Is Monster echt zo ongelofelijk dom?

Logo en logotype BeKnown LinkedIn heeft onder meer de Facebook applicaties BranchOut en de recent gelanceerde BranchOut look-alike BeKnown van Monster afgesloten van het gebruik van haar API. Hierdoor kunnen gebruikers van BranchOut en BeKnown niet langer hun LinkedIn gegevens binnen deze applicaties uploaden. Dit zal een impact hebben op de volledigheid van profielen binnen deze applicaties.

Er is ondertussen een door Monster gevoedde discussie ontstaan of LinkedIn ‘onze’ gegevens op deze manier mag onthouden aan partijen waar ‘wij’ gebruik van willen maken. Maar waar ik van achterover ben gevallen is dat een groot bedrijf als Monster voorafgaand aan de lancering van BeKnown geen waterdichte deal met LinkedIn heeft afgesloten over het gebruik van de LinkedIn API. Want hoewel Monster haar uiterste best doet om LinkedIn zwart te maken, is het bedrijf zelf natuurlijk volstrekt stompzinnig bezig geweest.

BranchOut en Monster’s BeKnown proberen het succes van LinkedIn te repliceren (en te overtreffen) binnen Facebook. Waarbij beide applicaties hun gebruikers de mogelijkheid bieden om de gegevens uit LinkedIn over te nemen zodat met minimale inspanning een rijk profiel kan worden gemaakt.

Maar als je een voor LinkedIn concurrerende service begint die mede gestoeld is op data die door gebruikers uit LinkedIn kan worden gehaald, is het natuurlijk zaak om de toegang tot die data te garanderen. En dat betekent glasharde afspraken maken met de leverancier van die data, LinkedIn. Afspraken die Monster blijkbaar vergeten is te maken. Waardoor ze nu op een zielige manier de vermoorde onschuld spelen, getuige deze huilerige posting van de man die verantwoordelijk is voor BeKnown, Matthew Mund (VP Product Development) :

We are disappointed by this decision. Why? It’s not good for LinkedIn users: blocking the API effectively limits LinkedIn members’ ability to import their own profile data or invite their own connections to another environment, whether BeKnown or others.

Natuurlijk, Monster springt op de bres voor de arme LinkedIn gebruikers die door deze beslissing ernstig tekort worden gedaan. Een situatie die Mund nog verder uit probert te nutten met de volgende verwijzing naar LinkedIn’s eigen positie ten aanzien van haar ‘members’:

LinkedIn’s action is especially curious in that the company seems to be acting against its own stated beliefs. Here’s a quote from LinkedIn’s director of corporate communications, Hani Durzy: “At LinkedIn, one of our central principles is that we put our members first. We allow our members to control and manage the information on their profiles. They decide who to connect to and what they should share and consume.”

Maar als Mund vooraf iets meer tijd had besteed aan het lezen van de gebruiksvoorwaarden van de LinkedIn API in plaats van achteraf quotes zoeken om het eigen gelijk proberen te bewijzen, had deze situatie nooit ontstaan. Want wat staat er ondubbelzinnig in de gebruiksvoorwaarden van de LinkedIn API? Onder meer dit:

1.5  Restrictions.  In addition to other restrictions contained in these Terms, you agree not to do any of the following, unless expressly permitted by LinkedIn in these Terms or in writing by LinkedIn:

        n.  Use the APIs in an Application that competes with products or services offered by us;

O ja, en wat wil Monster met BeKnown zijn? Inderdaad: een concurrent van LinkedIn. Dus wat loopt die Mund te zeuren? Komisch genoeg heeft de man ook nog een kristallen bol, getuige deze uitspraak:

While this move by LinkedIn creates an inconvenience for their users, BeKnown members will continue to build their networks from all the largest online sites including Facebook, Yahoo, Google and Monster.

Het zal wel, maar laten we met dit soort uitspraken even wachten tot BeKnown een aantal maanden wordt gebruikt. Of niet gebruikt, wat ook het lot kan zijn van een Facebook app. Gebruikers stemmen tenslotte met hun voeten.

Hoe dan ook, Monster huilt krokodillentranen en is volstrekt ongeloofwaardig in haar reactie op de voorspelbare actie van LinkedIn om (onder meer) BeKnown de toegang tot de LinkedIn API te ontzeggen. Tegelijkertijd is Monster hemeltergend dom geweest door geen goede afspraken te maken met een partij waar ze toch voldoende contacten moeten hebben, gezien de relatief recente poging om de twee bedrijven samen te voegen. En daar plukt ze nu de onvermijdelijk wrange vruchten van. Deal with it…

Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Laat een antwoord achter aan Rob van Elburg Reactie annuleren

11 Comments