LinkedIn: we keep screwing our members!

Logotype LinkedIn Jawel, na geruime tijd stommetje te hebben gespeeld heeft LinkedIn nu eindelijk gereageerd op de terechte verontwaardiging die is ontstaan rondom haar gluiperige introductie van ‘social ads’. Hun reactie is volstrekt voorspelbaar, waarbij daden wederom luider spreken dan woorden. En die daden onveranderd achterbaks zijn, want afgezien van een verandering in de presentatie van hun ‘social ads’ wijzigt er helemaal niets.

Hun zalvende gemeenplaatsen veranderen hier niets aan. Want dit is, in volstrekte tegenspraak met hun (gebrek aan) acties, wat LinkedIn naar aanleiding van de affaire zegt over vertrouwen:

The trust of our members is central to what we do, and we always aim for clarity, consistency, and member control in all matters related to privacy and data.

Trust is the foundation upon which the LinkedIn platform is built. We’ll continue to work hard to earn and maintain your trust, while delivering the most valuable and relevant experience we can.

Een ding is zeker; LinkedIn kan liegen als de beste! Want als je als bedrijf dat vertrouwen van je ‘members’ zo hoog acht, dan zet je toch die automatische opt-in van social ads per direct om in een actieve opt-in, die dus automatisch uit staat? Maar dat doet LinkedIn niet…

Integendeel. Naast bovenstaande boilerplate teksten over vertrouwen gaat LinkedIn vooral in de verdediging. Haar achterbakse acties rondom de aanpassing van de privacy instellingen legt het bedrijf als volgt uit:

    • In early June, we announced changes to our privacy policy — including the new ad format’s opt-out policy — ahead of the first small test of these social ads. We also reiterated the same during the launch of social ads, explaining how members could opt-out of sharing their recommendations with their network. For those members who may have not read this on our blog, we included a banner ad on the site that contained a link to the new documents, including a summary of the changes, and links from which all members could easily access their account settings.
    • Most importantly, we made it easy for our members to opt-out of inclusion from all social ads with one click. On each member’s Accounts and Settings page, the first option under Privacy Controls (under the “Account” tab) is “Manage Social Advertising”.

Met andere woorden, LinkedIn vindt dat ze haar best heeft gedaan om haar ‘members’ te informeren over die automatische opt-in. Waarmee LinkedIn aangeeft volstrekt toondoof te zijn. Want laten we eens een simpel alternatief bekijken. Eentje waarbij dezelfde banner ad zou worden gebruikt, maar in dit geval om de leden te vragen of ze willen participeren in ‘social ads’. Met een link from which all members could easily access their account settings. Om, als ze dat zouden willen, aan te geven dat ze geen probleem hebben om in ‘social ads’ te figureren.

Dat zou een handelswijze zijn geweest waarmee LinkedIn daadwerkelijk zou tonen dat zij work hard to earn and maintain your trust. In plaats van het alleen maar te zeggen. Wat nu het geval is.

LinkedIn verdedigt dus een achterbakse werkwijze die ze niet bereid is aan te passen. En daarmee naait ze haar ‘members’ nog altijd een enorm oor aan. Ongeacht wat het bedrijf uit haar dikke PR-koker spuugt.

Geef een antwoord

5 Comments