Sneak Preview: Textkernel’s nieuwste speeltje

vergrootglas Vorige week mocht ik met enkele collega recruiters aanschuiven om een beta-versie van Textkernel’s nieuwste product te bekijken: een CV search tool. Even ter herinnering: Textkernel is exploitant van  Jobfeed en van diverse andere producten waarbij gepubliceerde vacatures en CV’s door software gelezen en gecodeerd worden. Dat ze ook oplossingen leveren aan bedrijven als TNT om moeilijk leesbare poststukken te lezen wist ik niet. Philip van Leeuwen, mijn gastheer, wees me erop dat ze altijd voorzichtig zijn als ze dit product testen in postkamers. ‘Sommige mensen hebben het moeilijk als ze zich realiseren dat een computer hun werk gaat overnemen’.

De koffie was smakelijk en de ontvangst allervriendelijkst en toch werd ik nerveus door deze opmerking. Ben ik als recruiter straks ook compleet overbodig? Ik ben erin getraind snel door een CV te lopen en de highlights eruit te halen. Kan de software van Textkernel dat ook? Het antwoord is: JA.

We kregen een testdatabase van CV’s en mochten gaan oefenen, over onze schouders keken de Textkernel mannen en vrouwen mee. Simpele schermen, ‘marktplaats meets google’ dat idee. Ook CV’s uit LinkedIn werden door de software gelezen en dat werkte eveneens prima, al is de searchtool van LinkedIn zelf minimaal zo goed. De Textkernel software leest via Google alle LinkedIn profielen, ook als je geen corporate account hebt. Dat hebben ze goed afgekeken van Ricardo Risamasu van Rise. Ik heb niet gevraagd wat LinkedIn hiervan vindt overigens..

  • Kanttekeningen:
    De software is (nog) niet gekoppeld aan CRM Pakketten als Otys, Connexys of Carerix en dat is voor een tool die zich nu nog hoofdzakelijk richt op het doorzoeken van de eigen databases wel een must. (Textkernel beweert dat ze met de grotere pakketten al ver in gesprek zijn).
  • De zoekfunctie van de software op LinkedIn biedt te weinig toevoeging op wat je met google of de eigen searchtool van LinkedIn zelf al kan.

Als je met één tool tegelijkertijd kan zoeken in alle CV boards (waaronder ik gemakshalve LinkedIn ook reken) en je eigen database en de zoekresultaten kunt opvolgen in je eigen CRM pakket, dan heeft Textkernel goud in handen. Laten we hopen dat ze snel zo ver zijn.

Het was een aangename middag, een half uurtje searchen met hun tool in LinkedIn op een echte opdracht waar ik mee bezig ben leverde een paar interessante contacten op. Nu nog benaderen, interesseren, interviewen, beoordelen, voorstellen, arbeidsvoorwaarden afstemmen en plaatsen. Ik ben benieuwd wanneer een computer dat ook allemaal van me overneemt.

Oh ja, ik heb geen andere zakelijke banden met Textkernel, behalve dat ik er klant ben.

Ondernemer en sinds 1997 actief in recruitment, blogt niet alleen over werving en selectie maar over alle zaken die hem opvallen in de arbeidsmarkt. Naast werving- en selectie in marketing en sales is hij ook actief in referral recruitment via social media, verzorgt hij salestrainingen en heeft hij literaire aspiraties

-->
Geef een reactie

22 Comments
  • Gijs Bos
    says:

    @michiel (marc krijgt clementie)kandidaten komen zeker in meerdere bestanden voor.
    Welk gedeelte begrijp ik niet? Meta-searchengines publiceren links naar vacatures van jobboards op hun eigen site. Textkernel publiceert vacatures van jobboards op haar eigen site. Lijkt nogal op elkaar.
    Dat het ene voor kandidaten gratis is en dat recruiters voor toegang betalen is besides the point.

    • Marc Drees
      says:

      Is de wijn in Laos naar het hoofd gestegen? Overigens lijkt het me beter om tijdens een wereldreis ook echt van de wereld te genieten in plaats van een beetje te zeiken over vertical search engines.
       
      De laatste keer dat ik checkte is Textkernel niet bezig met het frontrunnen van de door hen gespiderde vacatures om zo geld te verdienen. Wat vertical search engines wel doen. Een fundamenteel verschil natuurlijk, en ik ga er vanuit dat hiermee de volstrekt onjuiste vergelijking meteen uit de wereld is.
       
      Ga van Laos genieten!

  • Gijs Bos
    says:

    @Michiel: dit kan natuurlijk ook via een vacaturesite

    @marc: waarom zijn metasearchengines (jobrapido en consorten) parasieten volgens jou en valt deze tool van Textkernel (die hetzelfde doet voor CV’s voor recruiters) in een geheel andere categorie?

    • michiel cobben
      says:

      @Gijs, ja dat kan, maar een kandidaat die op meerdere sites/in div bestanden voorkomt?
      dan je opmerking over het verschil textkernel en searchengines. Er is wel een verschil, Textkernel/jobfeed publiceert geen content van anderen onder eigen naam op een eigen site, maar presenteert aan betalende klanten hun eigen zoekmachine. Dat is een ander businessmodel waarbij ze dus transparant zaken toevoegen.
      mvg,
      Michiel (Marc is al zo druk …)

  • michiel cobben
    says:

    @Gijs e.a.: een extra toevoeging zou kunnen zijn als de searchtool dubbeltellingen filtert of al eerder gesearchte kandidaten uitsluit en ook nieuwe kandidaten die aan je searchcriteria voldoen direct doorstuurt e.d. Een andere toevoeging is als je vanuit de searchtool direct je eigen ATS inkan.
    @Sandor. Dat is een heel reel gevaar voor LinkedIn lijkt mij. Zaak voor recruiters om persoonlijk te blijven en kwaliteit na te streven. En een markt met veel aanbieders en veel vragers zal wel altijd rommelig blijven, dat is onvermijdelijk.

  • sandor
    says:

    @marc: door deze ontwikkelingen zal de markt voor actief zoekenden (en in het geval van Linkedin ook passief zoekenden) zeer transparant worden en zeer efficient te ontsluiten. Zou een gevolg kunnen zijn dat actief zoekenden massaal gespamt gaan worden door recruiters en dus minder snel hun CV zullen posten in een CV database, graag jouw gedachten.

    • Marc Drees
      says:

      Voor werkzoekenden die een CV achterlaten in een CV database van een vacaturesite is transparantie een goede zaak. Zolang recruiters ze tenminste niet gaan bestoken met irrelevante boodschappen. In grote lijnen geldt hetzelfde bij LinkedIn, zolang recruiters (en daar kan tegenwoordig LinkedIn ook onder worden geschaard) maar de settings van de gebruikers respecteren en wederom alleen relevante boodschappen sturen.
       
      Aangezien de online wereld vrijwel uitsluitend draait op advertentie- en marketinginkomsten (a.k.a. spam) is de kans dat fatsoen overwint bijzonder klein. De kans dat mensen daarmee hun profiel van LinkedIn afhalen is eveneens bijzonder klein. Het is waarschijnlijker dat ze boodschappen (van recruiters) harder gaan negeren. Zoals we al jaren doen met reclame.
      Dit heeft als ongewenst effect dat ook fatsoenlijke en passende boodschappen worden genegeerd. Een zaak van de goeden moeten onder de kwaden lijden. De effectiviteit van LinkedIn als wervingskanaal neemt hiermee af.
       
      De kans dat werkzoekenden hierdoor minder snel een CV in een CV database plaatsen schat ik als zeer beperkt in. Er is namelijk een goede reden om je CV te plaatsen. En in zo’n geval wil je worden benaderd. Waarbij een zeer goede search tool mogelijk zelfs tot minder ‘spam’ kan leiden. In een ideale wereld… Of dat ook echt gaat gebeuren is natuurlijk de vraag.

  • Gijs Bos
    says:

    @marc: waarom heeft recruitment matters zijn eigen zoekfunctionaliteit (rechtsboven op deze pagina) als Google toch alles al doorzoekt (bijvoorbeeld via custom search)? Precies de redenen (specifieke interface voor eigen database, snelheid, actualiteit, integretiteit, etc.) waarom vacaturessites het liever niet willen.
    Oh ja, en geld.

  • Gijs Bos
    says:

    @bas: het gaat niet zozeer om het hebben van accounts, maar de meeste boards vinden het niet leuk als recruiters niet meer op hun site komen doordat ze een andere interface (textkernel/mr Search) gebruiken

    • Marc Drees
      says:

      Het lijkt me niet verstandig van vacaturesites om dergelijke ontwikkelingen te blokkeren. Vanuit het perspectief van de gebruiker is er namelijk een voordeel te behalen; een goede zoekfunctie over meerdere CV databases. Een dergelijk voordeel blokkeren ten faveure van de eigen walled gardens is een weinig verstandige keuze.

  • Bas van de Haterd
    says:

    Ik heb het product ook al meerdere keren mogen zien en ik was ook onder de indruk. Met name de interface vond ik erg goed, ik had er destijds bijna geen opmerkingen over 🙂

    Ik vraag me overigens af of je alles in één keer wilt doorzoeken, dan komen er waarschijnlijk zoveel matches dat je nog door de bomen het bos niet ziet. De huidige opzet waarin je wel de bron moet selecteren en je dus kan beginnen met je eigen database maakt het juist overzichtelijk denk ik. 

    @Gijs: je hebt nog steeds accounts nodig voor de boards, dus dat zit wel goed.

    • Michel Rijnders
      says:

      De vraag is volgens mij wat breder:
      – de meeste vacaturesites hebben voorwaarden opgenomen waarmee mr search en dergelijke oplossingen in principe de voorwaarden schenden
      – google kent soortgelijke voorwaarden, maar die kan je deels afkopen als je de api gebruikt
      – linkedin publieke profielen mag je natuurlijk doorzoeken, maar je mag weer geen gegevens gebruiken / vertonen buiten linkedin zonder toestemming.
      Er worden voorwaarden geschonden, veelal wordt hier weinig mee gedaan, maar je loopt het risico dat de bronnen de oplossing blokkeren vanwege onrechtmatig gebruik. Ik ben benieuwd of textkernel dit voorkomt door overeenkomsten met de partijen of dat afnemers het risico lopen dat de oplossing ineens niet meer werkt.
      Wat Gijs zegt klopt ook: de grote vacaturesites hebben Mr Search geen toestemming gegeven. Vooralsnog wordt mr search echter ook niet de toegang ontzegd.

      • Marc Drees
        says:

        Dit is het grootste risico wat een eventueel succes van deze tool in de weg staat. De interface is goed, de zoekfunctie grotendeels intuitief, maar daar heb je niets aan als je geen data hebt. En om een ‘garantie’ op de continue flow aan data te hebben zal Textkernel overeenkomsten met de dataleveranciers moeten sluiten. Hoewel zelfs dat nog altijd geen garantie is (denk Netwerven, Findwell (en anderen) versus VNU Media).

  • Gijs Bos
    says:

    Ik vraag me af wat de jobboards hier van vinden. Volgens mij waren de meesten ook al niet zo happig op MrSearch. Het zou me niets verbazen als die de bot van Textkernel gaan blokkeren.

    • Jakub Zavrel
      says:

      Een nieuwe lente, een nieuwe Search!
      Search! van Textkernel is er vooral op gericht om via een goed uitgewerkte samenwerking tussen CV parsing en CV search een effectievere, intuitieve en gemakkelijk bruikbare zoekervaring te bieden voor die CV’s die wel in je eigen interne database terecht komen.
      Het zoeken in allerlei externe databases zoals LinkedIn of jobboards is anno 2011 voor de gemiddelde recruiter geen wens meer, maar een dagelijkse realiteit. Textkernel Search! gaat dus het zoekproces zoals dat toch al plaatsvindt ondersteunen en consolideren binnen één interface.
      Het inpluggen van willekeurige externe bronnen die een recruiter toch al gebruikt moet dan ook vooral heel eenvoudig gaan. Textkernel gaat in ieder geval niet een soort “bot” sturen die de CV databanken parasitair leegslurpt. Wel helpen wij de recruiters door hun queries te vertalen naar de diverse onderliggende zoekmachines. Wij denken dat het in ieder geval in het belang is van de recruiter, en dus ook van zijn CV databank dienstverleners, als hij niet hoeft te switchen van interface om in een andere/open/betaalde CV databank te zoeken. Of zien wij dat te eenvoudig?
       

      • Marc Drees
        says:

        Of je het te eenvoudig ziet hangt natuurlijk vooral af van de positie van de diverse CV leveranciers. En die positie is geneigd te schuiven indien een paar grote klanten de wens uiten om via 1 interface naar CV te zoeken.
         
        De opdracht is dus simpel. Scoor een paar grote afnemers van CV databases en ik ben ervan overtuigd dat vacaturesites een flexibele partner blijken te zijn.