USG People: 4e kwartaal 2011 rampzalig verlopen

Logo en logotype USG People Als laatste van de grote uitzenders is nu ook USG People met haar cijfers over het 4e kwartaal van 2011 gekomen. En het is zeker geen gevalletje van lest, best. Integendeel… Vooral de resultaten in thuisland Nederland zijn reden tot zorg; ten opzichte van het 4e kwartaal van 2011 is de omzet hier met 5,8% gekelderd. Ter vergelijking; Manpower kromp met 4%, Randstad kromp met 0,4% en Adecco kromp met 1% (in de Benelux).

Desondanks weet Rob Zandbergen (CEO USG People) in het persbericht de volgenze onzin uit te kramen:

Wij hebben in 2011 een robuuste basis gelegd voor de toekomst van USG People. Nu wij onze strategie hebben herijkt, passen wij onze organisatie daarop aan en richten wij onze focus op een excellente en efficiënte uitvoering van onze dienstverlening vanuit een internationale merkaansturing. Daardoor ontstaat een nieuwe commerciële dynamiek en synergie over landsgrenzen heen.

Je moet het maar uit je strot weten te krijgen tegen de achtergrond van een fors verlies aan martkaandeel in het belangrijkste land van USG People. Blijkbaar is de vlucht naar voren ingezet door op het buitenland te focusen. Terwijl de slagaderlijke bloeding in eigen land plaatsvindt.

De herijking van de strategie lijkt niet veel meer dan een aanloop om USG People in delen te verkopen; de aangepaste organisatie heeft tot een fors verloop in de top geleid en de excellente en efficiënte uitvoering van onze dienstverlening moet allemaal nog maar gaan blijken.

Dit is ondertussen de enige zekerheid waarop USG People, en daarmee Zandbergen, zal worden beoordeeld:

USG People omzet (kolommen) en brutomarge (rode lijn) per kwartaal, Q1 2009 – Q4 2011.

USG People omzet (kolommen) en brutomarge (rode lijn) per kwartaal, Q1 2009 – Q4 2011.

Net als bij haar concurrenten is een herstel van de bruto marge te zien; USG’s brutomarge is altijd een stuk hoger geweest. Het herstel van die brutomarge in het 4e kwartaal is natuurlijk een hoopvol teken, maar de dalende omzet is dat niet. Het effect van het snijden in de kosten is de enige reden dat die brutomarge zich weer omhoog beweegt. En er is bijzonder fors gesneden:

Het aantal FTE in Nederland werd gedurende het jaar teruggebracht met 495 FTE, 12% van het totale personeelsbestand van eind 2010 in Nederland. USG People heeft haar Nederlandse organisatie in 2011 geoptimaliseerd met als doel de winstgevendheid structureel te verbeteren, wat in het laatste kwartaal al tot uitdrukking komt in een stijging van de EBITA marge, ondanks een daling in de omzet.

Jawel, het eufemisme voor ontslaan is optimaliseren in USG People speak. Goed om te weten. Mogelijk dat excellente en efficiënte uitvoering ook iets dergelijks betekent? Want in de afgelopen jaren is het vooral een enorm rommeltje geweest daar in Almere. Met een belangenverstrengelingsschandaaltje, een reeks bestuurswisselingen, een uittocht van managers en een niet al te best verlopen reorganisatie van twee grote uitzendmerken.

Ondertussen laten de concurrenten van USG People fors groeiende omzetten in 2011 zien. USG People laat het tegenovergestelde zien. Maar laten we allemaal rustig gaan slapen, want 2012 wordt het jaar van de excellente en efficiënte uitvoering …

Geef een antwoord

1 Comment