Hét crisismodel: duurder Accenture behoudt klanten

Logotype Accenture Afgelopen vrijdag maakte Accenture de jaarcijfers over het boekjaar 2009-2010 bekend. De consultancy annex outsourcingfirma is bijzonder goed de crisis doorgekomen. De omzet bleef in het tweede crisisjaar nagenoeg stabiel. Maar nog opzienbarender is dat het bedrijf in staat is geweest om een hogere brutomarge te genereren.

Dat laatste is geheel tegen de trend in: ofwel de omzet stort in, ofwel de marge maakt een duikvlucht en bij veel bedrijven gingen die twee rampen de afgelopen twee jaar uitstekend samen. Waarom dan niet bij Accenture?

Accenture’s korte crisis
Aan de omzet ligt het niet. Die is slechts vier achtereenvolgende kwartalen gekrompen en zit sinds de vorige kwartaalrapportage weer in de lift. Daarmee is het bedrijf relatief snel en nauwelijks geschonden uit de crisis gekomen.

Het gekke is: sinds de crisis uitbrak steeg de brutomarge van Accenture van een toch al flink hoge 31 procent naar ruim 34 procent in het laatste kwartaal van boekjaar 2010. In de onderstaande grafiek valt te zien hoe blakend de bruto winstgevendheid van Accenture is.

Netto-omzet en brutomarge Accenture per kwartaal (2008-2010). Boekjaren eindigen op 31 augustus

Netto-omzet en brutomarge Accenture per kwartaal (2008-2010). Boekjaren eindigen op 31 augustus

De lage kosten op de omzet maken het voor Accenture mogelijk om heel veel geld uit te geven aan andere zaken. Een voorbeeld is het marketing- en salesbudget, dat inmiddels schommelt rond de 700 miljoen dollar per kwartaal. Dat Accenture het extra verdiende geld ook volledig uitgeeft, blijkt uit de ontwikkeling van de operationele marge – die is de afgelopen drie jaar stabiel blijven schommelen rond de 13 procent.

Brutomarge, operationele marge en netto winstmarge Accentureper kwartaal, als percentage van de netto-omzet (2008-2010)

Brutomarge, operationele marge en netto winstmarge Accentureper kwartaal, als percentage van de netto-omzet (2008-2010). NB.: De operationele marge en de netto winstmarge van Q4-2009 zijn beïnvloed door eenmalige reorganisatiekosten à USD 253 miljoen

Geen prijsdruk voor Accenture?
Maar de vraag is: hoe krijgt het bedrijf dit voor elkaar? Waarom betalen de afnemers van de strategische adviezen van de partners en de bijbehorende dozijnen van consultants en analisten méér aan Accenture dan ze voor de crisis betaalden? Het lijkt wel alsof het bedrijf immuun is voor de prijzenslag in de consultancymarkt en IT-detachering. Zelf geeft Accenture deze verklaring in het laatste persbericht:

The change in gross margin and in SG&A as a percentage of net revenues compared with the fourth quarter last year was primarily due to the implementation of the company’s sales-effectiveness model, which the company described after the first quarter of fiscal 2010.

Hét model
In het genoemde persbericht van dat eerste kwartaal staat overigens dat het gaat om een ‘change related to the recent implementation of the company’s sales-effectiveness model’. Het klinkt als de heilige graal waar de hr-dienstverleners met krimpende marges al een ruim jaar naar op zoek zijn. Maar om wat voor ‘change’ het precies gaat? En wat dat model precies inhoudt? Daar zouden we graag een bedrijfspresentatie van zien.

Geef een antwoord

2 Comments