Van twee kanten – Oeps, ik heb m/v niet kunnen vinden

Tsja, ik weet dat jullie natuurlijk allemaal beresuccesvolle recruiters zijn, maar een 100% hit rate heeft natuurlijk niemand. Laatst is het mij ook weer eens niet gelukt een vacature in te vullen. Tsja, wat doe je dan? Dat hangt er natuurlijk een beetje vanaf.In mijn geval was het een geval waar de klant iemand zocht, die het allemaal nu ook al deed. Ik gaf aan dat dat moeilijk zou worden. Mensen stappen doorgaans niet over om precies hetzelfde te gaan doen, of je moet ze VEEL meer betalen dan bij hun huidige werkgever.

Maar ja, het was een goede klant, de nood was hoog en men had geen opleidingscapaciteit in huis, dus….toch maar begonnen. En je raadt het al. Wel twee mensen op gesprek, maar de een wilde teveel geld en de ander was niet gemotiveerd genoeg.

Gelukkig heeft de klant inmiddels besloten externe trainingscapaciteit in te huren en zelf mensen te gaan werven en opleiden, die het “trucje” nog niet kunnen, maar het wel graag willen leren. Toch leek het of ze eerst zeker wilden weten dat het-gewoon-uit-de-markt-plukken echt niet zou lukken, voordat ze die stap wilden nemen. Dit is uiteindelijk de betere oplossing, omdat de kandidaten gemotiveerder zijn, minder kostbaar en ze mij ook niet meer nodig hebben om te werven (twee keer goedkoop!).

Dit is natuurlijk maar één voorbeeld met een reden van mislukken, maar soms heb je natuurlijk gewoon niet hard genoeg gezocht (ja, ja, ik ook wel eens). Je was te druk, had je kanalen afgeraffeld, want je was al zo druk met andere dingen. Wat bieden jullie (bureau recruiters) een klant dan aan? En wat willen jullie (opdrachtgevers) dan? Willen jullie nog wel met een bureau wat eerlijk is in zo’n situatie?

En wat doen jullie corporate recruiters als je een lijnmanager net 10.000 Euro voor een coole advertentie uit de zak hebben geklopt (want jij kunt het WEL zonder bureau) en het bleek niet te werken? Hem nog een keer om 20.000 Euro vragen om een bureau in te huren? Of duik jezelf de loopgraven in?

Kom op, over de brug. Deel je mislukkingen met ons en hoe je ze hebt opgelost. We zullen het aan niemand doorvertellen 😉

Laat een antwoord achter aan Marc Drees Reactie annuleren

5 Comments
  • Ruben
    says:

    In mijn eerste week als Intercedent stond ik door omstandigheden er alleen voor toen een grote prospect belde met de vraag om 5 magazijnmedewerkers. Ik wist er maar twee te vinden die dag, waarvan er één vertelde over een aantal vrienden van hem die ook magazijnmedewerker waren en wat hun salarissen waren. Ik wist nog niet beter dus bood hem €0,50 per uur méér dan z’n vrienden met de boodschap dat als ze iets zochten ze zich maar moesten komen inschrijven (ik vond het salaris ook zo laag…) en de volgende dag stonden er letterlijk 6 aan mijn bureau. Die bleken dus via een ander uitzendbureau bij dezelfde opdrachtgever te werken en wilden allemaal plots via mij daar gaan werken. Collega-uitzender boos aan de telefoon, klant boos aan de telefoon, magazijn op z’n kop… Gelukkig is het achteraf nog wel goedgekomen allemaal, maar toch. Niet meer voor die opdracht.

  • Bas Westland
    says:

    @Marc: Ouch. Je hebt hem natuurlijk wel gevonden 😉 Leuke anekdote. Ik denk dat dit wel op meer plaatsen voorkomt.  Ik zit in mijn back-office systeem nog steeds regelmatig kandidaten te “ontdubbelen”, dus dan weet je het wel.

  • Marc Drees
    says:

    Ik weet nog een fraaie uit de ‘oude doos’. Ik was toen nog werkzaam bij Adecco Nederland en we zochten een webmaster. Dat was toen, rond 2000, natuurlijk een hot property. Een zoektocht door de eigen database leverde niets op, dus maar geadverteerd. Uiteindelijk iemand aangenomen via een intermediair, voor een niet onaanzienlijk bedrag.
     
    Alleen… een zoektocht door onze database leerde dat de persoon die we hadden aangenomen al in ons bestand voorkwam. Maar met uitzondering van NAW-gegevens en natuurlijk een bankrekeningnummer was er verder niets wat zijn kennis en vaardigheden beschreef. Een niet ongewone situatie bij uitzenders, maar eentje die deze bedrijven minder omzet laat maken. Veel minder, zoveel is zeker.
     
    Al schrijvend vroeg ik me af of dit nu het soort verhalen is waar je in je posting op doelt, maar beter mee dan om verlegen zal ik maar zeggen…