Live blog: Digitaal Werven 2010 DEEL IV

Daar zijn we dan met de afsluiting van een enerverende dag. In de laatste ronde presenteren de werkgroepen hun cases voor een fles champagne. De case is samengesteld uit de twee uur in werkgroepen. Erg kort om een presentatie voor te bereiden. Een presentatie die binnen 5 minuten moet overtuigen van de meest vernieuwende digitale wervingsstrategie. Uit het niets. Eer, een halve minuut roem en een fles champagne staan op het spel.

Case 1: Fit 4 Finance
(Ik zat zelf in dit groepje). FIT loopt tegen het probleem aan dat het leuke aan werken bij FIT niet persé uniek is. Echter, na een eerste gesprek gaat bij een overgroot deel van de sollicitanten de knop om. Derhalve dient de nieuw op te bouwen werken bij site zich te focussen op het cultuur aspect met als hoogtepunt de jaarlijkse skivakantie met het hele team. Via een game wil FIT de top 1000 studenten uitdagen met als prijs één van de 30 “sollicitatie in de sneeuw” plekken.

Case 2: Detailresult
De uitbater van merk Dirk van de Broek Dwil zich meer gaan richten op de baan dan op het merk. Vakkenvullers zoeken immers een zakcentje dichtbij samen met hun vrienden en geen carriere bij Dirk. Daarom gaan ze op interesses targeten en niet op skills. Denk aan “wij helpen je sparen voor die nieuwe uitlaat voor je brommer”. Men wil gaming inzetten om een barriere op te werpen voor de overload aan solicitanten die de lijn te verwerken krijgt.

Case 3: Network for Cars
Internationaal handelsbedrijf voor auto’s. Wil groeien met 40 nieuwe medewerkers in 6 maanden. Hebben last van een budget beperking maar zijn daarentegen wel een onbeschreven blad. Dmv een MMO wil men graag inzicht krijgen in hetgeen het bedrijf aantrekkelijk maakt. Inzet op SEO en referral als primaire wervingsbronnen. Sales mensen zijn volgens spreker Renate getriggered door bonussen, daar gaat de “corporate story” over.

Case 4: Deloitte
Bert van Trirum presenteert namens Deloitte. Neemt jaarlijks 1000 nieuwe medewerkers aan waarvan 3/4 starters. De case is geschreven op de zwaardere kwart, de ervaren professionals. De big four zijn onderling niet meer onderscheidend. Derhalve wil men zich storten op het imago. “Start je eigen bedrijf, niet als éénpitter maar met 4500 collega’s” is de cultuur die ze uitdragen en kunnen bewijzen. De interesse moet gewekt worden middels onder andere alumni, spijtoptanten en social media.

Case 5: Grant Thornton
Middelgroot accountantskantoor met 500 medewerkers. Internationaal en lokaal actief. Wil vooral inzetten op Ruimte om te groeien, ondernemerschap en strategisch zeggenschap voor de medewerkers. Ook hier weer is de ervaren accountant de gouden truffel. Op basis van onderzoek onder de eigen medewerkers wil men de plussen en de minnen van het werken bij GT duidelijk krijgen. Bedrijfstrots moet de oorlog gaan winnen. De doelgroep is weinig online en dus moet het uit mond op mond reclame gaat doen.

Case 6: Initial Hokatex
Geen vluchtige powerpoint of flipover maar gewoon een stralende recruiter voor de groep. Wil hun kernwaarde graag doorvertalen naar online. Sales profs zijn het moeilijkst. Het blijft daarna in een one woman improv hangen en het mist een concrete case. Het enthousiasme en de drive spatten er echter van af.

Na de laatste case trekt de jury zich terug en presenteert Bas de resultaten van zijn Digitaal Werven onderzoek. Al met al gaat het een stuk beter. Minder onvoldoendes dit jaar en meer hoge cijfers. 7% van de bedrijven verwijzen niet op hun corporate site naar een wervings of sollicitatie site. En meer van dit soort gave statistieken. Om te voorkomen dat dit een blog van 50000 woorden wordt verwijs ik graag naar het rapport van Bas. Dat is HIER gratis te downloaden.

Al met al is de workshopsessie matig geslaagd. 2 keer een uurtje met 6 vreemden om tot een award winning digitale strategie te komen is veel te kort en veel te oppervlakkig. Echter ik zie dat bij enkele groepjes het sparren met vakgenoten iig tot verfrissende gedachten heeft geleid. De winnaar van de live cases: Detailresult.

De winnaar van de Digitaal Werven 2010 is unaniem door de jury geroemd om haar compleetheid en integratie met Social Media: Deloitte. Eindelijk een keer geen eervolle vermelding maar een Award voor @roosvanvugt

Seats2Meet was weer een prachtige locatie, jammer van de uitgevallen treinen. Een diverse groep in de zaal en een zeer interessant ochtendprogramma. De middag zakt even in met een slecht gekozen workshop element. Bas entertaint ouderwets met zijn niets ontziende analyse van recruitment sites in Nederland. Laat de borrel maar losbarsten.

Laat een antwoord achter aan Nienke Smit Reactie annuleren

1 Comment