Specialist of generalist

Grip krijgen op het denkproces van de kandidaat kan je enorm veel voorsprong geven. Het is natuurlijk de uitdaging om dit zo helder mogelijk te krijgen met inachtneming dat veel kandidaten verschillen.

Hoe kunnen we onderzoeken wat een gemiddelde kandidaat doet en denkt op het moment dat hij/zij een baan zoekt?

Ik heb het als volgt gedaan: jezelf verplaatsen in het ‘ lijdende voorwerp’  geeft een goed beeld van een gemiddelde kandidaat. Stel: ik ben opzoek naar een nieuwe uitdaging. Een functie waarbij ik mijn sales-, coach- en recruitmentvaardigheden in kan zetten en de omgeving voor mij motiverend en vooral inspirerend is. Hoe zou ik dit zelf dan aanvliegen? Nu, ik zou als eerste denken: wie kan mij helpen en wat kan ik mijn hulpvraag bieden? Een gedegen profiel van mijn sterke competenties zou ik ontwikkelen, hierbij toegevoegd een uitleg van mijn historie en vooral een toelichting op mijn ambities. Geen vage begrippen zoals ‘ later wil ik manager worden’ of  ‘een afdeling runnen’  maar concreet omschrijven wat mij nu al motiveert en hoe ik nog meer uit mijzelf kan halen.

Voorbeeld: mijn ambitie is om te werken bij een middelgroot bedrijf waarbij staf- en lijndiensten mij ondersteuning bieden in de operatie. Ondersteuning in de activiteiten die mij minder liggen, zoals administratie van contracten en fakturatie, waardoor ik nog beter in staat ben om mijn kwaliteiten in te zetten. Mijn kwaliteiten zijn mens en organisatie verbinden door goed door te vragen op intrinsieke motivatie, waarden in het leven en uiteindelijk de gedeelde missie en visie. Dit doe ik het liefste in een omgeving die mij uitdaagt om het op mijn manier te doen waarbij een directieve leiderschap stijl mij absoluut kan helpen om binnen bepaalde kaders te blijven. Ja, zo ben ik meer dan gemiddeld waardevol voor een organisatie en creëer ik ook voor anderen een ruimte voor energie en passie.

Vervolgens zou ik met dit profiel mijn linkedin, facebook, twitter en CV aankleden om consistent naar buiten te treden en bemiddelingsbureaus te benaderen. Maar ja, dan de keuze: kies ik voor een generalistisch bureau of specialistische speler. Een partij die alleen sales binnen de ICT doet of juist een generieke speler met diverse functiegroepen en branches?

De keuze zou voor mij liggen in de wensen die ik heb van de desbetreffende partij. Wil ik gewoon een ingang/ kruiwagen om aan tafel te komen? Of wil ik heel specifiek informatie van het bureau over de vragen die ik kan verwachten, het type gesprekspartner en de ambitie van de organisatie?

Feitelijk zou je kunnen zeggen dat ‘ hoe ambitieuzer de kandidaat hoe specialistischer het bureau’ moet zijn. Ben je gewoon opzoek naar een baan of kijk je heel kieskeurig naar managementstijlen, gedragingen en gezondheid van je organisatie?

Voor mij geldt het laatste: Als ik mij zou committeren aan een nieuwe werkgever dan zou ik dat doen omdat de organisatie mij triggert om nog meer uit mijzelf te halen. Een organisatie die mijn blinde vlekken kent en mij wil begeleiden deze te belichten. En ik denk, maar ja wie ben ik, dat een specialistische bemiddelaar gemiddeld gezien beter in staat is om deze vragen voor je te beantwoorden (meer dan cultuur, core business en aantal werknemers).

Hoe zie jij dit?

Geef een reactie