ABN AMRO sectorrapport: Social media & arbeidsbemiddeling

Social media & arbeidsbemiddeling Vandaag presenteert Han Mesters (ABN AMRO sectorbanker Zakelijke dienstverlening) zijn jaarlijkse sectorrapport getiteld Social media & arbeidsbemiddeling. Tegenwoordig moet de term social media natuurlijk overal als eerste (of als enige) genoemd worden, anders krijg je geen aandacht. Tenslotte kan de gemiddele mens nog maar in maximaal 140 tekens denken… Maar er is meer dan een catchy titel.

Het rapport beschrijft de impact van een aantal belangrijke drivers van verandering (organisatie van werk, economie, demografie en technologie (jawel, inclusief social media)) op de werving- en selectiesector en het werving- en selectieproces. Bij de beschrijving van de impact van de verschillende drivers van verandering is een vereenvoudigd model van het werving- en selectieproces als uitgangspunt genomen.

En dat model ziet er zo uit:

Vereenvoudigd model van het werving- en selectieproces

Vereenvoudigd model van het werving- en selectieproces. Bron: ABN AMRO

Voor iedere stap in dit model, met uitzondering van het opstellen van een profiel, is gekeken hoe de drivers van verandering hierop ingrijpen. Vooral ten aanzien van de technologische ontwikkelingen is hier uitgebreid bij stilgestaan. En daar komt ook de toenemende rol van social media natuurlijk duidelijk naar voren. Want dat social media een steeds belangrijker rol spelen binnen online recruitment wordt wel zeer duidelijk:

Technologie toepassingen binnen het werving- en selectieproces. Bron: ABN AMRO

Technologie toepassingen binnen het werving- en selectieproces. Bron: ABN AMRO

Alles binnen de ‘cloud’ heeft een sociale component in zich, en in de laatste jaren heeft zich vooral hier een angstaanjagende groei getoond. Hoewel er zeker sprake is van een hype en een bubble is er, net als met het Internet in 2001, nadrukkelijk een onderstroom van waarde aanwezig die niet zal verdwijnen na het overwaaien van de hype. Voor de goede orde, in bovenstaande afbeelding wordt slechts een subset van het totaal aan beschikbare toepassingen getoond. Tenslotte is het aanbod eenvoudigweg veel te groot om alle aanbieders te tonen. 

Maar niet alleen technologie laat zich gelden als een driver van verandering. De belabberde economische situatie heeft een forse impact op de sector; de vooruitzichten zijn wat dat betreft nog altijd bijzonder onzeker en in het algemeen ongunstig. Helaas zal het fantoom dat de War for Talent heet de sector evenmin komen redden. Afgezien van een structurele krapte binnen bepaalde beroepsgroepen is er zeker in het komende decennium geen kwantitatief tekort binnen de Nederlandse beroepsbevolking te verwachten. En dan is er nog de verandering van de organisatie van werk, in niet onbelangrijke mate gedreven door jongere generaties die een fors andere kijk op werk hebben.

Dit alles voorspelt weinig goeds voor de huidige werving- en selectiesector, of liever gezegd voor alle intermediairs. Tenminste, als van het huidige dienstverlenings- en business model wordt uitgegaan. Als evolutiebioloog is het adagium adapt or become extinct meer dan toepasselijk. Maar jezelf opnieuw uitvinden in een economisch slechte tijd is voor een sterk cyclische sector een wel bijzonder grote uitdaging. Het ligt dan ook voor de hand om in de komende jaren een forse koude en warme sanering te verwachten.

Is het uitsluitend gloom and doom wat de klok slaat? Natuurlijk niet. Want ook in moeilijke tijden liggen er volop kansen. Het is ‘slechts’ een paradigma shift om die kansen te zien en te grijpen. Wat meteen een advies is aan alle intermediairs die gevangen zitten in hun vaste transactionele cyclus van boom &bust. In een steeds meer connected wereld wordt de relatie met de kandidaat een dominante factor in toekomstig succes.

Durf je het aan om het rapport te lezen? Dan is het hier te downloaden.

Full disclosure:
Vanuit RecruitmentLab heb ik een substantiele bijdrage geleverd aan dit sectorrapport

Geef een reactie

11 Comments
  • Rob van Elburg
    says:

    Tsja Han. Economie les I. Als de vraag hoog is, en het aanbod laag, dan stijgt de prijs. In Nederland…. een laag aanbod dus! Waarom is anders die prijs zo hoog?

    Een onderneming als de ABN/AMRO kiest dan voor lage kosten en komt uit bij een land met een goed aanbod. In dit geval India.

    De kwaliteit neem ik dan nog niet eens mee. Dus India’s IT nodig? Zo gezond is de ABNAMRO nog niet. Lage kosten dus wenselijk. Niet voor niets dat de Gemeente Amsterdam een business trip naar India heeft ondernomen.

    Los van dat. Misschien moet je je als Limburger wat meer focussen op Andre Rieu en het Johan Strauss Orchester. 48 leden. 9 nationaliteiten. Mooie muziek dat ze maken! Die heeft het niet over “losse hoofdjes”……. 

    • han mesters
      says:

      @Rob

      Ja ik wilde dat het zo eenvoudig was.   Detacheren van finance professionals is een commodity geworden: zijn er veel van en de prijs is laag. Tegelijkertijd blijft er schaarste bestaan in heel gespecialiseerde profielen (Basel III, data mining etc).
      Wats ICT betreft is het zo dat we een klein fortuin hebben uitgegeven bij het onwikkelen van de populaire mobiele betalingsverkeer apps. Ik denk dat we een aantal van die specialisten wat duurder hebben moeten inkopen. Net als de meeste grote bedrijven realiseren wij ons dat we in dit soort moeilijke tijden enorm veel geld kunnen besparen door wat scherper in te kopen. Het gevaar is dat dat ten koste gaat van de kwaliteit. ‘Koopt Nederlandsche waar dan helpen wij elkaar’ komt dan weer wat dichterbij.

      Ik heb een tijdje in India gewoond (’89-’90) en heb van noord naar zuid en oost naar west het land doorkruist (ook soms voor 1$ per dag). Die ervaringen hebben tot het kern van mijn betoog geleid: 1. We moeten ophouden zo op te kijken naar de emerging economies want die zijn emerging indeed (maar dan meer sociaal dan economisch en dus verre van stabiel). Als ongeveer 300 mn mensen in een land straffeloos aangereden kunnen worden omdat ze minder waard zijn vanwege hun ‘kaste’, ben ik er gauw klaar mee. Vooral als je dat zelf gezien hebt.  
      2. De teloorgang van instituten (ook de gemeente Amsterdam die geleid wordt door de Partij van de Academici) leidt tot de opkomst van communities, al dan niet ondersteund door social media. Ik denk dat emerging economies nog ‘gevangen’ zitten in institutioneel denken. Bovendien hebben alle BRIC landen last van cultuurkenmerken die gekenmerkt kunnen worden door hoge machtsafstand en masculien (Hofstede).  Niet handig in de 21e eeuw. Weet je meteen mijn volgende rapport: Swarming: hoe kleine groepen grote institutionele eenheden kunnen verslaan in een tak van sport waar de stakes het hoogst zijn: warfare. Mooie metafoor voor de zakenwereld als je ’t mij vraagt.
      (…) Current military applications of swarming combine the use of swarms: large numbers of relatively small agents or weapons, with synchronized actions, such that the swarm reacts faster than its opponent and defeats it. This section deals with general principles, but also high-intensity combat.
      Swarming does not require good military intelligence alone, but intelligent soldiers who can manage multiple information streams and keep situational awareness.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Swarming_(military)

  • han mesters
    says:

    Allen
    Dank voor de reacties. Het US banencijfer dat gisteren uitkwam geeft aan dat zowel de bestaande banen aan erosie onderheving zijn (Marc) en omgezet worden in tijdelijke banen en dat het met de nieuwe banen ook niet zo lekker gaat nu de Amerikaanse overheid heeft besloten wat voorzichtige met het ‘infuus’ van digital money om te gaan (it is not worth the paper it is not printed on)
    Nog even antwoord naar Hugo jan: ik denk dat er uiteindelijk wel een soort van War for Talent gaat uitbreken als de economie sterk herstelt. Probleem is dat dat nog even duurt. Tegelijkertijd blijft Pacman de automatiseerder grote happen nemen uit banen die met processen kunnen worden omschreven en dus geautomatiseerd kunken worden.
    Mijn uitspraak over de Indiase ICT experts viel niet lekker bij iedereen. Ik heb niks tegen die mannekes met die losse hoofdjes in onze kantine. Natuurlijk zie ik ze wel. Punt is dat Tata ze goedkoper kan leveren en dat ons eigen ICT talent (gegeven de tarieven waarmee onze inkoop ICT professionals inkoopt) liever ergens anders een project zoekt.
    Ik heb het principaal-agent probleem van recruitment uiteindelijk niet meegenomen in het rapport. Het is ons bankiers maar al te bekend. Transactie en geldelijke beloning voorvloeiende uit de transactie gaan dan voor klantbelang (kandidaat). Iedereen die daar twijfels over heeft moet maar een een paar maanden gaan werken bij een Angelsaksisch recruitment bureau. Ik denk dat meteen een paar namen te binnen schieten…

  • Wesley Hendriks
    says:

    Dank je wel voor het delen! 

    Ben het met je eens dat er een spannende tijd aan zit te komen voor de HR dienstverleners. Denk dat het besef bij de meeste dienstverleners er wel inzit. Denk persoonlijk dat we met zijn allen nog te veel aan het “worstelen” zijn met de mogelijkheden…EN misschien nog te veel denken vanuit de vacature / klant in plaats van de doelgroep / sollicitant.    

    Kees Stroomer (mijn algemeen directeur) citeert Albert Einstein op onze website: “De definitie van krankzinnigheid is precies hetzelfde blijven doen en verwachten dat het beter gaat…” 

    Ik ben benieuwd wie de eerste grote stappen gaat maken. En natuurlijk naar het rapport…hier ga ik even voor zitten!

  • de internet-utopie
    says:

    Naar mijn mening is het een utopie om te denken dat elke burger ter wereld soort van ‘eigenaar’ is van het internet. Het rapport schetst een verandering van samenlevingen door het gebruik van deze technologie.

    Hierbij wordt er van uit gegaan dat Internet en dus Social media als algemeen goed zal worden ingezet om te komen tot een soort van ‘Social Cooperative Entetrprise’ model.

    Ik raad iedereen aan om de kritische blik van Evgeny Morozov, schrijver van ‘The Net Delusion’ niet onderbelicht te laten. 

    http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2011-2012/evgenymorozov.html 

  • Hugo-Jan Ruts
    says:

    Mark, ik heb het lezen van je/jullie rapport toch maar niet gisterenavond in bed gedaan, zoals je suggereerde, maar vanochtend met een kop koffie. Complimenten daarvoor. Het is een doorwrocht stuk geworden. Jammer dat je gisteren niet zelf op het podium stond, de knuppel hard m.i. nog wel wat steviger in het hoenderhok gegooid kunnen worden in een nog veelal traditioneel denkende sector. In hoeverre ‘social media’ nu de werkelijke ‘driver’ van de verandering in de sector is, dat waag is een tweede. 

    Opvallendste uitspraak gisteren in verhaal van Han Mesters vond ik toch wel de conclusie dat er geen War of Talent is noch komt. Dat verkondig je hier natuurlijk ook al met enige regelmaat. Ik ben geen arbeidseconoom, dus zal ook niet ingaan op de al dan niet juistheid van de scenario’s die jullie schetsen, waarin staat dat de daling van de arbeidsparticipatie wel losloopt (jammer dat de grafiek daarover verkeerd staat afgedrukt).

    Punt is, in relatie tot de sector ‘arbeidsbemiddeling’, dat die sector het deels moet hebben van de fricties in vraag/aanbod arbeid. Macro gezien vallen de tekorten misschien wel mee, op specifieke functies en branches is de frictie groot.

    Over dat ook de ABN al hard Indiase IT-ers nodig heeft (die er volgens Han niet zijn in Amsterdam….) is hier al wat gezegd door Rob.  

    Aantal andere voorbeeld:

    – Er zijn momenteel heel veel directeur met bancaire achtergrond over…,  er is momenteel ook een heel groot te kort aan directeuren primair onderwijs. Dus: netto geen tekort aan directeuren, maar ja…. 
    – Defensie moet mensen ontslaan (met name staf/management/ondersteunende functies), maar heeft ook 3000 vacatures. Netto geen tekort, maar ja…. 
    – Zorg heeft 450.000 nieuwe mensen nodig komende jaren; de arbeidsparticipatie onder ouderen groeit, aantal jongeren op mbo/mbo opleidingen is groter dan ooit. Opgeteld geen probleem, maar ja… beiden groepen niet hebben niet profiel dat zorg nodig heeft. 

    Op marco niveau kan je best wel eens gelijk hebben dat de te korten op de arbeidsmarkt meevallen, internationalisering kan ook veel gaten tamelijk eenvoudig invulllen (als de deuren open blijven staan), er zijn en komend op meso/mirco niveau nog veel fricties, en dus nog zat te kansen voor de ‘arbeidsbemiddelaars’ die wat meer doen dan sec een CV door schuiven. 

  • Roel Kiers
    says:

    Prachtig artikel Marc. Treffend verwoord. 

    Zolang er nog genoeg wordt verdiend met de ‘we hebben het altijd zo gedaan’ methodieken, wordt niet of amper gekeken naar alternatieve businessmodellen. Zoals iemand me dat laatst treffend zei “De meesten kijken nog steeds niet verder dan de overkant van de keukentafel”. 

    Wat jammer is, want de veranderingen gaan gewoon door, maak tijd vrij om je te bezinnen, het is een prachtig jaar om je bedrijfsvoering aan te gaan passen. 

  • Simon
    says:

    Het rapport is een mooi stuk documentatie en een must voor iedereen in de business. Valt me wel op dat je het mooi weet te verkopen Marc, je lijkt wel een Marketeer!