Bezoekersaantallen online recruitment sites

Google heeft de schattingen van de bezoekersaantallen van websites flink aangepast. Dit is slecht nieuws, want dit trekt de betrouwbaarheid van de cijfers natuurlijk flink in twijfel. Maar ja, we moeten roeien met de riemen die we hebben en de beste riemen komen van Google.

De grote jongens
Plotseling is werk.nl veruit de grootste site van Nederland en loopt nog eens flink uit op de rest. Zouden ze daar toch wat goed doen? De meta search engine Jobrapido staat op de tweede plaats (de grafiek van Jobrapido is niet compleet vanwege een aanpassing aan hun kant). Indeed groeit fors en bezet de derde plaats. Nationalevacaturebank en Monsterboard completeren het plaatje. Bekijk hier

De grote jongens

De grote jobboards
Nationale vacaturebank komt in 2012 het snelst uit de startblokken. Het is diep treurig om te zien dat Monsterboard en Nationalevacaturebank krimpen ten opzichte van 12 maanden geleden. StepStone is nog in een winterslaap (in een vorige leven was ik daar directeur) en kan de groei van Intermediair en JobTrack niet bijbenen. Bekijk hier

image

De overige jobboards
De vorige keer ben ik NUwerk vergeten, mijn excuses aan het team aldaar (was het echt niemand opgevallen?). Dankzij een uitstekende start is Careerbuilder plotseling een maatje groter dan StepStone. Als dat de komende maanden zo blijft, dan degradeert StepStone uit de kopgroep. Vkbanen doet het redelijk. Vacaturekrant lijkt de strijd opgegeven te hebben en ook van de kant van experteer is er geen nieuws. Bekijk hier

image

Gratis
Banenmatch heeft de weg naar boven gevonden. Jobselectie is deze maand te klein om in de statistieken voor te komen. Dovajobs staat niet op de kaart. Tot mijn grote verbazing komt Jobbird nog steeds niet voor in de statistieken. Dit ondanks alle (groot)spraak in de reacties onder de vorige post. Het is heel onwaarschijnlijk dat er een complot van Google USA specifiek tegen Jobbird bestaat. Dus beste mannen uit Groningen, niet flauw doen en gewoon met de monthly/daily unique visitors over de brug, of hebben jullie wat te verbergen voor jullie (potentiële) klanten? Bekijk hier

image

De meta’s
Jobrapido en Indeed schieten door het dak en laten groeicijfers van zo’n 40% zien. Daar kunnen Monsterboard en Nationalevacaturebank nog een puntje aan zuigen. Ook kunnen Trovit en njobs zo’n enorme groei niet bijbenen. Bekijk hier

image

De uitzenders
Het blijft een grote droefenis qua aantallen bezoekers in uitzenderland. Randstad en Tempo team gaan achteruit ten opzichte van 2011, want stilstand is achteruitgang. Bij Adecco, Start people en Manpower slaapt de marketing afdeling vrolijk verder (net zoals bij de kleintjes). Bekijk hier en hier

image

image

Social media
Droevig maar waar, het Nederlandse Hyves zet voor de vijfde opeenvolgende maand lagere bezoekersaantallen neer en krimpt aanzienlijk ten opzichte van 2011. Facebook groeit daarentegen als kool. LinkedIn blijft steken op hetzelfde resultaat als vorig jaar wat voor een social network ronduit zorgelijk is. Overigens, de stagnerende bezoekersaantallen bij LinkedIn zijn een Hollands fenomeen, want LinkedIn USA weet wel een flinke groei neer te zetten. Bekijk hier.

image

Ontbreken er sites? Is jouw site groot onrecht aangedaan? Overige feedback? Laat het weten in de reacties.

Gijs Bos is o.a. voormalig directeur van StepStone Nederland en blogt over zijn wereldreis op www.gijsbos.com

Laat een antwoord achter aan Vincent / Jobselectie Reactie annuleren

6 Comments
  • Gijs Bos
    says:

    Elke dag weekend hier. Ik zal eens proberen om officiële cijfers van jobboards naast elkaar te zetten en die op recruitment matters plaatsen. Een leuk klusje voor het volgende weekend.

    Elk jobboard / metacrawler / uitzender / detacheerder / etc. dat me een mailtje stuurt met het email adres van de marketing / sales afdeling en een paar simpele vragen beantwoord komt helemaal gratis in de lijst voor.
    Mail adres: gcjbos apestraat gmail punt com.

  • Vincent / Jobselectie
    says:

    Dag Gijs,

    Bedankt voor je reactie. Ik zie in mijn vorige post dat ik het woord bezoeken ben vergeten. 

    We zullen het eventuele complot van Google tegen Jobselectie nader onderzoeken. Mochten wij opvallende feiten tegenkomen dan zal ik die zeker delen.

    Goed weekend indien je daar nog aan doet 😉

  • Vincent / Jobselectie
    says:

    Hoi Gijs,

    Opvallende cijfers aangezien Jobselectie in januari +500.000 website had en in december +400.000. Voor de maand februari t/m de 15e gemeten is er zelfs een lichte stijging ten opzichte van voorgaande maanden!

    Mijn vraag is dus welke bezoekers Google trends doormeet aangezien het totaal niet overeenkomt mijn eigen traffic cijfers van Google analytics.

    Ik ben benieuwd?

    Groeten Vincent,

     

    • Gijs Bos
      says:

      De aantallen die je noemt, zijn dat bezoeken, bezoekers, pageviews,, daily, monthly?

      volgens Google komt de data als volgt tot stand:
      “Trends for Websites combines information from a variety of sources, such as aggregated Google search data, aggregated opt-in anonymous Google Analytics data, opt-in consumer panel data, and other third-party market research. The data is aggregated over millions of users, powered by computer algorithms, and doesn’t contain personally identifiable information. Additionally, Google Trends for Websites only shows results for sites that receive a significant amount of traffic, and enforces minimum thresholds for inclusion in the tool.”

      Misschien Google analytics data sharing aanzetten als je meent dat Jobselectie onrecht is aangedaan?

      Mijn ervaring bij StepStone leert me ook dat Trends voor websites nogal aan de lage kant rapporteert. Het goede nieuws is dat dit voor alle sites het geval is. Bovendien is het onwaarschijnlijk dat er een complot is van Google tegen Jobselectie.