Crowdbooster = penis enlargment

Logo CrowdboosterDe laatste weken was Crowdbooster een regelmatig terugkerende naam in mijn RSS feed en tijdslijn. Ik had geen idee wat het was, maar gezien het aantal bedelacties om een invite moest het wel om iets interessants gaan. Dus ging ik vrolijk meebedelen, wat al snel succes had.

En wat blijkt; Crowdbooster is een soort analytics tool voor Twitter. Waarbij onderstaand statement op de homepage mijn wenbrauwen omhoog deden gaan:

Crowdbooster measures how well you are performing on Twitter and gives you insights that make you more effective.

[…] how well you are performing on Twitter? Hoezo; is daar dan een maatstaf voor? En […] insights that make you more effective? Waarom moet ik meer effectief zijn op Twitter? Belangrijke vragen die een antwoord verdienen. Laat ik dus maar gauw die invite verzilveren.

De homepage
Dit is de homepage van Crowdbooster:

Crowdbooster | Homepage

Het gaat natuurlijk om de bovenste zin: Measure and optimize your social media marketing. Crowdbooster wil blijkbaar ‘social’ marketeers de inzichten geven waarmee ze Twitter beter kunnen inzetten om met hun marketing boodschappen de tijdslijnen van hun volgers kunnen vervuilen. Vervuilen, omdat hiermee Twitter dus ingezet wordt zender voor reclameboodschappen in plaats van als kanaal om met elkaar te communiceren. Hmm…

En daarvoor biedt Crowdbooster dus een analysetool die aantrekkelijk ogende plaatjes kan maken van de Twitter gegevens van de gebruiker. Nou, eens kijken wat er uit mijn Twitter gegevens getrokken kan worden.

Het dashboard
Dit is wat enige tijd na registratie op mijn dashboard verschijnt:Crowdbooster | Dashboard

In de linkerkolom zie ik wat cijfers die ik natuurlijk al hoor te kennen, verder kan ik uit een aantal opties kiezen (Impressions, Follower Growth, Influential Followers, Top Retweeters). Standaard is de optie Impressions zichtbaar, en hier zie ik hoe ‘mijn tweets het doen’. Waarmee per direct duidelijk wordt waar het bij Crowdbooster om draait: bereik. Want des te meer impressions een tweet heeft, hoe warmer de kleur en hoe hoger de verticale positie in de grafiek. Tweets horen volgens Crowdbooster blijkbaar zoveel mogelijk impressions te verwezenlijken, dat is hun enige bestaansrecht.

Als ik met mijn muis over zo’n gekleurd bolletje beweeg, krijg ik dit te zien:

Crowdbooster | Dashboard, detail

Goed om te weten…? Deze tweet heeft 2 retweets (via dit twitter account), 3 replies ‘gerealiseerd’ en in totaal 1.800 tweeps bereikt. Maar wat heb ik hier eigenlijk aan? Want deze tweet heeft een tinyurl in zich die verwijst naar een artikel op RecruitmentMatters waar een retweet button 3 retweets aangeeft. Verder zijn er 7 felicitaties via Twitter ontvangen die Crowdbooster ook niet kan herkennen. En dan is er nog een melding van dit artikel via het Twitter account van RecruitmentMatters (@recruitmatters) verzonden. Waarbij het eventuele aantal retweets via dat account evenmin zichtbaar worden.

Als het al om bereik gaat weet Crowdbooster dus alleen maar iets over het direct bereik via deze ene tweet te melden. Het zegt helemaal niets over het werkelijke bereik. Waarmee de analytische kwaliteit (en daarmee de feitelijke waarde) van Crowdbooster in mijn optiek meteen is vastgesteld: nul.

Daarom kijk ik voor het vervolg uitsluitend nog naar Crowdbooster als een potentieel geinig vanity tooltje om een beetje mee te spelen. Maar ook daar komt eigenlijk bitter weinig van terecht.

Zo zie ik bijvoorbeeld in het dashboard dat ik het beste tweets kan verzenden om 7 en 11 uur in de ochtend en 3 uur in de middag. Waarom? Hierom:Crowdbooster | Best times to tweet

Wederom een leuk uitzend grafiekje, wederom volstrekt onzinnig. Waarom zou ik in hemelsnaam een tweet om 7 uur willen versturen? Inderdaad, vanwege bereik. Dus als ik om 6 uur een vliegtuig zie neerstorten kan ik beter wachten met het verzenden van een tweet met dit bericht tot 7 uur? Wat een onzin!

Maar Crowdbooster is bloedserieus; via de knop Schedule krijg ik zelfs dit te zien:

Crowdbooster | Schedule a tweet

Wat aardig, Crowdbooster has preselected a good time for this tweet… Lang leve hersenloze algoritmes!

Laat ik maar eens de andere opties van het menu maar eens bekijken, te beginnen met Influential Followers

Influential Followers
Dit zijn ze dan, mijn invloedrijke volgers. En inderdaad, het gaat weer uitsluitend om bereik:

Crowdbooster | Influential Followers

Maar… waarom volgen deze mensen mij? Zijn dit stiekem Nederlanders? Want 99,9% van mijn tweeps zijn in de Nederlandse taal gesteld. Dus is er geen enkele reden om mij te volgen, tenzij ze hopen dat ik ze terugvolg, of zoiets. Fat chance

Top Retweeters

Dan hebben we nog de categorie Top Retweeters:

Crowdbooster | Top Retweeters

Fijn om te weten dat collega blogger Wilbert Geitenbeek enkele van mijn tweetparels retweet. En opvallend dat Dennis Huijzers dat ook doet. Staat laatstgenoemde toch nog eens ergens in een top 10. Maar, wat moet ik hier in godsnaam mee? Of moet ik ze soms bloemen danwel drank sturen, of zo. In de hoop op meer retweets?

Rapporten?
Verder is er nog de navigatie-optie Reports. En hier zit het business model van Crowdbooster. Een paar volstrekt zinloze maar leuk uitziende grafiekjes moet de crowdboostende tweep verleiden tot het aanschafden van inzichtgevende ‘rapporten’ waarvoor moet worden betaald.

Crowdbooster | Reports

Inderdaad, ‘rapporten’, want die sample reports zijn gewoonExcel sheets! Niets rapporten, dit is een DIY. Je krijgt je eigen Twitter data in een spreadsheet en vervolgens moet je zelf aan de slag om hier iets inzichtgevens uit te halen. Voor $ 20 per maand. Hahaha!

FollowBuilder?
Als laatste is er dan nog het volstrekt vage FollowBuilder. Waarmee je volgens Crowdbooster je aantal volgers kan gaan uitbouwen:

Crowdbooster | FollowBuilder

God mag weten waarom ik hier gebruik van zou willen maken. En door ‘interessante’ tweeps te volgen, of op hun tweets te replyen of die te retweeten, bewust voor meer volgers ga zorgen. Bedelen om tweeps, hoe triest kan het zijn? Maar als je dat nodig hebt, stelt Crowdbooster dat ze je kan helpen. Hoera?

Als laatste heeft ook Crowdbooster last van het Hotel California syndroom, waar tegenwoordig vrijwel alle ‘social media’ sites aan lijden. Je kan je wel inschrijven, maar uitschrijven is onmogelijk. Er is geen functie op de site waarmee je je eigen gegevens kan verwijderen en daarmee de site definitief verlaten. Een bizarre situatie. Maar tegenwoordig heel ‘normaal’… De gedachte dat mijn gegevens toch echt van mij zijn is nog niet doorgedrongen bij al deze ‘coole’ nieuwe sites. Knoeiers.

Invite hebben? Dan eerst gemotiveerd onderbouwen
Voor iedereen die graag van Crowdbooster gebruik wil maken; ik heb nu dus 5 invites tot mijn beschikking. Die ik uitsluitend weggeef aan diegenen die via een reactie op dit artikel om een invite verzoeken in combinatie met een inhoudelijke argumentatie waarom Crowdbooster wel zinvol is. Jawel, moet je het bovenstaande artikel alsnog even echt lezen…

Conclusie
Crowdbooster is een tool voor zelfbevlekkende marketeers die Twitter als kanaal willen misbruiken om hun diarree van 140 tekens over zoveel mogelijk hoofden uit te sproeien. En voor iedereen die van mening is dat uitsluitend size matters.

Met dank aan Sebastiaan Lindenhof voor de invite.

Geef een reactie

5 Comments