsluitend in Nederland gegroeid tegen verliesgevende tarieven, of USG en Randstad hebben vrijwel uitsluitend adminstratieve uitzendkrachten wegggezet.  De ontwikkeling volgens de ABU (seizoensgecorrigeerd) ziet er tenslotte zo uit:

ABU: mutatie uitzenduren (gecorrigeerd voor seizoensinvloeden), 2007 – heden 

ABU: mutatie uitzenduren (gecorrigeerd voor seizoensinvloeden), 2007 – heden

We houden het maar op het laatste. Volgens de ABU is de administratieve markt in Nederland in het tweede kwartaal (gemiddelde over periodes 4 – 6) 11% gekrompen. Hiermee presteert USG People (-10%) dus vrijwel marktconform terwijl Randstad (-6%) het beter dan de markt doet.

Overigens ga ik eens contact opnemen met de ABU. Want volgens mij klopt er weinig van hun 4-wekelijkse rapportage. Want afgaande op de rapportage over de periodes 4 t/m 6 zou de Nederlandse markt in uitzenduren in het 2e kwartaal met 4% moeten zijn gegroeid ten opzichte van Q2 2009. Maar als twee van ‘s lands grootste uitzenders beiden krimpen ten opzichte van Q2 2009 is hier iets helemaal fout. Want het volume aan technische uitzenduren komt niet in de buurt van het administratieve volume. Maar hierover later meer.

De resultaten
Maar goed, buiten Nederland gaat het goed met Randstad, zoals onderstaand staatje met omzetten en EBITDA laat zien:

Randstad: resultaten Q2 2010, per regio 

Randstad: resultaten Q2 2010, per regio

Nederland is zonder enige twijfel het lelijke eendje in de klas van landen. Het is echter wel een zeer groot lelijk eendje als naar het aandeel in de omzet wordt gekeken. En blijkbaar heeft Randstad in ons land de kosten wat minder op orde weten te brengen dan in de andere landen waar de uitzender actief is.

Dan nog even de vergelijking met de uitzenders die hun cijfers over het tweede kwartaal hebben gerapporteerd:

 Omzetontwikkeling Randstad (blauw), Manpower (rood) en USG (grijs), seizoensgecorrigeerd

Omzetontwikkeling Randstad (blauw), Manpower (rood) en USG (grijs), seizoensgecorrigeerd

Het beeld is duidelijk; USG People heeft als gevolg van haar dominante aandeel Nederland in haar omzet een aanzienlijk trager herstel dan de meer internationaal operende uitzenders Randstad en Manpower. Randstad bezet een middenpositie door het relatief kleine aandeel in de VS waar het afgelopen jaar de uitzendmarkt duidelijk is gegroeid. Een groei waar Manpower optimaal van heeft geprofiteerd.

We moeten nog een paar weken wachten op het traditioneel trage Adecco,maar dan hebben we een compleet beeld van de uitzendwereld in het 2e kwartaal van 2010.

Geef een reactie

2 Comments
  • Arno
    says:

    Tja, de ABU is toch een beetje wat de NVM voor makelaars is. Mooiweerpraatjes, en een crisis is alleen iets dat achter ons ligt.

    • Marc Drees
      says:

      Ik wacht even af. Ik heb de ABU mijn vraag gesteld en hoop daar natuurlijk zo snel mogelijk antwoord op te krijgen. En dat antwoord komt vanzelfsprekend op RecruitmentMatters te staan.