Knijpt LinkedIn (langzaam) Intermediair fijn?

LinkedIn maakt een sterke omzetgroei door met haar ‘business unit’ Hiring Solutions. Die omzetgroei ziet er zo uit:

Omzet Hiring Solutions, Q1 2009 – Q4 2011. Bron: LinkedIn

Omzet Hiring Solutions, Q1 2009 – Q4 2011. Bron: LinkedIn

Hoewel LinkedIn hier geen uitspraken over doet is het ongetwijdeld belangrijkste onderdeel van Hiring Solutions is de sourcing tool LinkedIn Recruiter. Waarmee corporate (en 3rd party) recruiters meer zoek- en contactmogelijkheden krijgen om LinkedIn ‘members’ te benaderen. En daarmee is LinkedIn Recruiter feitelijk hetzelfde als een cv-database abonnement.

En daarmee is er waarschijnlijk voor een groot deel sprake van een verdringingsmarkt. Tenslotte hebben bedrijven maar een bepaald budget voor actieve werving; waardoor er met de komst van LinkedIn Recruiter een extra, een waarschijnlijk aantrekkelijker, alternatief beschikbaar is gekomen. De sterke groei van LinkedIn Recruiter betekent dus naar alle waarschijnlijkheid een forse daling van de cv-database gerelateerde omzetten bij vacaturesites. Waarbij vooral niche vacaturesites die zich richten op hoger opgeleid personeel de grootste klappen hebben gekregen.

Maar die klappen beperken zich niet tot producten/diensten voor actieve werving. Want LinkedIn maakt, in in ieder geval in Nederland, ook een groei door als we naar het volume aan vacatureplaatsingen kijken. En daar geldt natuurlijk hetzelfde; ook in dit geval hebben bedrijven maar een bepaald budget voor het online plaatsen van vacatures. En ook hier zal de grootste impact worden gevoeld bij vacaturesites die zich richten op hoger opgeleid personeel.

Het is dan ook niet verwonderlijk om te zien dat het volume aan vacaturerplaatsingen bij LinkedIn en Intermediair een tegengestelde beweging vertoont:

Volume aan vacatureplaatsingen Intermediair en LinkedIn, week 7 2009 – week 6 2012. Bron: Jobfeed

Procentueel volume aan vacatureplaatsingen op Intermediair en LinkedIn ten opzichte totaal volume aan vacatureplaatsingen met opleiding HBO of hoger, week 7 2009 – week 6 2012, op basis van een voortschrijdend kwartaalgemiddelde . Bron: Jobfeed

Intermediair heeft een aandeel van tussen de 1,6% en 1,8% gedurende het grootste deel van de tijdsbalk, maar aan het begin van 2011 begint de site aan een daling die nog altijd niet lijkt te zijn gestopt. En het is een neergang waardoor Intermediair haar marktaandeel heeft zien halveren. Opvallend genoeg heeft LinkedIn haar marktaandeel in diezelfde perdioe weten te verdubbelen; van 0,8% naar 1,6%. Dit zou wel eens iets meer dan toeval moeten zijn.

Hoewel de impact van LinkedIn Recruiter op de omzet van de cv-database abonnementen van Intermediair onbekend is lijkt het niet vergezocht om minimaal eenzelfde ontwikkeling als bij vacatureplaatsingen te veronderstellen. Minimaal, omdat LinkedIn natuurlijk aanzienlijk dominanter is met haar database van ‘members’ dan met haar vacature-aanbod.

Het papieren weekblad Intermediair was naar alle waarschijnlijkheid al jaren verliesgevend. Maar nu lijkt het er ernstig op dat Intermediair ook ten aanzien van haar online inkomsten een forse aderlating heeft moeten doen. Of kan hier beter van een slagaderlating worden gesproken? Want het zou me niets verbazen als Intermediair met haar online resultaten in de rode cijfers is gezakt. En dat terwijl er net een miljoenenverslindende operatie is uitgevoerd om Intermediair op San Diego te krijgen…

Als de ontwikkelingen van de afgelopen tijd enige indicatie zijn voor toekomstige ontwikkelingen gaat Intermediair het nog veel zwaarder krijgen. En daarmee heeft VNU Media een fors zorgenkind in haar portfolio. Een zorgenkind die niet zomaar kan worden afgestoten omdat het nou eenmaal op het gezamenlijke platform draait waar ‘binnenkort’ ook Nationale Vacaturebank op moet gaan draaien. Een platform dat ook nog eens binnen VNU Media zelf ontwikkeld is. Als dat maar goed gaat…

Geef een reactie

8 Comments
  • Thomas Waldman
    says:

    Een beetje plagen om de geest scherp te houden mag best 😉

    Kun je die grafiek eens uitbreiden met andere jobboards? Ik ga er vanuit dat je bij alle boards een vergelijkbare knik tegenkomt, en niet alleen bij intermediair.
     

  • Thomas Waldman
    says:

    Eens met Gijs. Een vrij vergezochte connectie.
     
    Sowieso is een vacatureplaatsing veel goedkoper bij Linkedin, er hoeven dus geen budgetten zijn vergroot om het absoluut aantal plaatsingen te vergroten door voor Linkedin te kiezen.
    Misschien zoeken ze bij IG nog onderzoekers, wat voor jou? 😉

    • Marc Drees
      says:

      We gaan geen gekke beledigingen rondstrooien, he? Want anders ga ik eens kijken of ik nog een blik van dat spul kan opentrekken…
       
      De connectie is natuurlijk niet vergezocht maar volstrekt plausibel. Waarbij er geen causaliteit wordt aangegeven maar wel als aannemlijk wordt veronderstelt. Tenzij er volstrekt onbekende factoren in het spel zijn waardoor Intermediair aan het leegbloeden is… Ik hou me graag vast aan Occam’s razor

  • Gijs Bos
    says:

    Typisch gevalletje van “(omgekeerde)correlatie betekent geen causaliteit”. Ik geloof bovenstaand verhaal pas als ik zie dat concrete klanten gestopt zijn met plaatsen van vacatures op Intermediair en daarna zijn gaan plaatsen op LinkedIn.

    Het zou n.l. zomaar kunnen dat LinkedIn zijn vacature product nu (pas) op orde heeft en dat daar de groei vandaan komt. Andere (zeer) plausibele reden is het opzetten van het NL kantoor door LinkedIn met het bijbehorende sales team.

    • Marc Drees
      says:

      Tenzij de recruitment budgetten op magische wijze zijn vergroot, is de causaliteit het logische gevolg van ‘follow the money’. Wat in recruitment termen betekent: volg het volume aan vacatureplaatsingen.