Astorium: mobiele site zonder Apply with LinkedIn?

Astorium RecruitmentEen tweet van Ricardo Risamasu zette mij op het spoor van een vandaag gelanceerde mobiele versie van de website van werving- en selectiebureau Astorium. En inderdaad, het gaat om een mobiele versie van de site, niet om een app. Voor zover ik heb kunnen nagaan heeft Astorium in het geheel geen app, waarmee het bedrijf in ieder geval aangeeft de juiste keuze te hebben gemaakt.

Maar is die juiste keuze ook gevolgd door een goede mobiele website? Dat is een uitstekende vraag en eentje die ik natuurlijk per direct heb proberen te beantwoorden. Met mijn trouwe iPod Touch in de hand ben ik bij de mobiele website van Astorium langs gegaan.

Homepage
Het begint in ieder geval goed. Want als ik de url van de reguliere website heb ingevoerd, kom ik per direct op de mobiele versie van de site terecht. Prima:

Astorium | Homepage 

Een zeer korte en duidelijke introductie, gevolgd door een drietal knoppen(waarvan ik overigens de knop Astorium IT niet begrijp. Blijkbaar is Astorium intern opgedeeld in HRM, Legal en Finance aan de ene kant en IT aan de andere kant. Maar wat heb ik daar als bezoeker mee te maken?) en een navigatiebalk.

Vanzelfsprekend klik ik direct op Actuele vacatures, om vervolgens het volgende scherm te zien:

Astorium | Vakgebieden 

De vacatures zijn opgesplitst in vakgebieden, met blijkbaar nog enig los grut (Overige vacatures). Verder is er een knop om meteen te bellen maar dat gaat mij niet lukken met een iPod.

Dus klik ik op de knop IT:

Astorium | Zoekresultaat, 1

Oke, een lijst met vacatures met functienaam en locatie/regio vermelding. Beperkt in de hoeveelheid relevante informatie, maar in ieder geval wel overzichtelijk. Ik miste in eerste instantie wel een inzicht in de hoeveelheid beschikbare vacatures en een eventuele navigatie- en verfijningsmogelijkheid, maar gezien het beperkte aantal vacatures dat Astorium beschikbaar heeft, is dit geen belemmering.

Onderaan het zoekresultaat is dit nog te vinden:

Astorium | Zoekresultaat, 2

Kijk eens aan, een open inschrijving. Waarbij ik er gemakshalve vanuit ga dat voor een open sollicitatie hetzelfde principe wordt gebruikt als bij het solliciteren op een specifieke functie, waarover later meer.

De mogelijkheid om een job alert aan te maken vraagt om veel teveel velden (voor-, achternaam, e-mail adres, telefoonnummer en vakgebied). Alleen een e-mail adres is voldoende, hier is Astorium te hijgerig op zoek naar teveel informatie.

Ik klik op de vacature Senior Projectmanager IT en zie dan het volgende:

Astorium | Vacaturedetails, 1

Hmm… dat is jammer, geen bladerfunctie op het niveau van de vacatures. Ik moet dus steeds terug naar het vacature-overzicht om daar de volgende vacature aan te klikken. Onhandig; zeker met een smartphone. Maar wat ik echt mis zijn de kerngegevens van de functie. Zodat ik zonder te swipen al meteen kan vaststellen of de vacature voor mij relevant is (salarisniveau, opleidingsniveau, werkervaring, uur/week, type arbeidscontract).

Als laatste mis ik natuurlijk ook een primaire call-to-action, die helemaal onderaan de vacaturetekst kan worden gevonden:

Astorium | Vacaturedetails, 2

Een kwestie van zoet en zuur. Zoet is de knop met de mogelijkheid om meteen de betreffende recruiter te bellen; zuur is de Solliciteer direct met LinkedIn knop. Wat niet de Apply with LinkedIn functie betreft , maar een link naar de LinkedIn API. Terwijl de Apply with LinkedIn functie natuurlijk bijzonder geschikt is voor mobiele doeleinden. Heel bijzonder. Overigens ben ik van mening dat met de oplossing die Astorium heeft gekozen de privacy van de sollicitant beter wordt gewaardborgd, maar dat gaat ten koste van de user experience.

Het wordt nog aparter als ik op de Solliciteer direct met LinkedIn knop druk:

Astorium | Uitleg LinkedIn

Het feit dat ik op die knop heb gedrukt betekent dat ik al bereid ben via deze weg te solliciteren. Deze uitleg is een vorm van mosterd na de maaltijd en had als een vraagteken naast de knop geactiveerd moeten kunnen worden door gebruikers die zich afvragen wat er gaat gebeuren.

Nu is de verwarring alleen maar groter, want je moet dus een tweede keer op de Solliciteer direct met LinkedIn knop drukken. En dan volgt de bekende LinkedIn API interactie, waarna ik weer terugkom binnen de Astorium applicatie waar ik nog een aantal velden moet invullen:

 

Astorium | Invulformulier

Naast een e-mail adres moet ik ook een telefoonnummer invullen en laat ik voor het fatsoen maar even een reactie achter met als inhoud: Dit is een test geen sollicitatie. Het is wat summier, maar de boodschap zal wel worden begrepen. En typen op een iPod met mijn vingers is echt geen lolletje…

Na verzending van mijn gegevens krijg ik dit te zien:

Astorium | Online bedanktpagina 

Erg jammer natuurlijk dat er geen persoonlijk bedankje af kanterwijl Astorium wel mijn voor- en achternaam uit mijn LinkedIn profiel heeft gepeuterd. Dat had toch wat sympathieker gekund. Daarnaast is er weer eens de obligate en nietszeggende zinsnede: zo spoedig mogelijk … Intermediairs kunnen het maar niet afleveren…

Het bovenstaande onpersoonlijke bedankje maakt Astorium op de verkeerde wijze goed in dematige automatische e-mail response op mijn mobiele online sollicitatie:

Astorium | Automatische e-mail response

Zeer goed zijn het onderwerp van de e-mail en het feit dat de afzender een echte persoon is die ook nog eens in de afsluiting van de e-mail wordt vermeld. En dezelfde persoon is die bij de vacaturetekst stond vermeld en die ik daar meteen kon bellen. Slecht zijn de aanhef en de herhaling van de zo spoedig mogelijk zinsnede.

Conclusie
Een degelijke mobiele site van een werving- en selectiebureau. Geen onzinnige disfunctionele app maar een werkende mobiele website die direct wordt getoond als ik via een smartphone naar de algemene site van het bedrijf surf. Hoewel er de nodige verbeteringen kunnen worden gerealiseerd is de site uitstekend te gebruiken, met uitzondering van de bijzonder merkwaardige wijze waarop een koppeling met LinkedIn is gemaakt. Allereerst is er de verkeerde implementatie van de uitleg en dan is er ook nog de levensgrote vraag waarom is gekozen voor de LinkedIn API in plaats van de Apply with LinkedIn functie. Beiden zijn bepaald niet in het belang van de user experience.

Geef een reactie

7 Comments
  • Bert Kok
    says:

    @ Michel: Je geeft via de API oplossing geen toegang tot je account/contacten. Alleen je CV gegevens. Staat er ook duidelijk bij. Probeer maar eens een testsollicitatie te doen, dan proef je het zelf 😉

    • Michel Rijnders
      says:

      @ Bert: dat geef jewel. LinkedIn vraagt je of jetoegang tot je gegevens wil verlenen. Daar zit geen selectie in voor de gegevens waartoe ik toegang geef en daar valt ook andere info onder, zoals contacten. Dat jullie niet meer gegevens uit mijn profiel halen is iets dat jullie aangeven; de toegang is er echter wel en daar moet ik dan maar blind op vertrouwen. Het is hetzelfde als toegang geven tot je huis met het vertrouwen dat diegene alleen maar zal pakken wat hij zegt te zullen pakken.

      • Ricardo
        says:

        @Michel: Op zich heb je natuurlijk gelijk, dat we alleen dat doen wat we beloven. Én dat er technisch gezien meer kan.

        Dit moet je vergelijken met bijvoorbeeld de aanmelding op een webdienst waarbij je je e-mailadres moet opgeven. Daar wordt vaak beloofd dat het e-mailadres alléén wordt gebruikt voor communicatie met die webdienst en niet verkocht wordt aan adverteerders. Ook dát is een belofte waarop je moet (kunnen) vertrouwen.

        • Michel Rijnders
          says:

          @Ricardo: die vergelijking gaat niet helemaal op. Bij mail geef ik immers nog steeds alleen maar toegang tot mijn mailadres. 

          Niet dat dit nu de oplossing verkeerd maakt, maar met de LinkedIn Apply button geef je minder toegang tot minder gegevens en daarmee vind ik hem vanuit dat oogpunt de privacy beter waarborgen dan de API oplossing. Ik vraag mij dus nog steeds af waarom Marc dit andersom ziet.

  • Michel Rijnders
    says:

    “Overigens ben ik van mening dat met de oplossing die Astorium heeft gekozen de privacy van de sollicitant beter wordt gewaardborgd,”

    Waarom dat? Volgens mij is precies het omgekeerde waar. Met API oplossing geef ik toegang tot meer dan nodig is voor een sollicitatie. Met de apply with LinkedIn oplossing verstuur ik alleen gegevens (en geef ik op geen enkele manier toegang tot mijn account/contacten)?

  • Ricardo
    says:

    Dank voor je review en tips. En om antwoord te geven op je levensgrote vraag:

    We hebben om 2 redenen bewust gekozen voor het NIET gebruiken van de huidige Apply with Linkedin knop:
    1. Deze functie is nog niet geschikt gemaakt voor Mobile. De gebruiker wordt omgeleid naar de normale Linkedin site en dat vinden wij niet gebruiksvriendelijk. (je moet weer onhandig pinchen en verkleinen om alles te kunnen zien)
    2. We halen nu ook de beschikbare contactgegevens van sollicitant op. 

    Dat we nu de sollicitant ook de gelegenheid geven om een extra korte toelichting te geven is dan nog extra voordeel.
     

    • Marc Drees
      says:

      Dat meen je niet…? De Apply with LinkedIn functie is specifiek voor mobiele toepassingen bedacht; los van het verzamelen van shitloads aan sollicitatie-informatie waarmee LinkedIn over een paar jaar goud kan verdienen.
      Als LinkedIn die functie dan niet voor smartphones geoptimaliseerd heeft, is dat wel bijzonder dom. Toch maar eens gaan navragen…