BeKnown doet aan LinkedIn pesten?

Logo en logotype BeKnown De logische reactie van LinkedIn op de lancering van Monster’s BeKnown was het afsluiten van de toegang tot LinkedIn via de API. Wat in eerste instantie tot een volstrekt onoprechte en zeer huilerige actie leidde van de man die feitelijk op staande voet door Monster had moeten worden ontslagen: Matthew Mund (VP Product Development). Mund is tenslotte verantwoordelijk voor BeKnown en was blijkbaar ‘vergeten’ waterdichte afspraken met LinkedIn te maken. Hemeltergend dom.

Maar gisteren kwam Monster met een tweede reactie. Dit keer geen stompzinnige aanval op LinkedIn maar een artikel op het eigen weblog die leest als de kroniek van een aangekondigde dood (van BeKnown natuurlijk, niet van LinkedIn). En wederom maakt Monster overduidelijk niet veel te snappen van social media.

Het artikel, met de zeer neutrale titel: How to Invite Contacts to Join BeKnown, beschrijft een omweg waarmee contacten uit LinkedIn alsnog in BeKnown geimporteerd kunnen worden. Wat voor de gemiddelde BeKnown gebruiker eenvoudigweg veel teveel moeite zal zijn, zeker als er al geen gebruik kan worden gemaakt van de profieldata van LinkedIn. Maar dat terzijde.

Want het meest komische is de aanloop naar de meer technische omschrijving voor het overzetten van de contacten uit LinkedIn:

New social-networking platforms make staying engaged simple: a few minutes a day is all it takes to let people know what you’re up to in your career and, just as important, find out what they’re up to. This small investment allows you to share relevant information with individual contacts, be a connector, and stay on top of developments in your field, your industry, and your professional community.

Volgens de Monster auteur is dagelijks engagement met connecties (via BeKnown) simpel. Maar… waar haalt de goede man dat vandaan? Zeker niet op basis van de engagement cijfers van BeKnown zelf:AppData: Monthly Average Users (MAU) voor BeKnown

AppData: Monthly Average Users (MAU) voor BeKnown

Bovenstaande grafiek laat het gemiddeld aantal maandelijkse gebruikers van BeKnown zien. Aangezien BeKnown minder dan een maand bestaat, groeit dit aantal natuurlijk met iedere gebruiker die zich aanmeldt; op dit moment zijn dat er 100.457. Op zich een zeer fraai aantal aangezien BeKnown slechts ruim een week geleden is gelanceerd.

Maar een totaal ander beeld krijg je als je naar het dagelijkese engagement kijkt. Hier zie je een sterke correlatie met het aantal aanmeldingen per dag:

AppData: Daily Average Users (DAU) BeKnown

AppData: Daily Average Users (DAU) BeKnown

Hier is een duidelijke correlatie te zien tussen het aantal aanmeldingen voor BeKnown op een dag en het aantal dagelijkse gebruikers. De aanmeldingen van die dag zijn feitelijk de enige gebruikers op die dag. Met andere woorden, de aanmelders van de vorige dagen laten zich niet meer zien.

Dagelijks engagement? Niet echt dus… Het probleem van ieder ‘sociaal’ netwerk, en zeker een zakelijk netwerk. Tenslotte is het aantal dagelijkse gebruikers in LinkedIn ook zeer beperkt, waar 1% van de ‘members’ 24% van de traffic realiseren. Deze addicts zitten minimaal dagelijks op LinkedIn. Meer is het niet. 67% van de ‘members’ komt slechts 1 keer per maand voorbij. BranchOut zit op dit moment op 3,7% dagelijkse gebruikers wat overigens een sterk vertekend beeld is. Tenslotte wordt dit mede veroorzaakt door de zeer sterke groei die deze Facebook app de laatste weken heeft doorgemaakt. Het is waarschijnlijk dat met de groei van het aantal gebruikers het dagelijkse engagement aanzienlijk zal dalen.

Het is dus een volstrekte illusie te denken dat dagelijks engagement voor een grote groep gebruikers realistisch is. Maar als dat engagement zoveel lager is, waarom zou je dan als gebruiker al die moeite doen om je contacten uit LinkedIn over te pompen? Niet dus. Dit is een actie die je mogelijk zal overwegen indien je daadwerkelijk waarde uit BeKnown gaat halen. Maar voor die tijd is een dergelijke inspanning buiten proportie.

Monster probeert desondanks het maximale haalbare uit LinkedIn te peuteren in een poging om BeKnown enige zakelijke relevantie te geven. Iets slechter gedacht; Monster probeert met dit artikel LinkedIn te pesten. Wat me evenmin zou verbazen; gezien de eerdere onvolwassen reactie van Mund. Hoe het ook zij, Monster maakt wederom duidelijk helemaal niets van social te snappen.

Schoenmaker blijf bij je leest…

Geef een reactie