Google+: mijn nieuwe verslaving…

Logo Google+

Sinds 3 weken heb ik er een nieuwe verslaving bij … Google+ de jongste telg onder de social netwerken. De groei van de huidige betafase is enorm, in nog geen maand tijd zijn er meer dan 10 miljoen Gmail-gebruikers live op dit netwerk. En in die periode zijn ongeveer een kleine 700 gebruikers mij op Google+ gaan volgen. Aanvankelijk was ik huiverig, want met de Buzz en Wave vergissingen van Google nog vers in mijn geheugen, zag ik het niet zitten. Daarnaast, ik gebruik al alle andere social netwerken en ben ik eeuwig trouw aan Twitter en dan nu er nog een bij?

Maar wat is Google+ en wat heb ik eraan? Simpel gezegd is Google+ het sociale netwerk van Google. Ten op zichte van andere sociale netwerken is dat Google+ de nadruk legt op het scheiden van verschillende groepen contacten. Dat gebeurt via de zogenaamde circles, waarbinnen je je volgers kunt indelen naar groepen oftewel segmenteren. Kijk en daar gaat het voor de recruiters bijzonder interessant te worden. Want nog geen ander social netwerk heeft op deze manier van indelen van volgers kunnen neerzetten.

 

Hoe ziet dat er dan uit:

image

Je kunt je voorstellen dat je circles kunt maken op vakgebieden of specialismen. En dat je heel gericht berichten kan gaan versturen naar je volgers en wellicht kandidaten voor jouw posities. Dus dat maakt je boodschap relevanter (dat betekent dus niet: vacatures ‘spugen’). Niet social? Want immers we moeten het ook over andere zaken hebben, dan kun je die persoon ook in een grotere groep (bij mij heet diegroep ‘following) zetten en voor die groep kiezen als je een algemene boodschap hebt. Want je kan een persoon in meerdere circles zetten.

+1 is het nieuwe liken
Buiten de cirkels heeft Google+ nog een paar andere mooie features’. Interessant zijn de ‘Hangouts, waarin je kunt videochatten met een groep. Video gecombineerd met chat worden door velen als de ‘killer’ gezien om gebruikers zo lang mogelijk aan je te binden.

Je kunt op Google+ allerlei zaken delen, vergelijkbaar met Facebook. Je kan wederom reageren en de berichten waarderen. Op Facebook heet dat ‘Like’, op Google+ heet dat “+1″. Dit gedeelte lijkt afgekeken van de concurrentie. Bijzonder is dat je berichten en reacties na plaatsing kunt bewerken, iets wat bij bijvoorbeeld Twitter en Facebook niet kan.

Ondertussen zorgen ze bij Google dat door de feedback (crowdsourcen) een en ander nog slimmer wordt. Ik ben oprecht enthousiast en merk dat er al best veel usual suspects uit het arbeidsmarkt- en recruitmentvak een account hebben.

Wanneer ga ik jou daar tegenkomen?

Dit gastblog is geschreven door Roos van Vugt (@roosvanvugt), Manager Social Media bij Deloitte

Laat een antwoord achter aan Verslavingen Reactie annuleren

26 Comments
  • Mark Joosten
    says:

    @Baudi, zojuist even op Roos haar profiel gekeken en ik denk dat je daar het antwoord op je vraag al kan vinden. Met bijna 12.000 (!) mensen die haar in haar kring hebben toegevoegd is ze schijnbaar nog erg actief. Daarbij zag ik dat ze nog regelmatig aan het posten is.

    Overigens ben ik zelf ook groot fan geworden van Google+. Het feit dat je mensen kunt volgen zonder dat ze je hoeven te accepteren maakt het een fantastisch medium om interesse groepen (kringen) op te bouwen en bij te blijven met de ontwikkelingen die je interesseren. Daarbij vind ik het delen van berichten en foto’s met mensen of slechts 1 persoon een hele verademing tegenover Facebook. Erg leuk wanneer je bijvoorbeeld een bericht leest dat je specifiek aan die ene persoon doet denken en dit direct via Google+ met die persoon kunt delen om er vervolgens een gesprek over te houden zonder dat je hele netwerk dit volgt. Daarbij vind ik de interface en de privacy settings ook een stuk prettiger en makkelijker dan bij Facebook.

  • Baudi Heidanus
    says:

    Hoi Roos,

    Het is al weer meer dan een jaar geleden dat je dit blog over G+ schreef. Wil je nu iets met ons delen over hoe je op dit moment tegen G+ aankijkt? Is G+ nog steeds een van je verslavingen of….

    G+Groet!

    Baudi Heidanus

  • Themelis Cuiper
    says:

    Ik wist niet dat jullie recruiters zijn.
    (heb je een leuk baantje >210-250k ?)
    Ik snap wel dat vrienden / profielen / en indelen daarvan weer omvangrijker is als je vanuit een ander goal werkt.
    Mijn bedrijf werkt vanuit SEO en PR richting CRM maar mijn persoonlijke account gaat steeds verder een eigen leven leiden,
    ik merk dat ik op innovatieve ideeen kom in contact met mensen die echt wat willen. mijn circel zou kunnen zijn recreatie, inspiratie, werk
    Ik wil zelf meer met prococial behavior gaan doen en gewoon interesante mensen ontmoeten online, rolt er business uit is dat leuk
    maar kan mij niet zo boeien, de telefoon rinkelt wel en social media
    is vaak alleen een eerste aanleiding tot  telefonisch kontakt naar een van mijn medewerkers voor een afspraak omdat Nederlandse klanten IRL willen afspreken, zij krijgen dan een gesprek met een vakbekwame accountmanager.
     
    Mijn medewerkers hebben bedrijfsaccounts onder hun hoede en
    vertegenwoordigen een brand.
    circles, waarbinnen je je volgers kunt indelen naar groepen oftewel segmenteren

    voor SEO jagen op likes, plussen en klout is een gimmick die
    je wel of niet als toetje bij een service serveert voor een klant
    maar is niet de essentie van een campaign

  • michiel cobben
    says:

    Allemaal leuk en aardig, maar ondanks dat ik gmail heb en een blogspot account kom ik zonder uitnodiging niet aan een account. Ik mocht mijn emailadres achterlaten…

    Wie wil mij als connectie uitnodigen?

    michiel at degunfactor punt com

  • Gijs Bos
    says:

    @Maikel: helemaal juist. Het pagerank/quality score argument hoor ik nog veel te weinig.<p>
    Google werkt onder Page nu een stuk gecentraliseerder en de Search en Adwords teams zullen heel snel te horen krijgen dat ze social moeten stimuleren (als ze het niet van zelf doen aangezien hun bonus er vanaf hangt). Drie maal raden wat dat betekent. <p>
    Dat heeft tot gevolg dat bedrijven vanuit SEO en SEA redenen Google + gaan stimuleren, zodat Google er niet zijn eentje het tegen Facebook hoeft op te nemen. Per slot van rekening zijn de advertentiebestedingen van bedrijven bij Facebook nog maar een fractie van die bij Google.<P>
    Het Facebook-Google gevecht gaat pas echt spannend worden zodra de + button groter wordt dan de “like” button.

  • Gijs bos
    says:

    @marc: leuk dat je zonder enig eigenbelang aan me denkt. Als jij een mooie post schrijft. Titel: Gijs Bos heeft er genoeg van!
    Ik lever dan een paar leuke quotes aan. Bijvoorbeeld: “die rijstwijn kwam me mijn neus uit. Ik wil weer èchte wijn. Zo’n flesje waar je een dorp in Indonesië een week van kunt voeren”. Lanceren we een leuke actie (met een gratis iPad natuurlijk). Iets met social media (volg Marc en Gijs op Google+ en win!!!) en ik laat in India mijn CV omkitten naar een infographic. Als dat niet werkt… Na zes maanden in mijn nieuwe job kan je me weer bellen hoor. Doen we gewoon weer hetzelfde, maar dan met een iPhone 5.

    • Marc Drees
      says:

      Een fijn plan, gewoon eens kijken of we Google+ kunnen bevlekken tot een recruitment kot waar lekker in mensen kan worden gehandeld. Ik heb voldoende inspiratie en ga meteen aan de slag. Het wordt overigens wel een iPad 3 die ik uiteindelijk zal winnen…

      • Gijs Bos
        says:

        Gewoon in internet time werken. Mik het op het web en noem het beta. Ik snap overigens niet hoe al die mensen hierboven Facebook hebben kunnen gebruiken zonder die settings te kennen. Een blik op https://www.facebook.com/settings/?tab=privacy zou toch voldoende moeten zijn. Groepen aanmaken werkt gemakkelijk (in + blijf ik mensen in groepen slepen terwijl ze er al inzitten). En het delen met bepaalde groepen is mogelijk nog eenvoudiger. Of deelt iedereen hierboven op Facebook hetzelfde met zijn beste vrienden als zijn/haar collega’s?

  • Maickel Otte
    says:

    Ik denk dat inderdaad de cirkels en het intuïtieve gebruik van Google+ veel mensen zal aanspreken. Zelf nog maar een weekje bezig met google+ ik ben al bijna zover dat ik de voorkeur aan google+ ga geven t.o.v. Facebook. Dan denk ik dat er straks (bij mij nu al) vooral een groot verschil gaat zijn in pagerank…en dat kan voor de fanpages / zakelijke accounts wel eens doorslaggevend gaan zijn.

  • Patrick
    says:

    Ik ben ook erg enthousiast. Ontdek telkens weer nieuwe mogelijkheden.
    Inmiddels mijn facebook contacten en linkedIn contacten overgezet.
    Ik geloof vooral in de combinatie met de andere google tools, zoals o.a. google docs.

  • Laurens Tienkamp
    says:

    Wat ook een handige functie is, is dat je je eigen profiel kunt bekijken zoals iemand anders het zou zien. Op je profiel-pagina (rechtsboven) staat “Profiel bekijken als…”

    Geeft een betere kijk op je privacy-instellingen.

  • Tomas
    says:

    Ik heb er nog maar even in rondgewandeld en heb nog maar 6 volgers ‘overgeheveld’ maar ben idd vooral enthousiast over de circels!

    Bij FB is het me nog niet gelukt -lees dat het naar mijn smaak nier makkelijk genoeg gaat- om een scheiding aan te brengen zoals bij G+.

    Intuitief en lekker visueel die cirkels! Nu nog wat aandacht aan mijn vrienden, kennissen, familie en bijvoorbeeld volgers besteden en ze in een mandje plaatsen.

  • Liesbet
    says:

    Op FB heb ik ook 2 groepen maar vind dat toch echt niet gebruiksvriendelijk, als je vanuit de een of andere app een friendrequest wil accepteren moet je daarna nog eens op de site inloggen om ze in de juiste groep te zetten.
    Niet overzichtelijk en ik ben ook totaal geen FB fan.
    Het drag en drop systeem vind ik heel handig en Roos ik ga volledig akkoord dat dit een supertool wordt voor recruiters.
    Hopelijk slaat het bij de kandidaten net zo hard aan anders is het voor velen hier verloren moeite geweest.
    Er zitten nog heel wat features op die voor verbetering vatbaar zijn maar een goede start naar mijn gevoel Alleen de voortdurende “snap je het” en overal aanwijzingen is een beetje teveel van het goede.

  • Michel Rijnders
    says:

    “Want nog geen ander social netwerk heeft op deze manier van indelen van volgers kunnen neerzetten.” Klopt niet helemaal. Facebook kent lists waarin je vrienden kunt indelen. Wat minder gebruiksvriendelijk dan Google’s circles, maar wel met de mogelijkheid om specifiek lists uit te sluiten.

    • Roos
      says:

      @Michel klopt, maar redelijk verstopt… Google heeft  het beter begrepen dat dat belangrijk is. Ik heb het overigens nog nooit op FB gebruikt (geen ‘fan’ van FB), kun je dan ook in een keer naar die list een boodschap sturen? want bijv op Twitter (ook lists) kan dit niet.

      • Michel Rijnders
        says:

        Ja, je kan updates alleen beschikbaar maken voor een specifieke list; of juist een list uitsluiten. Binnen de Facebook Pages is het vooral mooi dat je kunt targetten op taal en zo vanuit 1 pagina de verschillende talen kan bedienen.