CAPTCHA’s op het sollicitatieformulier: Rabobank

grafzerk Begin juni schreef ik een eerste artikel in een serie over het carcinoom dat CAPTCHA heet. Waarbij ik OTYS in het zonnetje zette als ATS leverancier die niet alleen CAPTCHA’s onder de sollicitatieformulieren van hun onwetende klanten plakt maar ook zelf deze uitwas gebruikt om potentiele medewerkers voor het hoofd te stoten.

Gezien het aantal reacties op dit eerste artikel leeft het fenomeen CAPTCHA en zorgt het voor heftige emoties. De luiheid van de gemiddelde OTYS gebruiker blijkt zo groot dat ze met liefde hun kandidaten een ‘kleine CAPTCHA’ voorschotelen in plaats van zelf de eventuele spam te filteren die op een formulier zonder CAPTCHA eventueel wordt ontvangen. Inderdaad, twee eventualiteiten die op voorhand als zekerheid worden aangenomen…

Maar niet alleen de kleine(re) intermediair is lui; ook een grootbank blijkt dit gebrek te bezitten. Jawel, Rabobank is weliswaar een bank met ideeën, maar daar hoort een idee over wat een fatsoenlijke omgangsvorm met kandidaten behelst duidelijk niet bij…

Overigens is het al een hele klus om überhaupt een vacature via de Rabobank site te vinden. Het werken bij gedeelte is van een droefmakende kwaliteit. Ter illustratie; om vanaf de Rabobank homepage tot bij een sollicitatieformulier te komen dienen er 4 (vier!) vensters te worden geopend. Wat een ervaring…

De CAPTCHA komt in beeld op het moment dat ik bij een vacature op de knop Solliciteer nu heb geklikt. Dan krijg ik dit formulier voor mijn neus:

Rabobank | Sollicitatieformulier

Op dit moment zit ik overigens in het systeem van (het recent door Taleo overgenomen) ATS leverancier JobPartners. Die dus net als haar concurrent/collega OTYS de bezoeker met een CAPTCHA denkt te kunnen verwennen. Waar ik bij kleine(re) intermediairs mag verwachten dat de kennis en ervaring ontbreekt om een bewuste keuze te maken over het al dan niet gebruiken van een CAPTCHA is dit excuus bij een organisatie met de omvang van Rabobank natuurlijk niet aan de orde.

Rabobank heeft blijkbaar zeer bewust ervoor gekozen om haar sollicitanten als eerste stap te laten bewijzen dat ze mensen van vlees en bloed zijn. Zou Rabobank dit ook doen met mensen die bij een filiaal binnenlopen? Voor een bank die zich als menselijk en betrokken wenst te profileren is dit natuurlijk een doodzonde. En al helemaal omdat de gemiddelde spambot allang verdwaald is in de spelonken van de Rabobank werken bij site en nooit dit formulier zal weten te vinden. Alleen een wanhopige werkzoeker zal het ooit tot dit formulier weten te brengen. Rabobank hoeft dus niet bang te zijn voor spam.

Gelukkig kan Rabobank binnenkort de kunst afkijken bij collega-bank ING. Die naar verluidt binnen afzienbare tijd met een nieuwe werken bij site op de proppen komt. Op basis van Taleo… Nou maar hopen dat daar geen CAPTCHA in komt te zitten. Maar met ATS leveranciers weet je het natuurlijk nooit…

Laat een antwoord achter aan Herman Reactie annuleren

7 Comments
  • Maarten
    says:

    http://WWW.qiy.com in elk geval zoek op Google maar naar QIY
    Daarnaast het advies om je user landing page experience echt door Marc te laten testen. Denk niet aan je eigen business maar vanuit de kanidaat die je mag bemiddelen.

  • Maarten
    says:

    Zo dus nu is de discussie gesloten? Lijkt mij van niet. Dit móet veranderen en Internet dient te veranderen. Privacy van individuen en bedrijven dient terug te keren. Dit soort gebruikers onvriendelijkheden dienen te verdwijnen. Ik denk dat er opslossingen zijn.

  • Vincent
    says:

    @Herman
    Doe geen moeite. Deze mensen zijn niet behept met enige relevante ter zake doende kennis en willen ook niet luisteren. Deze discussie is totaal zinloos, en daarom niet geschikt voor mensen die wel weten waar ze over praten. Lekker laten lullen …..

  • Herman
    says:

    “eventuele spam”
    Je hebt volgens mij geen idee van de hoeveelheden spam die binnen kunnen komen op een formulier. Dit kunnen echt 1000-en berichten per seconden zijn, waarmee zelfs hele delen van sites plat te leggen zijn