Jobvite – Hoe recruiten zij eigenlijk?

Jobvite. Wie kent het niet? Powered by Jobvite. Een uitsmijter die je o.a. bij Twitter en LinkedIn ziet als je eens gaat neuzen bij hun vacatures. Een ATS dus die twee van de drie grote Social Networks tot haar klanten mag rekenen. Twitter en LinkedIn hebben zelf ook mensen nodig, en om eigen Recruitment in goede banen te leiden heeft men dus gekozen voor dit product. Jobvite groeit hard en dat blijkt uit de eigen lijst van vacatures. Heel benieuwd dus hoe, waar en met wie zij dan weer hun eigen mensen zoeken:

Jobvite is vooral een Software product. Iemand moet het maken dus. De site laat diverse ICT vacatures zien waarvan Sr. Software Engineer Java/Server Technologies er 1 is. Deze dan gevestigd in Burlingame CA. Met klanten als Twitter & LinkedIn zou het mij verbazen als er nog extra Recruitment investeringen worden gedaan.

Careerbuilder & Monster geven niets op Sr. Software engineer Java/Server technologies Burlingame CA. Geen extra, betaalde, postings dus hier. Het googlen van deze vacature laat wel een verrassende link zien.

Tandem Recruitment heeft deze vacature in beheer. Een bureau dus. Blijkbaar is het eigen netwerk, met Twitter en LinkedIn, niet toereikend om enkel reactief de eigen crew te laten vullen. Hier dus een bureau nodig die de vacature Sr. Software engineer Java/Server Technologies moet gaan invullen. Tandem adverteert dan weer op allerlei niche sites zoals computer software jobs.com.

Nu is de schaarste in hooggekwalificeerd technisch ICT personeel, op China en India na, zo’n beetje overal. Op zich niet vreemd dus een bureau op avontuur te sturen om deze Engineer binnen te trekken. Hoe zou het echter gaan met een Sales vacature? Bijvoorbeeld de Sales Manager Atlanta / Southern Region. 

Natuurlijk komt deze via de eigen site uitstekend naar boven in Google. Indeed en Jobvite zijn goede vriendjes. Dat is wel duidelijk.  Ook knalt de vacature er bij Simply Hired lekker door. Grappig is dat wel. Elke keer als ik een dergelijk onderzoekje doe, kom ik zo’n beetje bij dezelfde partijen uit. Gaan zij die voorsprong ooit nog weggeven? En als zij blijven domineren, is eigen investering op SEO voor eigen vacaturesite dan nog nodig? Beter doorlinken dan toch?

Wel geteld tel ik 1 tweet over deze vacature. Van de Chief Product Officer. Dan heb je zo’n grote klant als Twitter, en dan kom je niet verder dan 1 Tweet. Of zou het posten vanuit de eigen site naar de verticale zoekmachines genoeg kandidaten hebben opgeleverd? Op LinkedIn staat er trouwens helemaal niets over deze vacature. Vanuit mijn netwerk kan ik 5 profielen benaderen en ook in die profielen niets gelezen over mogelijke vacatures.

Dat blijft zo mooi in ons vak. Aan de voorkant van alles roepen, en aan de achterkant het dan zelf niet doen. “The social sourcing and candidate relationship management (CRM) application that helps companies find relevant talent through employee referrals, social networks and the Web”.  Recruitment is geen hogere wiskunde. Qua discipline, werkwijze en iedereen mee krijgen blijkbaar wel een ingewikkeld spel.

Ben dus benieuwd wanneer de vacature Sales Manager Atlanta / Southern Region uitgezet zal worden bij een bureau. Op een bepaald moment dan neemt de druk toe, dan vragen de aandeelhouders om quote carriers, moet er snel & goed worden aangenomen en komt het bureau vanzelf weer in beeld.

We hadden het over trends van 2011?

Het “Social Media lullen via Search vacatures vullen.” Die gaan we meer zien. Verder denk ik dat Social Media vooral een grote supermarkt is met links en rechts een hoekje voor vraag en aanbod. Of dit het zal winnen van de niche sites waar vraag en aanbod heel concreet samenkomen, mede door de inzet van gespecialiseerde bureaus, en in die zin dus als een speciaal zaak gezien kunnen worden? Voor het antwoord hierop zal ik vooral Jobvite blijven volgen….

Jobvite - Hoe recruiten zij eigenlijk?

Laat een antwoord achter aan Vincent I Jobselectie.nl Reactie annuleren

6 Comments
  • Tom van der Valk
    says:

    Jasper, met laatste argument heb je een punt. “Wij” vergissen ons nogal eens in de reikwijdte die social media heeft. Je perkt je doelgroep aanzienlijk in als je geen andere kanalen inzet.
    Maar een softwareontwikkelaar kun je best via social media vinden. En Jobvite moet daarvoor natuurlijk helemaal z’n best doen.

    • jasper
      says:

      jaa, je mag er toch van uitgaan dat een software ontwikkelaar bezig is met social media.

      De rede dat ik dat laatste argument gaf is omdat ik dit heel erg terug zie in mijn eigen omgeving , mensen met een lagere scholing of oudere zijn met totaal andere dingen bezig dan de ’trends’ waarmee zich voornamelijk toch echt de HBO/WO opgeleide mensen zich continu bezig houden om maar ‘bij te blijven’

  • Vincent I Jobselectie.nl
    says:

    @Jasper & @Marc
    Ik denk dat social media met name goed ingezet kan worden om een andere doelgroep / de latent werkzoekenden te bereiken. En Linkedin is een ideaal platform voor headhunting aangezien daar vele profielen / CV’s staan die je echt niet terug vindt op de vacaturesites!
    Hoe denken jullie daar over?

    • jasper
      says:

      Headhunting bestaat voornamelijk uit het zoeken van geschikte kandidaten uit een ‘eigen netwerk’ . bij headhunting is het inderdaad zo dat de kandidaten zich zelf vaak niet aanbieden op generale vacature sites, ik denk dat dit komt  omdat hun werkervaring meestal heel specifiek en specialistisch is daarnaast hebben ze vaak een groot genoeg netwerk om zichzelf aan een baan te helpen. Social media is dus inderdaad een perfect platform voor headhunting onderling.
      Maar dat is natuurlijk mijn mening

  • jasper
    says:

    Ik denk persoonlijk niet dat social media op de korte termijn gaan winnen van recruitmentbureau’s en sites met vacature’s. 

    Vanwege de volgende redenen:
    – op jobsites vind je meer vacature’s inplaats van 1 die iemand aanbied via linked-in of twitter die heel toevallig moet aansluiten.
    – recruitmentbureau’s zijn gespecialiseerd en de hele dag bezig met het bemiddelen en hebben daardoor vaak een beter beeld wat een bedrijf en een werkzoekende wil dan zij zelf.
    – Lang niet iedereen maakt gebruik van sociale media, dan heb ik het voornamelijk over de oudere beroepsbevolking (40+) en lager opgeleide.