In Duitsland hebben verticals de macht al gegrepen

Op basis van de reacties van meer dan 10.000 werkzoekers in Duitsland heeft Crosswater Systems een top 10 van de meest favoriete vacaturesites samengesteld. Crosswater Systems doet hiervoor ‘exit polls’ op een groot aantal vacaturesites (in samenwerking met die sites) waarbij zowel de tevredenheid als de kwaliteit van de ervaring worden uitgevraagd.

En die meer dan 10.000 werkzoekers komen tot een zeer opvallend lijstje favorieten:

  1. kimeta
  2. stepstone
  3. jobrapido
  4. icjobs
  5. jobware
  6. jobpilot
  7. gigajob
  8. kalaydo
  9. fazjob
  10. meinestadt

Waarbij de vetgedrukte sites vertical search engines zijn. Er is dus een 50% – 50% verdeling tussen vacaturesites en vertical search engines als het om de voorkeur van werkzoekers gaat.

Opvallende afwezige in dit lijstje is Monster die op de 11e plaats blijkt te zijn geeindigd. Dit is bijzonder omdat Jobpilot (een dochter van Monster) wel in de top 10 staat vermeld. Stepstone blijkt bij werkgevers overigens nog hoger te scoren  waardoor deze site in een gecombineerde ranglijst op nummer 1 staat.

Hoewel er in Nederland nog veel valt te verbeteren aan de user experience bij vacature- en wervingssites is een kort rondgang langs bovengenoemde sites voldoende om te constateren dat het voor de Duitste werkzoeker de ellende nog veel groter is. Waar een groot land blijkbaar erg klein in kan zijn.

Maar dat laat onverlet dat de parasitaire vertical search engines in de ogen van de werkzoeker het dus beter doet dan de gastheer. En dat kunnen vacaturesites zichzelf ernstig kwalijk nemen.

Laat een reactie achter op Mireille van Indeed.nl Reactie annuleren

2 Comments
  • Mireille van Indeed.nl
    says:

    @Adriaan – daar zijn wij het bij Indeed natuurlijk van harte mee eens!
    @ Marc – Vind je het ook niet vreemd dat Indeed.de niet in het lijstje staat van meneer Marcus? Volgens AdPlanner heeft Indeed in Duitsland namelijk evenveel of zelfs stukken meer bezoekers dan hun directe concurenten…Als dat dan allemaal zogenaamde ontevreden gebruikers zijn, dan hebben we een enorme groeikans in die markt, denk je niet?

  • Adriaan
    says:

    Wat is er eigenlijk mis met een goeie vertical? Een partij die zich specialiseert in een zo goed mogelijke zoekfunctie en zoveel mogelijk banen, dat klinkt mij als muziek in de oren. Niet langer al die verschillende sites met al die verschillende ‘geoptimaliseerde’ user experiences en al die accounts. En dan voor de vacaturetekst gewoon doorlinken naar de oorspronkelijke site svp.
    Het lijkt wat mij betreft op google. Snel doorverwijzen naar relevante content. Veel sites kun je beter doorzoeken met google dan via de op de site aanwezige zoekfunctie.

    Zolang een vertical niet teveel ondoorzichtige business modellen bedenkt met onzuivere zoekresultaten van betalende leden maar net als google de gebruiker in het oog houdt en alleen een paar gesponsorde plekken biedt, zie ik het wel zitten.