Strategiewijziging: Hoe USG People weer marge wil maken

Logo en logotype USG People Uitzender USG People heeft een nieuwe strategie. Het bedrijf was daar wel aan toe. Drie jaar geleden, nadat concurrent Randstad het lappendeken van Vedior verschalkte, bleef USG People op eenzame afstand achter: te klein voor het tafellaken en te groot voor het servet. Sindsdien volgden een economische crisis, een belangenverstrengelingsschandaaltje, een reeks bestuurswisselingen, een uittocht van managers en een niet al te best verlopen reorganisatie van twee grote uitzendmerken.

Nu brengt het bedrijf voor ’t eerst een nieuw strategiedocument uit. Het belangrijkste: USG People wordt voortaan vanuit drie divisies grensoverschrijdend aangestuurd. Dat is nieuw voor het bedrijf waar de strijd tussen de Almeerse holding en de regionale werkmaatschappijen (vooral in de kwakkelende Nederlandse thuismarkt) nooit werd beslecht. Nu dus wel.

Desalniettemin behoudt het bedrijf zijn veelheid aan merken. Volgens topman Rob Zandbergen zal USG People ‘de focus verscherpen in zijn multibrand-portfolio.’ Dat betekent dat USG People vanaf nu vijf kernmerken (weliswaar binnen Europa) de grens over gaat brengen. Unique, Secretary Plus en Start People werkten al grensoverschrijdend, Technicum komt daar nu bij. En voor de professionele diensten tuigt het bedrijf een nieuw internationaal merk op: USG Professional Services.

Nieuwe kaartjes voor de COO’s
Ook de Raad van Bestuur is op de nieuwe verantwoordelijkheden aangepast. De twee COO’s Hans Coffeng en Eric de Jong zullen niet langer geografische regio’s aansturen, maar de zogeheten ‘product-markt-combinaties’. Coffeng doet voortaan Specialist Staffing en Professionals, terwijl De Jong General Staffing aanvoert.

Eén laagje daaronder liggen de verantwoordelijkheden nog braak. Toch verwacht topman Rob Zandbergen geen nieuwe uittocht van managers: ‘Heel wat landenmanagers zullen een nieuwe verantwoordelijkheid krijgen. Het mooie daarvan is dat dat focus geeft. Een stoelendans komt er niet – dit is geen reorganisatie. De eerste reacties van het personeel zijn buitengewoon positief.’

Bulkwerk en speciaalbemiddeling
Feitelijk is de nieuwe driedeling een tweedeling. Met het label Start People levert USG bulkwerk: massa’s logistieke of magazijnmedewerkers voor grootindustriële concerns: lage prijzen, hoge volumes, de matching zo veel mogelijk geautomatiseerd. En aan de andere kant doet USG het witteboordenwerk, detachering, outsourcing, recruitment voor professionals en zzp’ers. Met lage volumes, veel (maar ook weer niet te veel) aandacht voor de kandidaten, en veel hogere marges. Tot aan de crisis was USG People een beurssnoepje vanwege haar hoge marge. Sindsdien lijdt USG People onder margedruk.

USG People: omvang divisies, 2007 en 2011 USG People: omvang divisies, 2007 en 2011

 

 

USG People: omvang divisies (FY-2007 & 9M-2011)

In de afgelopen vier jaar is het bedrijf steeds meer een bulkuitzender, en steeds minder een professionals-leverancier geworden. Dat komt niet alleen door de verschillende cycli die de mix beïnvloeden, maar ook door relatief grote problemen in juist het specialistensegment.

Deze strategie is een poging om het proces om te draaien. Dat gebeurt mede doordat een aantal general-dochtertjes (Unique Spanje en Unique Duitsland) in het proces worden ‘overgeplaatst’ naar Specialist Staffing. Maar hopelijk ook in het echt…

En de lokale merken?
En dan zijn er nog de restmerken. Volgens Zandbergen is er ‘ruimte voor lokale merken.’ Wat hij niet zegt is hoeveel ruimte er binnen deze strategie voor die lokale merken zal zijn. Het ligt voor de hand dat budgetten voor dochters als Creyf’s, IKKI en ASA Student minder ruim zijn dan die voor de internationale labels.

De strategie op papier zetten is stap 1. Stap 2 moet nog volgen. Wij zijn benieuwd naar de gevolgen voor labels als Creyf’s, IKKI en ASA Student.

Wie de strategie zelf wil nalezen: de presentatie is hier te vinden (vanaf pagina 24).

Laat een antwoord achter aan Wilbert Geijtenbeek Reactie annuleren

6 Comments