Een polemiek via persberichten? Monsterboard vs. Jobbird

Q & A Al vele jaren publiceert Monster(board) maandelijks de Monster Employment Index (MEI). Een marketing exercitie vermomd als een graadmeter van de online vacaturemarkt. Alleen is sinds de komst van Jobfeed duidelijk geworden dat die MEI zo lek als een mandje is. En naar alle waarschijnlijkheid meer een graadmeter van de uitzendsector dan iets anders. Wat per direct zou verklaren waarom de MEI de laatste tijd zo sterk daalt in Nederland.

Maar Jobbird vond het opportuun om naar aanleiding van de laatste publicatie van de MEI eens fel van leer te trekken. Eveneens via een persbericht en evenzeer uitsluitend bedoeld om zoveel mogelijk de eigen haan koning te laten kraaien:

De daling in online vacatures waar Monsterboard op dinsdag 10 april over bericht, geeft niet de praktijk weer. Volgens Monsterboard ligt het aantal online vacatures 24% lager dan in 2004. "Bij Monsterboard kunnen er wel minder vacatures online staan, maar dat zegt niets over de algemene tendens in online vacatures, die een stijgende lijn laat zien." Dat zegt Jan-Peter Cruiming, oprichter van Jobbird.com, de grootste vacaturebank van Nederland.

Cruiming is duidelijk niet op de hoogte van het feit dat de MEI (volgens Monster) niet slechts bestaat uit het vacature-aanbod op Monsterboard:

The Monster Employment Index Europe is a monthly gauge of online job posting activity based on a real-time review of millions of employer job opportunities culled from a large representative selection of career web sites and online job listings across Europe. The Index does not reflect the trend of any one advertiser or source, but is an aggregate measure of the change in job listings across the industry.

Waarbij het nog altijd de vraag is welke sites er nou eigenlijk in die large representative selection of career web sites and online job listings across Europe zitten. Maar dat is een heel andere vraag en eentje die nog steeds niet is beantwoord door Monster(board).

En verder ‘vergeet’ Cruiming erbij te vermelden dat weliswaar het volume aan vacatureplaatsingen (sinds de komst van de freemium vacaturesites) heel sterk is gegroeid maar dat het volume aan unieke vacatures nog altijd onder het niveau van 2008 ligt. En daarmee is onderstaande uitspraak van Cruiming net zo tendentieus als waar hij Monsterboard van beticht:

Jan-Peter Cruiming, die eerder de Nationale Vacaturebank oprichtte, vindt de conclusie van Monsterboard onvolledig en tendentieus: "Dat het marktaandeel van één aanbieder afneemt, betekent niet dat de arbeidsmarkt instort. Zeker het aanbod van kwalitatieve vacatures is nog steeds hoog. Tegenover de neergang van Monsterboard staat bijvoorbeeld een razendsnelle groei van het vacatureaanbod bij Jobbird.com (stijging van 54% in de afgelopen drie maanden) en andere aanbieders."

Nou weet ik nooit wat er met kwalitatieve vacatures wordt bedoeld, maar Jobbird en andere freemium vacaturesites groeien natuurlijk vooral bij de gratie van intermediairs die op dit moment massaal het freemium model uitproberen. En ofwel terugkeren naar de pay-to-post vacaturesites (met de eis van een lagere prijs per plaatsing) danwel (bij voldoende conversie) het gebruik van de freemium vacaturesites continueren. En naar alle waarschijnlijkheid een combinatie van beide mogelijkheden.

De ‘werkelijkheid’ ligt daarom, zoals te doen gebruikelijk, in het midden. Er is geen sprake van een scherpe daling van het online vacaturevolume, zoals Monsterboard beweerd. Maar er is evenmin een sterke groei van het vacaturevolume, zoals door Jobbird wordt gesteld. Er lijkt juist een plateau te zijn bereikt:

Vacatures per maand en 12-maands gemiddelde, 2008 – heden. Bron: Jobfeed

Unieke vacatures per maand en 12-maands gemiddelde, 2008 – heden. Bron: Jobfeed

Voila, er is in de afgelopen maanden weliswaar een sterke groei van het online aanbod  van unieke vacatures te zien, maar de trendlijn laat zien dat er juist een plateau in het aanbod is bereikt. En die trendlijn voorkomt dat we een beetje tegen seizoenseffecten zitten aan te gluren. Waarmee de trendlijn dus de enige redelijk betrouwbare graadmeter is. En die zegt: stabilisatie van het aanbod aan unieke vacatures. Dat het aantal vacatureplaatsingen stijgt is slechts een afgeleide van het sterk gegroeide aanbod van freemium vacaturesites. En dat is niet meer dan een voetnoot in deze discussie waard.

Overigens, als interessante terzijde; als de Nederlandse MEI inderdaad vooral een graadmeter van de gezondheid van de uitzendsector is dan kunnen we ons gaan opmaken voor een slecht cijfer van de ABU aanstaande dinsdag. Stay tuned!

Geef een reactie

3 Comments