Wat een enge grafiek! Nee, echt niet kijken!!

Wie wil er een heel enge grafiek zien? Oke, maar weet dat je er zelf om hebt gevraagd! Onderstaande grafiek toont de trend (12-maands gemiddelde) in de procentuele verandering van het aantal verkochte nieuwe auto’s in de PIIGS landen (Portugal, Ierland, Italie, Griekenland en Spanje). Waarbij het gemiddelde voor heel 2008 op 0% is gezet:

Procentuele verandering (12-maandsgemiddelde) autoverkopen in PIGGS landen, 2008 - heden. Bron: ACEA

Procentuele verandering (12-maandsgemiddelde) autoverkopen in PIGGS landen, 2008 – heden. Bron: ACEA

Als we er vanuit mogen gaan dat het aantal nieuw verkochte auto’s een proxy is voor de gezondheid van een economie dan gaat het in alle PIIGS landen dus nog altijd bergafwaarts. Zelfs in het relatief meest gezonde land (vanuit het perspectief van het aantal autoverkopen) is het aantal autoverkopen sinds 2008 met meer dan 20% gedaald. Meer dan 20% daling in slechts iets meer dan 3 jaar! Dat is ongelofelijk veel. En dat is dan nog het meest gezonde land. Waarbij ik me onwillekeurig afvraag hoe het met bedrijven als Fiat en Alfa Romeo gaat… En hoe het met de (voormalige) medewerkers van deze bedrijven gaat…

Portugal lijkt in een vrije val terecht te zijn gekomen en lijkt onderweg om zich bij Griekenland te voegen. Griekenland is een zombie; de verkoop van nieuwe auto’s in dit land is bijna tot stilstand gekomen; gemiddeld worden er op dit moment nog maar 7.500 nieuwe auto’s per maand verkocht, over heel 2008 was dit nog gemiddeld 22.000 per maand. Spanje leek zich de afgelopen maanden te hebben gestabiliseerd op –30%, maar is ondertussen weer verder aan het krimpen. En Ierland en Italie duiken ook weer steeds sneller naar beneden. Het is collectieve droefenis bij de PIIGS landen, en het einde lijkt nog lang niet in zicht.

Zoals mensen geen huizen kopen in onzekere tijden, kopen mensen blijkbaar ook geen nieuwe auto in economisch onzekere tijden. En zoals deze grafiek laat zien worden de tijden, althans in de PIIGS landen, steeds onzekerder. En als de tijden in PIIGS landen onzekerder worden dan weten we dat er meer steun gegeven moet gaan worden. Steun die van de andere Eurolanden af moet komen. Waardoor in die andere Eurolanden ook bezuinigingen noodzakelijk zijn. Wat de mensen in die andere Eurolanden onzekerder maakt. Waardoor ze bijvoorbeeld minder (dure) olijfolie gaan kopen. Wat de mensen in de PIIGS landen weer onzekerder maakt. Waardoor…

Afijn, wat dit soort ontwikkelingen voor de arbeidsmarkt betekent laat zich redelijk gemakkelijk raden. Voor diegenen die moeite hebben met raden: niet veel goeds…

Geef een antwoord

5 Comments
        • Marc Drees
          says:

          Ik weet niet of het voor de dealers aantrekkelijk is. Voor de meer visueel ingestelde mensen onder ons: stel de eetwijze voor van de gans die voor de ganzelever gaat zorgen…

          • Dirk Goossens
            says:

            Natuurlijk is het voor dealers aantrekkelijk. GM própt om de kwartaalcijfers op te krikken. Met een tjokvolle showroom zing je het als dealer echter rustig een kwartaaltje uit. Tegen de tijd dat het nieuwe kwartaal zich aandient zal GM er alles voor over hebben de dealer te bewegen zich nog voller te laten proppen en daarmee zit de dealer in de, excusez, driver’s seat. En het kwartaal erna weer. Het probleem juist van kanaalproppen is dat het de stoelgang van de fabrikant duurzaam ontregelt.