Duurzaam Recruitment

Duurzaamheid is niet meer weg te denken uit de economie. Alles moet duurzaam zijn. Duurzaam in de zin van verantwoord. Duurzaam voedsel, duurzame auto’s, duurzame energie, duurzame organisaties en ook duurzaam recruitment?

Duurzaamheid is volgens wetenschappers een spiritueel begrip op het diepste zijnsniveau van ons bestaan waar alles met alles maken heeft (bron: Paul de Blot). Het is een ecologisch inzicht waarbij mensen en organisaties de crisissituatie voor willen zijn. Het is een oplossing voor adhoc acteren en reageren en het voorkomt crisismanagement. Door duurzaam om te gaan met alles (mensen, organisaties en natuur) verlengen we ons bestaansrecht en blijven we in balans.

Wat is dan duurzaam recruitment? En zijn er organisaties die hier uberhaupt al mee bezig zijn? Persoonlijk zie ik duurzaam recruitment als een bewustwordingsproces van organisaties. Bewustwording van hun verloop, vernieuwing en branding naar buiten toe. Door te anticiperen op de toekomst en daar je beleid op aan te passen voorkom je de alom geziene adhoc recruitmentstrategieën (als je al kunt spreken over een strategie. Situatie is als volgt: ‘ Shit Piet heeft ontslag genomen. Wat gaan we doen: zijn positie vervangen of zijn werkzaamheden onderverdelen bij anderen. Mmm, aandeelhouders zijn vast blij als we Piet niet vervangen maar wat doet dat met ons huidige team? Laten we maar gaan kijken naar en vervanger. Maar hij moet wel minder eigenwijs zijn dan Piet. Kennen we iemand uit ons netwerk? Nee, nou dan maar weer advertentie plaatsen en twee recruitmentpartijen aanschrijven. Wie het eerst komt wie het eerst maalt. Eigenlijk helemaal geen tijd voor interviews. Laten we er ook een assessmentje ingooien. Weet ik in ieder geval zeker dat we stressbestendige types aan tafel krijgen).

Om bovengeschetste situatie te voorkomen is duurzaam recruitment een oplossing. Wat houdt dit in? Als organisatie ben je duurzaam en continue bezig met het bouwen van een pool. Een pool van latent zoekende (of niet zoekende) kandidaten die naar jouw idee waarden toevoegen aan je propositie, klantenbestand of ambitie. Dit zal dan ook eerst geformuleerd moeten worden. Wat maakt een kandidaa waardevol voor onze orgnisaties? Welke competenties passen bij ons DNA en welke meerwaarden maakt het voor ons bereidwillig om te investeren? Hierbij wordt er een duidelijke concurrentie-analyse gemaakt, als onderdeel van je SWOT.  Je organisatie visie en missie bepalen uiteindelijk welk kaliber mens je nodig hebt om dit te realiseren. Als je dit in kaart hebt gebracht formuleer je de mensen/ kandidaten die je graag aan je wil binden. Je bouwt een netwerkpool waarbij je hen volgt, uitnodigt tot je LinkedIn Group of ander social media kanaal en gaat vrijblijvend gesprekken aan. Dit zijn geen standaard sollicitatiegesprekken maar juist gesprekken over ambities. Over dat wat er nog niet is maar waar organisatie en kandidaat echt blij van worden. Zo vind je elkaar op een ander niveau in een andere situatie en kun je en beroep op elkaar doen als de desbetreffende opening zich voordoet. Uiteraard is het cruciaal aan de organisatiezijde om de gesproken kandidaten goed te monitoren zodat de aansluiting van de wensen van de kandidaat overeenkomt met het aanbod dat je hen gaat doen.

Op deze wijze ben je duurzaam bezig, ben je onderscheidend in de markt en stel je de mens centraal (ipv de functie invulling).

2013 laat een zwaar te  kort zien aan goed geschoold en vitaal personeel: voorkom deze situatie en zet duurzaam recruitment in.

 

Laat een antwoord achter aan jiska Reactie annuleren

5 Comments
  • Zendt Het nieuwe uitzenden
    says:

    @Jiska,

    Heb niet de intentie om reclame te maken, maar om gewoon te vertellen wat we doen en wat we niet doen.

    De waarde die onze Zendt-agenten toevoegen, is dat zij door hun ervaring sparringpartners zijn voor de opdrachtgevers en dus gedegen advies kunnen over het inrichten van de flexibele schil. We kijken dus verder dan de vacature. We zijn dus geen CV-schuivers! Ook delen wij onze kennis en ervaring met kandidaten, zodat zij beter voorbereid op gesprek gaan en dus de kansen op een baan worden vergroot.

    Wat betreft CO2-uitstoot, is onze ambitie om met elektrische auto’s te rijden, maar deze zijn nog te duur. Tot die tijd rijden we met energie-zuinige Peugeots 107 (energieklasse A) en compenseren we de uitstoot. 

    Wanneer anderen tips hebben over wat we nog meer kunnen doen op dit vlak, dan staan we daar zeer zeker voor open!
       
          

  • jiska
    says:

    @zendt: Ik begrijp dat jullie je best doen om toegevoegde waarden te leveren. Kun je mij echt uitleggen wat dat betekent? Wat specifiek doe je voor klant x anders dan anderen?
    En CO2 uitstoot: gaan jouw intercedenten dan met de trein? Of de fiets?
    Verantwoordelijkheid nemen is zo breedt dat je mij nu wel uitdaagd om het toe te laten lichten. Dit forum is namelijk niet bedoeld om reclame te maken maar om onderwerpen te bespreken.

    • Zendt Het nieuwe uitzenden
      says:

      Beste Jiska en andere geinteresseerden,  

      Als uitzendorganisatie wil Zendt Het nieuwe uitzenden verantwoordelijkheid nemen, door de bedrijfsactiviteiten zoveel mogelijk op een maatschappelijk verantwoorde manier te doen. Dit betekent dat wij binnen Zendt:

      – met ervaren intercedenten werken (wij noemen ze “Zendt-agenten”) die daadwerkelijk toegevoegde waarde bieden in het recruitment proces;
      – Het Nieuwe Werken centraal stellen; onze Zendt-agenten werken 100% volgens Het Nieuwe Werken-concept;
      – klimaat neutraal opereren; We beperken zoveel mogelijk onze CO2-uitstoot en we compenseren onze uitstoot via de Climate Neutral Group.
      – partner zijn van MVO-Nederland

      Wij beseffen dat onze bijdrage op global-level beperkt is, maar tegelijkertijd geloven we ook dat alle beetje helpen en dat vormt onze drijfveer om dit te doen.  

  • Zendt
    says:

    @Jiska,

    Sinds begin dit jaar in de markt ZENDT.NL. Een uitzendorganisatie waarbij duurzaamheid centraal staat. Dit als antwoord op je 2e vraag.