BeKnown: rap op weg naar een vroegtijdig einde?

Logo en logotype BeKnown Ik vroeg me af waarom BeKnown (Monster’s poging tot een LinkedIn kloon) de laatste tijd zo’n catastrofale daling in bezoekersaantallen vertoont. Het is misschien toeval, maar volgens mij is die daling ingezet vanaf het moment dat Monster(board) haar homepage niet langer hoereert als BeKnown reclamezuil.

Overigens is het de vraag wat voor soort BeKnown gebruikers je krijgt als je vooral via een vacaturesite probeert zieltjes te winnen? Bezoekers van Monsterboard zijn in overweldigende meerderheid op zoek naar een baan. Een opportunistische mentale gemoedstoestand waar het bouwen aan een ‘professioneel’ netwerk niet goed bij past. En die je als vacaturesite dus geen dienst bewijst door ze nogal dwingend door te verwijzen naar een dergelijk ‘professioneel’ netwerk. Maar dit is slechts pure speculatie…

BeKnown lijkt door haar spectaculaire krimp zelfs de race met BranchOut te verliezen; over een ‘aanval’ op LinkedIn kunnen we maar beter zwijgen. En dat is wel heel erg zuur voor Monster; die kosten noch moeite heeft gespaard om BeKnown te promoten. Het is ook  nog eens extra pijnlijk aangezien BeKnown zegt beter te zijn dan zowel BranchOut als LinkedIn:

Monster presentatie

Alleen is zeggen dat je beter bent natuurlijk leuk; de enigen die bepalen of ze jou beter vinden zijn bezoekers. En die lijken (voorlopig) hun oordeel te hebben geveld: BeKnown is niets. En daarmee is in slechts zes maanden tijd BeKnown van potentiele hit (in de ogen van Monster) tot waarschijnlijke flop (in de ogen van bezoekers) getransformeerd.

Een mogelijke oorzaak van dit gebrek aan populariteit ontdekte ik bij toeval toen ik weer eens mijn BeKnown pagina op Facebook bezocht en ontdekte dat ik maar liefst 45 netwerksuggesties had. De suggesties van LinkedIn indachtig leek het me wel aardig om eens te kijken waar BeKnown mee was gekomen. En dat bleek een ferme schok. Want die 45 suggesties sloegen werkelijk nergens op. Allereerst ken ik geen van die suggesties persoonlijk, en ik kon ook geen enkele relatie ontdekken op basis van de achtergrond of ervaring van de betreffende personen. Volgens mij worden gewoon random Nederlandse Facebook gebruikers getoond die toevallig een BeKnown account hebben aangemaakt (of zou dit soms de kwaliteit van 6Sense zijn…):

Facebook pagina

Van de 45 suggesties ken ik er exact 1: Mark Götz. Voormalig Monster medewerker en tegenwoordig Head of Product bij VNU Media; dezelfde titel die Darko Dejanovic bij Monster had… En zelfs Götz ken ik alleen van naam. Overigens is het goed dat Götz de concurrentie onderzoekt. Nu alleen maar hopen dat VNU Media geen professioneel netwerk begint…

Ik zou me als nietsvermoedende bezoeker afvragen wat ik hier in godsnaam mee aan moet. En na maximaal drie seconden besluiten dat ik hier voor het laatst ben geweest. Waarmee deze grafiek mogelijk kan worden verklaard:

 Gemiddeld aantal maandelijkse bezoekers (MAU) BeKnown. Bron: AppData

Gemiddeld aantal maandelijkse bezoekers (MAU) BeKnown. Bron: AppData

Voor een wereldwijd ‘professioneel’ netwerk staan 150.000 bezoekers per maand natuurlijk gelijk aan een onafzienbare woestijn. Hier gebeurt minder dan niets. BeKnown is dood als deze trend niet zeer snel wordt gekeerd en als een raket richting enkele miljoenen schiet. Ik vraag me af wat tot op heden de kosten zijn die met de ontwikkeling en marketing van BeKnown zijn gemoeid…

En vergelijk de traffic stats van BeKnown eens met BranchOut:

Gemiddeld aantal maandelijkse bezoekers (MAU) BranchOut. Bron: AppData

Gemiddeld aantal maandelijkse bezoekers (MAU) BranchOut. Bron: AppData

Ook dit stelt natuurlijk niets voor in vergelijking met LinkedIn. Maar BranchOut heeft nog altijd veel meer bezoekers dan BeKnown en heeft niet bepaald de marketing mogelijkheden van Monster. Dat moet enkele C-level executives bij Monster toch aan het denken zetten…

Geef een reactie

1 Comment