Waarom breekt Manpower met Myler?

Logo en logotype Myler Op de blog van Hugo Jan Ruts lazen wij eerder dat uitzender Manpower uit het zzp-project Myler is gestapt. Myler was een samenwerkingsverband van consultancy Numa Groep, zorgverzekeraar Achmea en Manpower. Die laatste partij is vorig voorjaar uitgestapt, zo bevestigt een woordvoerder desgevraagd. Achmea en Numa zetten het project sindsdien getweeën voort.

En zoiets mag niet in stilte voorbijgaan. Want de stilte waarmee Manpower en Myler uit elkaar gaan staat in schril contrast met de bombarie (persbericht) waarmee de derde uitzender van Nederland precies twee jaar geleden de zzp-markt zou veroveren. Reden voor ons om toch maar eens te informeren bij Manpower en (het nieuwe) Myler wat er misging.

Navraag bij Myler-direteur Toon van Bodegom leert dat Manpower uittrad omdat het beursgenoteerde Amerikaanse bedrijf meerderheidsbelangen zou wensen in dergelijke projecten. De mede-aandeelhouders Achmea Innovations en Numa Group zagen dat niet zitten. Daarop zou Manpower april 2010 hebben besloten zijn belang van 33 procent aan Achmea en Numa te verkopen.

‘Strategische keuze’
Manpower ontkent die lezing en liet in een email aan RecruitmentMatters weten dat het zich op eigen initiatief uit het zzp-platform terugtrok. De verklaring luidt aldus:

Een volledige deelneming in een platform als Myler vraagt commitment en daar moet je dan ook je keuzes op afstemmen. Om te voorkomen dat dit een beperking kan opleveren voor de overige keuzes die gemaakt worden op de benadering van de zzp-markt is het daarom een strategische keuze om de activiteiten op de zzp-markt in eigen verantwoordelijkheid uit te voeren. Manpower heeft een prima samenwerking met Myler. Zo gebruikt Myler digitale systemen van Manpower, wordt er incidenteel samengewerkt op commerciële gronden en refereren wij – indien van toepassing – bij onze opdrachtgevers naar de diensten Myler. Op dit moment hebben wij geen belang of aandelen in Myler.’

Frictie?
Een strategische keuze, dus. En wel om ‘de activiteiten op de zzp-markt in eigen verantwoordelijkheid uit te voeren’. Waar botste dat precies met Project Myler? En wat precies voert Manpower voortaan in eigen beheer uit? Een Manpower-woordvoerder laat weten:

‘Hiermee bedoelen wij de bemiddeling en verloning. Dit botst niet, maar focus is een keuze en dan kan je niet op een front met verschillende middelen aan de slag.’

Manpower bevestigt dat er bij de start van Myler in 2009 geen afspraken waren voor het verkrijgen van een meerderheidsbelang.

Drie snelle exits
Met de breuk is de eigendomsverhouding van het derde zzp-initiatief dat in 2009 werd gelanceerd gewijzigd. Eerder verkocht staatsbank ABN Amro minderheidsbelangen van de soortgelijke zzp-projecten Associates (aan Headfirst) en Brightbox HR (aan IT-detacheerder Wessel van Alphen).

Morgen op RecruitmentMatters meer over Manpowers breuk met Myler in een Q&A met Toon van Bodegom, algemeen directeur van Myler en mede-eigenaar van Numa Group.

Laat een reactie achter op Johan Rapensteel Reactie annuleren

4 Comments