Monster is door Iannuzzi (CEO) in de etalage gezet!

Sal Iannuzzi Medio 2010 waren er aanwijzingen dat Monster van plan was LinkedIn over te nemen. Fast forward een kleine twee jaar en dit window of opportunity is ondertussen stijf gesloten. Daarentegen kan LinkedIn (met haar huidige market cap van $ 8,5 miljard) op dit moment zonder moeite Monster (met een market cap van $ 850 miljoen) overnemen. En dat zou wel eens de mogelijkheid kunnen zijn waar Monster CEO Sal Iannuzzi op doelde toen hij vandaag tijdens een presentatie het volgende zei:

Our shareholders deserve a better return. The board and the management is also focused on pursuing all strategic alternatives to increase shareholder value.

Waarbij het goed is om te weten dat pursuing all strategic alternatives een Wall Street eufemisme is voor: we zijn te koop! Deze uitspraak van Iannuzzi heeft er vandaag overigens voor gezorgd dat het aandeel Monster ruim 15% hoger is gesloten. Met andere woorden: Monster is in play. Maar wordt het LinkedIn die de worstelende vacaturesite uit haar lijden verlost?

Ik zou het een logische keuze vinden. Een overname van Monster zou daadwerkelijk meerwaarde hebben voor LinkedIn. Hoewel daarmee BeKnown natuurlijk meteen richting Deathpool zal worden getrapt; maar daar lijkt dit LinkedIn kloontje van Monster toch al hard naar op weg.

Monster heeft, in tegenstelling tot LinkedIn, een salesorganisatie in een groot aantal landen. Waarmee LinkedIn haar vereiste tot expontentiele omzetgroei (vanwege haar krankzinnig hoge market cap) veel eenvoudiger en sneller kan realiseren dan door zelf in al die landen een salesorganisatie op te gaan zetten.

Daarnaast heeft Monster een fors aantal andere assets die voor LinkedIn in potentie interessant kunnen zijn; zoals 6Sense en Career Tools. Ik kan me nog herinneren dat LinkedIn een poging heeft gewaagd om zelf met een Career Tool kloon te komen, genaamd Career Explorer. Maar daar heb ik sindsdien nooit meer iets van vernomen…

En laten we de cv-database van Monster niet vergeten. Tenslotte heeft Monster meer cv’s dan LinkedIn ‘members’ heeft. Of al die vacatures van Monster. Waarmee LinkedIn haar droom van vacaturesite ook per direct kan realiseren. En Monster haar klanten tenminste een zinvollesocial media outlet kan voorschotelen in plaats van BeKnown…

En er zijn met enig denkwerk ongetwijfeld nog veel meer redenen te bedenken waarom beide partijen voortaan bijzonder goed samen door het leven zouden kunnen gaan. Waarbij het natuurlijk nog altijd de grote vraag is waarom de deal medio 2010 niet is doorgegaan? Een te hoge vraagprijs, of was er geen ‘klik’ tussen de superego’s van de C-level executives? Hoewel er van Monster’s C-level niet veel zal overblijven na een eventuele deal. Waardoor de kans op succes misschien wel is verbeterd.

Ik ben zeer benieuwd wat er gaat gebeuren. Monster staat hoe dan ook in de etalage en dat betekent dat er op korte termijn een koper langs moet komen. Want voor een winkeldochter geeft niemand een cent…

Geef een antwoord

9 Comments