BranchOut gaat samenwerking aan met Totaljobs en StepStone

Logotype BranchOut Begin oktober 2011 annonceerde CareerBuilder haar samenwerking met BranchOut. In februari van dit jaar liet Totaljobs weten eenzelfde samenwerking met BranchOut aan te zijn gegaan. En volgens TechCrunch is er ook nog een samenwerking met StepStone:

It’s recently signed partnerships with European job board giants totaljobs and StepStone.

Die laatste is overigens nog niet door StepStone geannonceerd, maar dat zal vast niet al te lang meer duren.

Hoewel ik de samenwerking vanuit de kant van de vacaturesites in het  geheel niet begrijp is het voor BranchOut natuurlijk een godsgeschenk. Wat BranchOut’s CEO Rick Marini het volgende laat kraaien:

It took LinkedIn four years before enough people were there. In network effect businesses, it’s not interesting to anyone at first. Slow, slow, slow. Then it picks up steam, and then everyone body piles on.

Totaljobs
Wat is overigens de rationale voor Totaljobs om een samenwerking met BranchOut aan te gaan? Nou, dit:

Here at totaljobs.com, we’re always striving to make it as easy possible for you to land the perfect job. That’s why we’ve teamed up with BranchOut, the biggest professional network on Facebook. So from now on, whenever you view a job ad on totaljobs.com, you’ll be able to see people you’re connected to who work at that particular company, allowing you to use the full power of Facebook to power your job search.

Tja, op basis van deze argumentatie was het aanzienlijk logischer geweest als Totaljobs een samenwerking met LinkedIn was aangegaan. Want een aantal van 10 miljoen geregistreerde BranchOut gebruikers valt natuurlijk in het niet bij de aantallen profielen van LinkedIn. Sterker nog, om dat te doen is niet eens een samenwerking met LinkedIn nodig…

Maar volgens Totaljob zijn er plenty more redenen voor de samenwerking met BranchOut:

But there’s plenty more to BranchOut than finding jobs through. Signing up to the service allows you to create a completely professional profile on Facebook, linked to your main account. These days, some 76% of employers check candidates’ Facebook profiles during the recruitment process, so it makes perfect sense to have a profile to show them that’s far away from your latest party pics.

Maar dit heeft toch helemaal geen voordeel voor Totaljobs maar alleen een voordeel voor BranchOut? Wat een bizarre argumentatie. Totaljobs lijkt, net als CareerBuilder dit eerder deed, slechts wanhopig op zoek om op de social media bandwagon te springen. En daarmee een antwoord te bieden op de ‘dreiging’ die BeKnown gevoelsmatig lijkt te vormen.

Totaljobs bezoekers worden geadviseerd om een profiel bij BranchOut aan te maken. Aangezien BranchOut afgesloten is van de LinkedIn API betekent het voor de bezoeker een handmatige exercitie om dat profiel aan te maken. Dat zal de rijkdom van die profielen zeker ten goede komen…

Hoe BranchOut groeit
In de blog posting op TechCrunch kwam ik ook nog deze nugget tegen:

BranchOut’s founder and CEO Rick Marini tells me the average user who enters the flow invites the Facebook-set maximum of 50 friends, and some go back to invite additional batches. Now the site is signing up 3 users per second, and was the 4th fastest growing app on Facebook this week ahead of Spotify and Pinterest. Facebook has free virality by the bucketload. You just have to know how to optimize it.

In een reactie op deze posting wordt door de betreffende commentator haarfijn uitgelegd hoe dat “gratis virale karakter” door BranchOut wordt “geoptimaliseerd”:

[…] I have no questions but am delighted to support my statement for those unfamiliar with BranchOut and its sign up process. When you sign up with BranchOut, your product asks the user to "include your Facebook contacts". It then mimics the dialogs and the wording that LinkedIn uses to add people to your network saying, as a default bulk message to all your contacts, "XYZ would like to add you as a professional connection on BranchOut".

Where the product acts disingenuously – and at worst, in bad faith – is where it does not explicitly state that the "inclusion" sends invites to the app to people who are not already members. I’ve just been through the flow with three different accounts and, in all occasions, people who don’t have an account in BranchOut were included in the mass invite by default. Furthermore, a permission that enables the add to send further invites without the user’s permission is ticked by default.

Dus elke bezoeker die via Careerbuilder, Totaljobs (en straks StepStone) naar BranchOut wordt geleid en zich aanmeldt zorgt voor een e-mail blast van minimaal 50 BranchOut uitnodigingen aan zijn/haar Facebook connecties (er vanuit gaande dat een bezoeker minimaal 50 Facebook connecties heeft). Tja, zo kom je misschien op een groot aantal registraties; de vraag is natuurlijkj wat de waarde van die registraties is. Maar het lijkt er op dat BranchOut zich daar minder voor interesseert. Wat automatisch de vraag oproept of BranchOut een built to flip bedrijf is.

In dat geval lijkt het moment om te flippen binnenkort aan te breken. Want dit zijn de groeicijfers van BranchOut over de afgelopen maand (volgens AppData):

Monthly Average Users (MAU) BranchOut. Bron: AppData

Monthly Average Users (MAU) BranchOut. Bron: AppData

Waarmee ook maar weer eens wordt aangetoond hoe effectief colportage is. Maar dit leidt zelden tot langere termijn voordelen voor de colporteur. Dus is de achteriggende vraag:  wie zou BranchOut willen kopen? Of… of… zou BranchOut misschien wel een IPO overwegen? Met de recente beursgang van Yelp in het achterhoofd zou me dat niets verbazen…

Geef een reactie

4 Comments