‘Lachen’ met Bernard Hermans

Logo Monsterboard Wie is Bernard Hermans? Een terechte vraag. Volgens het Monsterboard blog Werken vandaag is hij country manager van Monster.be. Hij is dus de Belgische Warren Hammond. En ook Hermans kan onbedoeld (?) heel komisch uit de hoek komen.

Hermans heeft namelijk een blog posting op het weblog Werken vandaag geplaatst. En in zijn blog posting pleit Hermans feitelijk voor het opheffen van Monster(board). Serieus! Overigens is zijn blog posting inhoudelijk de moeite van het lezen waard.

De titel van zijn stukje is onschuldig genoeg: Hoe het tekort aan talent om te buigen in je voordeel. Maar wat er dan volgt is niets anders dan een pleidooi voor personal branding als de manier waarop werkgevers hun werknemers in de toekomst gaan vinden:

Wel, werknemers moeten op de eerste plaats hun inzetbaarheid verbeteren. In deze tijden van globale concurrentie en digitalisering van werkstromen wordt de link tussen elke werknemer en zijn/haar bijdrage tot de “bottom line”-doelstellingen bepalend voor tewerkstelling. Werkgevers kunnen geen jobzekerheid meer bieden. Werknemers zullen dus zelf hun inzetbaarheid moeten gaan opbouwen, bijvoorbeeld door uit te blinken in bepaalde vaardigheden of een sterk persoonlijk netwerk uit te bouwen. Meer en meer ‘kenniswerkers’ doen dit al. Mede dankzij de groeiende kracht van sociale media bouwen zij professionele netwerken uit die los staan van hun werkgevers.

Ja, personal branding is hot en happening. Waarmee kenniswerkers ook per direct vindbaar zijn geworden voor werkgevers. Direct sourcing in plaats van post & pray dus. Goed argument van Hermans. Alleen … Monster(board) is geen social network maar een vacaturesite. En daarmee is dit argument inhoudelijk valide maar nogal destructief voor de eigen toko. Waar overigens niets mee mis is.

Hermans geeft ook nog advies aan kenniswerkers:

Meer tijd en energie investeren in het bepalen van je sterkten, waarden, differentiërende capaciteiten  en de na te streven mijlpalen in je carrière wordt cruciaal. Net als het identificeren van de juiste opleiding en /of ervaringen die naar het realiseren van jouw professionele objectieven leiden. Laat je hierin ook extern adviseren en gebruik de sociale “reputatiekanalen”.

Tja, dat is goed advies.

De enige vraag die ik aan Hermans heb is de volgende: tegen de achtergrond van dit advies, waarom zou een kenniswerker zijn of haar CV op Monster(board) moeten willen achterlaten? Is het niet beter om uitsluitend te focusen op het opbouwen van een online personal brand en te surfen op de hype van direct sourcing? Je kan dan de rest van de energie beter gebruiken aan de juiste opleidingen en /of ervaringen. En het zoeken van die externe adviezen.

Met de insteek van Hermans is de toekomst van vacaturesites er eentje van second tier. De site waar je je ‘eenvoudige’ (uitzend)vacatures plaatst en misschien zoekt naar niet-kenniswerkers. Want CV’s van de kenniswerkers zijn personal branding profielen op sociale netwerken geworden. Maar… wat moet Monster dan met haar investering van meer dan $ 100 miljoen in 6Sense? Ehh…

Overigens getuigt de visie van Hermans van realiteitszin. Het is slechts de vraag of het zinvol is om als corporate suit die realiteitszin op straat te leggen. Want daarmee maak je vast een aantal rakkers hoger in de boom niet zo blij. Vooral een rakker die recent iets heeft gereuteld over het gebrek aan impact van sociale media op Monster. En die rakker is toevallig Hermans baas…

Ik ben benieuwd geworden naar het verloop van de carriere van Bernard Hermans bij Monster(board). Hij verdient een expresspromotie tot SVP; maar die kans is zeer gering. En helaas is de goede man niet te vinden op LinkedIn. Misschien zou hij zijn eigen advies eens heel rap moeten opvolgen. Het kan binnenkort nodig zijn… Verder wil ik hem met alle plezier enige aanvullende externe adviezen geven.

Geef een antwoord

4 Comments
  • Michiel Cobben
    says:

    Marc,
    LinkedIn plaatst alleen maar in haar straat passende blogs, dat vind je vervelend, dat begrijp ik.
    Maar deze Monster executive doet het tegenovergestelde. Hij zegt dat er, naast Monster, nog andere wegen zijn die naar Rome leiden. Hij is dus niet bedrijfsblind. Ook niet goed?

    • Marc Drees
      says:

      Nee, het tegenovergestelde. Ik vind het fantastisch. Maar ik maak me zorgen over de professionele gezondheid van Hermans! Zeker als je de consequenties van zijn uitspraken doorrekent in de beurskoers van Monster…

  • Karlijn Fiesler
    says:

    Het zal nog wel even duren voordat sociale netwerken het gaan winnen van vacaturesites. Denk dat hermans best kan pleiten voor personal branding zonder zijn eigen graf te graven. Sterker nog, vind het wel voor hem spreken…