De toppertjes van VNU Media onder de digitale loep

De toppertjes van VNU Media onder de digitale loepTwee weken geleden checkte ik de topmannen van Randstad. Vandaag zijn de CEO, CSO, CFO en COO van VNU Media aan de beurt. Hoe doen zij het online?

Ik start met Erik Hoekstra, CEO, een man met vele naamgenoten. Vooral op LinkedIn. Pas na toevoeging van ‘VNU’ als zoekwoord vind ik hem. In drievoud, want Erik lijkt voor elke nieuwe functietitel een profiel te hebben aangemaakt. Ik kies voor het bovenste exemplaar, omdat hij zichzelf daar tenminste ‘CEO’ noemt. Wat ik daar tref, maakt mij verdrietig. Heel verdrietig. Erik de CEO heeft slechts één connectie, geen foto, geen summary, geen groepen waar hij lid van is en geen vanity url. Beschamend.

Erik noemt VNU Media ‘online sterk’ in een stukje over de Sales Academy. Hij is zelf in ieder geval niet sterk aanwezig, op Twitter. Veel naamgenoten, maar geen met een avatar (waarin ik de algemeen directeur van VNU Media herken).

De toppertjes van VNU Media onder de digitale loep

Door naar Florence Schmitt, de CSO van dit verhaal. Florence kan zo waar de prachtige Française van Facebook zijn. Dat zou meteen verklaren waarom meneer Hoekstra niet zo bezig is met zijn online aanwezigheid. We zullen het niet snel te weten komen, Florence is namelijk niet (makkelijk) te vinden.

Quintin Schevernels (COO) begint meteen lekker met een goed gevuld LinkedIn profiel. Ik spot een leuke foto, een verwijzing naar een Twitter account en een vanity url. Minpuntje? De beste man verwijst tot 3 keer toe naar ‘My Portfolio’.

Quintin krijgt pluspunten van me voor zijn beknopte en persoonlijke summary. En voor het zestal recommendations (die zijn summary onderschrijven). Daarbij is hij lid van vakrelevante groepen.

Quintin tweet onder @Quintin24, houdt het kort in zijn bio (COO at VNU Media) en verzaakt te verwijzen naar zijn LinkedIn profiel of naar vnumedia.nl. Hij meende op 25 november 2008 dat VNU sterk de recessie in ging op rethinkingmedia.nl. Ik vind een bericht van januari 2007, het moment waarop Schevernels toetrad tot het VNU-team en ik vind nog de Make Your Mark Here Blog van Hoekstra en Schevernels.

Op Facebook zie ik een family-man-foto. Helaas is het profiel verder hermetisch afgesloten. Geen link naar een profiel op LinkedIn, vnumedia.nl of een ‘about me’. Zonde. Op ininterim.ning.com lees ik dat Q.S. interimmer is. Respect, zo naast zijn job bij VNU. Of zou hij al interimmer zijn bij VNU? Vanaf 2007?

Als laatste kom ik nog langs een profiel op nederlandsmedianetwerk.nl, een zeer relevant netwerk. Ik vraag me af wat mediaman Quintin van de stap van Ning om een betaald netwerk te worden vindt.

Hans Platschorre, VNU’s CFO, heeft een LinkedIn profiel sans foto. En zonder vanity url. En summary. Vol gemiste kansen dus. Maar niets wat een avondje doorhalen achter de computer niet kan verhelpen.

Goed, ik kom de voormalige controller van BP verder tegen op een tweetal sites waar gesproken wordt over zijn nominering voor de beste Corporate Restructuring (van VNU Media, uiteraard) van 2009 (financieel-management.nl en overnames.nl). En op lewiswire.com mag hij zijn zegje doen over Salesforce. Het ontbreekt Hans kortom niet aan podia.

Er kan met recht gezegd worden dat de mannen van VNU Media (ik tel de bijzonder karige bijdrage van Florence even niet mee) ‘het’ beter doen dan de mannen van Randstad. Maar of dat nou een verdienste is?! Erik, Hans, ga eens heel goed naar Quintin luisteren. Ik ben benieuwd!

Laat een antwoord achter aan Marc Drees Reactie annuleren

14 Comments