Een oproep: CAPTCHA’s op sollicitatieformulieren

CAPTCHA afbeelding Er zijn bedrijven die het acceptabel vinden om een sollicitant te laten bewijzen dat hij/zij menselijk is door een CAPTCHA (een acroniem voor Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart) tussen de sollicitant en het verzenden van een online sollicitatieformulier  te plaatsen.

De reden voor die CAPTCHA? Omdat het bedrijf te lui en/of te dom is om zelf sollicitaties van robots (aka spam)  te onderscheiden van sollicitaties door mensen van vlees en bloed. En daarom sollicitanten van vlees en bloed opzadelt met een volstrekt vermijdbare handeling: te bewijzen dat zij echte mensen zijn. Zou het bedrijf haar klanten op dezelfde manier behandelen? Ik schat in van niet… Waarmee het bedrijf dus direct aangeeft welke waarde zij aan haar (toekomstige) medewerkers hecht. Danwel te lui en/of te dom is om zelfs dat te beseffen…

In een poging om deze bijzonder kwalijke praktijk met wortel en tak uit te roeien doe ik hier een oproep om mij online sollicitatieformulieren met CAPTCHA’s te melden. Dat kan via de reactiemogelijkheid hieronder, via het contactformulier van deze site of door mij te mailen of via Twitter een berichtje te sturen. Mogelijkheden te over dus! Als tegenprestatie zal ik ieder bedrijf met een dergelijk sollicitatieformulier uitgebreid “in het zonnetje” zetten. Alhier.

Natuurlijk zal Brunel in deze serie figureren. En wat te denken van Rabobank? Jawel, deze bank met het lokale en menselijke gezicht voor klanten heeft een CAPTCHA in haar sollicitatieproces zitten. Maar er zijn ongetwijfeld (veel?) meer voorbeelden van schoffering van sollicitanten via deze volstrekt overbodige functie. Dus waar wacht je nog op? Stuur op die voorbeelden!

Geef een reactie

10 Comments
  • Marc
    says:

    Dat jij je vanuit je kennis- en vakgebied ergert hieraan dat kan ik me voorstellen. Ik denkt echter dat jou conclusie dat men dit uit luiheid doet veelal niet klopt. De hoeveelheid spam die via een formulier kan binnenstromen kan namelijk (juist bij dit soort bedrijven) zover oplopen, dat het zinloos blijkt om zelfs nog maar te gaan zoeken naar dat kleine percentage wat geen spam is. je zal het met me eens zijn dat anti-spam-applicaties niet voor niets geprogrammeerd zijn. 
    Of men ze dom mag noemen, dat hangt o.a. af van of men bekend is met de alternatieven om captcha te vervangen, en dan vooral of hun webbouwer bekend is met die alternatieven, want dat is zeker niet altijd het geval. Het is onderhand wel duidelijk dat captcha zo ongeveer de Microsoft Windows van de antispam is geworden; niet per se de beste, maar wel de bekendste. 
    Overigens wordt captcha ook regelmatig gebruikt in formulieren die bestemd zijn voor (mogelijke) klanten, dus ik denk dat het eerder om onwetendheid gaat, en dat het bedrijf daarmee dus niet direct aangeeft “welke waarde zij aan haar (toekomstige) medewerker hecht”. 
    Het lijkt me een goed idee om zoveel mogelijk mensen op de hoogte te brengen van de alternatieven, en natuurlijk van het ongemak van captcha, maar ik zie hierin dus geen rechtvaardiging om ze dan lui of dom te noemen, want er kunnen wel degelijk andere redenen zijn dan deze twee waarom men captcha in hun systeem gebruikt.

    Groeten,
    Marc

    0
    0
    • Marc Drees
      says:

      Als een bedrijf een CAPTCHA opneemt in een sollicitatieproces dan is de enige conclusie dat het bedrijf lui en/of dom is. Lui omdat het bedrijf dus wel bekend is met het fenomeen CAPTCHA maar niet bereid is om te onderzoeken welke alternatieven er bestaan om te voorkomen dat je potentieel toekomstige medewerkers schoffeert. Dom omdat het bedrijf dus wel bekend is met het fenomeen CAPTCHA maar niet eens stilstaat bij de impact die het op haar potentieel toekomstige medewerkers kan hebben.
       
      Onwetendheid staat in dit verband dus ook gelijk aan luiheid, danwel domheid. De uitspraak: met de kennis van vandaag… is meestal een schaamlap voor de eigen luiheid om een onderwerp goed te onderzoeken. Waardoor de uitkomst een verrassing is, ook als het feitelijk voorspelbaar was.

      0
      0
      • Marc
        says:

        In bedrijven werken mensen, en die mensen maken fouten, of verliezen het overzicht. Bedrijven zijn absoluut niet perfect, al is het alleen al door de enorme hoeveelheid verschillende taken die er worden uitgevoerd, en die meestal kriskras door elkaar lopen. In de praktijk zie ik van die luiheid niet veel, maar wel dat men niet bekend was met alternatieven, of zich niet bewust zijn van het effect. Daar zijn meestal hele andere redenen voor dan domheid, want dit gebeurt ook met de meest intelligente mensen die er rondlopen.
        Jij ziet het gebruik van Captcha als een belediging aan het adres van de sollicitant, en hoewel dat maar één mogelijke, en enigszins beperkte zienswijze hierop op is, vindt je het nodig om deze bedrijven terug te beledigen door ze lui en/of dom te noemen, en ze bovendien op jouw zwarte lijst te plaatsen in je website. Wat maakt jou dan beter dan deze bedrijven? Vraag jezelf nu eens af of het niet evengoed als lui of dom geïnterpreteerd kan worden als je niet in staat bent om op een creatievere manier te reageren op dit fenomeen, in plaats van met een nieuwe belediging. 

        Daarnaast lijk je niet open te staan voor een andere zienswijze dan jouw eigen, omdat je jouw reactie op captcha bovendien lijkt de zien als de enig mogelijke. Er zijn veel manieren van kijken naar één en hetzelfde onderwerp, en er zijn ook vele verschillende reacties mogelijk. De mijne is er één van en verdient evenveel respect als die van jou of van wie dan ook. Er zullen vast gevallen zijn waarin jouw manier van kijken klopt met de werkelijkheid, maar zeker niet in alle gevallen, bovendien zijn er positievere methodes te bedenken om dit aan te pakken.

        Groet,
        Marc

        0
        0
  • Sandor
    says:

    @freeks: wel voor dat toptalent dat naast jouw organisatie nog 5 andere topwerkgevers heeft om uit te kiezen en laat nou net dit talent een grote impact hebben op de klantwaarde van recruitment voor de business

    0
    0
  • Freeks
    says:

    Ik denk niet dat de conversie hierdoor omlaag gaat. Iemand die op zoek is naar een baan gaat niet afhaken omdat hij of zij een paar karakters moet overtikken.
    Desalniettemin kan spam inderdaad ook op andere manieren gedetecteerd worden. Dus liever geen captcha voor de gebruikersvriendelijkheid, maar conversie omlaag trekken? Daar geloof ik niet in.

    0
    0
    • Marc Drees
      says:

      CAPTCHA’s worden overwegend als negatief ervaren en het is natuurlijk extra beledigend als je tijdens je sollicitatie nog even wordt gevraagd te bewijzen dat je een mens bent.
       
      Ik ben verder niet geinteresseerd in jouw geloof; wel in het vermijdbare risico om de conversie te verlagen door een overbodige CAPTCHA in het sollicitatieproces op te nemen. Bedenk dat lang niet iedere sollicitant een wanhopige behoefte heeft om op die ene vacatures te solliciteren…

      0
      0
  • Jelle Verdoodt
    says:

    Soms is het wel nodig. Bijvoorbeeld als je sollicitanten op je vacaturewebsite de mogelijkheid geeft om rechtstreeks de sollicitatie te bezorgen aan de werkgever in kwestie. Je wilt dan wel vermijden dat werkgevers spam-sollicitaties aankrijgen door jouw fout.
    Zijn er andere mogelijkheden dan een captcha om zoiets op te lossen?

    0
    0
    • Marc Drees
      says:

      Er schijnen andere mogelijkheden te zijn. En daarnaast is het nog steeds niet nodig. Als je als vacaturesite rechtstreeks een sollicitatie bezorgt aan een werkgever ben je nog steeds bezig de conversie te verlagen door een mens van vlees en bloed te forceren tot een actie die niet aan een mens van vlees en bloed dient te worden gevraagd. Met andere woorden; verricht de inspanning die nodig is om dat te voorkomen.

      0
      0