Doe maar nazeggen: ‘Olympia is een geweldig bedrijf’

Olympia Nederland staat op dit moment niet in de verkoop. Al een halfjaar is dat het standpunt van NIBC – de Haagse zakenbank bezit de Nederlandse dochter van de failliete Olympia Flexgroup al sinds maart. Maar vroeg of laat zal de bank afscheid willen nemen van de niet-bancaire uitzenddochter en dat weet concurrent Frank van Gool. Van Gool (eigenaar van OTTO Work Force) wil Olympia wel inlijven. Heel graag zelfs, zo laat hij weten in het laatste nummer van vakblad Flexmarkt.

De vele tientallen franchisenemers van Olympia zullen allemaal zo hun eigen overwegingen hebben. Maar dat wordt niet op prijs gesteld door de directie van het bedrijf. Ofwel: Jelle Bultsma, de directeur (in loondienst) die de vele fee-earners onder zich in bedwang moet zien te houden. Ordnung muss sein, en dus dicteerde Bultsma na het lezen van het artikel in Flexmarkt acuut dit commando:

E-mail Jelle Bultsma, Olympia Nederland

Nu heeft Olympia met zijn franchisenemers afgesproken dat de ‘corporate reclame en alle overige marketing- en communicatiemiddelen’ door de franchisegever worden verzorgd. Dat betekent dat elk verzoekje van journalisten linea recta naar woordvoerder Edwin Velsink mag worden doorverwezen. Maar moet die mantra – ‘Olympia is een geweldig bedrijf om voor te werken’ – er nou echt zo nodig bij? En, belangrijker nog, is er ook maar één franchisenemer die na de doorverwijzing naar corporate communicatie de succesformule begint te chanten?

De test: hoe geweldig is Olympia?
Om dat laatste te testen, namen wij de proef op de som. Vanochtend kregen vijf willekeurige franchisers in gelijkelijk over het land verspreide postcodegebieden een belletje van ondergetekende journalist. Met de volgende vraag:

‘In het laatste nummer van Flexmarkt zegt de directeur van OTTO Work Force, Frank van Gool, dat hij interesse heeft om Olympia Uitzendbureau over te nemen. Hoe kijkt u als franchisenemer tegen die uitspraken aan?’

De uitkomst is verrassend. Alle vijf kenden het Flexmarkt-artikel. Vier van de vijf verwezen direct door naar Edwin Velsink. En één trouwe franchiser begon daarna koortsachtig zijn tekst te declameren:

‘Ik kan hier geen uitspraken over doen. Wij zijn keihard aan het werken om onze organisatie nóg succesvoller te maken. En dat lukt dag in dag uit weer opnieuw. Voor uitspraken híerover moet u zijn bij ons hoofdkantoor.’

Dat is naar de maatstaven van corporate communicatie toch een mager zesje. Maar nog erger is dat één franchisenemer zelfs helemaal niet doorverwees naar Velsink. Die muitende franchiser liet doodleuk weten dat de ‘liefde van Frank van Gool voor Olympia’ bekend is, maar dat hij het niet echt serieus kan nemen. ‘Van Gool mag roepen wat hij wil, maar NIBC heeft er helemaal geen belang bij om Olympia te verkopen.’

Dat u ’t weet. Tijd voor een drillcursus bij Olympia.

Laat een antwoord achter aan Marc Loohuis Reactie annuleren

1 Comment
  • Marc Loohuis
    says:

    Op zich een prima score toch, 4 van de 5 franchisenemers verwijzen direct door naar CC. In plaats van de conclusie dat er een drilcursus moet komen zou je ook kunnen concluderen dat Olympia echt bezig is met hun werk en zich niet laat afleiden door (bewuste?) onruststokerij…
    (hoe komt overigens een interne mail in bezit van externe partijen)